Hamilton megtörte az átkot
2011. november 13. 14:02
Üdvözöljük Kedves Olvasóinkat az Abu-dzabi Nagydíjról készülő élő tudósításunkban! A verseny helyi idő szerint délután öt órakor kezdődik, így már sötétben ér véget - szép látványban lesz részünk.
Lewis Hamilton csattanós választ adott az elmúlt hónapok kritikáira, amikor hibátlan teljesítménnyel megnyerte az Abu-dzabi Nagydíjat, és ezzel a júliusi német futam óta először állt fel a dobogó legmagasabb fokára. A McLaren versenyzője szinte végig vezetett, miután Sebastian Vettel már az első métereken kiesett a versenyből.
A kétszeres világbajnok jól jött el a rajtrácsról, nem sokkal később azonban látszólag ok nélkül defektet kapott, és elvesztette az uralmát az autója felett. "Az első kanyar kijáratánál még minden rendben volt, aztán ahogy fordultam be a másodikba, éreztem, hogy valami gond van jobb hátul, és meg kellett fognom az autót" - magyarázta a német, aki a Red Bull bokszából volt kénytelen végignézni a versenyt. "Amikor másodjára kellett volna korrigálnom, már nem sikerült. Defektet kaptam, és kipördültem. Visszafelé annyira megsérült a felfüggesztés, hogy már nem tudtam folytatni."
Az első helyet megöröklő Hamilton mögött Fernando Alonso fordult el, aki Mark Webbert és Jenson Buttont is megelőzte a rajtnál. A Ferrari versenyzője a futam nagy részében 3-5 másodperces különbséggel követte a McLarent, a maranellói gárda taktikai játékkal próbált az élre törni. A második kiállásnál néhány körrel tovább kint hagyták Alonsót, aki kopott gumikon is remek tempót diktált, a stratégia azonban nem vált be. Hamilton a friss keményebb keveréken nem lassult le eléggé, ráadásul a spanyol a bokszban beragadt egy Hispania mögé, és a kerékcseréje sem sikerült zökkenőmentesen.
Kattintson a képre a galériához!
A sorrend tehát az élen nem változott, mögöttük azonban izgalmas csata folyt a harmadik helyért. Míg Felipe Massa és Webber egymással birkózott a futam elején, Button egy lélegzetvételnyi előnyhöz jutva elhúzott tőlük, ám később, a 12. körben átmenetileg elromlott a KERS-e, így visszaesett. Az első kiállásnál mégis az ausztrál húzta a legrövidebbet, mivel majdnem tíz másodpercig vesztegelt a bokszban. A Red Bull végül háromkiállásos stratégiával próbálta menteni a menthetőt, amivel ugyan kényelmesen meg tudták előzni az utolsó percekben megpördülő Massát, Button dobogós helyét azonban már nem vehették el.
A hatodik helyet Nico Rosberg szerezte meg, aki az elmúlt néhány versennyel ellentétben jelentősen gyorsabb volt csapattársánál: Michael Schumacher 23 másodperces hátránnyal élt célba. Mögöttük a két Force India végzett, az egy kiállással próbálkozó Paul di Resta hasonló időkülönbséggel kapott ki Adrian Sutiltól. Az utolsó pontszerző helyen Kamui Kobajasi futott be, néhány körrel a vége előtt túrva ki csapattársát az első tízből - mint utólag kiderült, Sergio Pérez KERS-e szintén nem működött.
Vettel mellett három másik versenyző sem jutott el a kockás zászlóig: Jérome D'Ambrosio Virginjét már az első körben betolták a garázsba, Sébastien Buemi pedig a felfüggesztés meghibásodása miatt volt kénytelen kiállni. Daniel Ricciardo az utolsó körökben adta fel a küzdelmet, leparkolva Hispaniáját a pálya szélén.
A versenyről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Gerhard Berger a spanyol királyt, Juan Carlost furikázza a rajtrácson egy golfautóval. Az uralkodó nem az egyetlen prominens személyiség a hétvégén: többek között Lippi, Cannavaro és Paul McCartney is tiszteletét tette már a hétvégén, nemrég pedig Ronaldo mutatkozott a paddockban.
Idén már tizenegyedszerre a kétszeres világbajnok szerezte meg a pole pozíciót, az ismét esélyesnek tűnő McLaren legnagyobb sajnálatára.
Miután sokan úgy vélték, hogy a dupla DRS-zóna ellenére nehéz lesz az előzés, az FIA az utolsó pillanatban megnövelte a DRS zóna hosszát.
A délutáni kezdés miatt a pálya hőmérséklete már csak 31 fokos, a levegőé 26. Az előrejelzések szerint az aszfalt hőmérséklete a verseny végéig további 8 fokkal csökkenhet.
A tegnapi időmérőn feltűnően lassú volt az egyenesben, kiderült, hogy az autóján nem működött a DRS, ezért új hátsó szárnyat szereltek rá. Ezt a szabályok szerint megtehetik, de csak azonos specifikációjú alkatrésszel.
A versenyzők felsorakoztak a rajtrácson, és ebben a pillanatban elindultak a felvezető körre. Mindenkinek sikerült eljönnie.
Az utolsó sort a Williams foglalja el. Maldonadót tízhelyes rajtbüntetése miatt sorolták vissza, Barrichello pedig tegnap egy meghibásodás miatt nem tudott részt venni az időmérőn. Mivel a venezuelai büntetését előbb osztották ki, a brazil indul az utolsó helyről.
Vettel jobb hátsó defektet kapott valamitől, egyelőre nem tudni miért. Hamilton és Button jól eljött az élen, de Alonso megelőzte Buttont. A két Mercedes vérre menő küzdelmet folytat.
Az első kanyarban Rosberg lesodródott, de aztán sikerült újra csapattársa elé kerülnie. A visszajátszásból nem látszik, hogy Vettel mitől kapott defektet - talán attól, hogy ráment a rázókőre.
Csak most ér vissza a bokszba, de valami nem stimmel a kerékaggyal, mintha lötyögne... a kétszeres világbajnok tehetetlenül ül az autóban. Úgy tűnik, ki is esett, ami tavaly Korea óta nem fordult elő vele. Közben Pérez is kiment a bokszba, akárcsak Bruno Senna - a Sauber orrkúpját lecserélik.
A sorrend mögötte: Alonso, Button, Webber, Massa, Rosberg és Schumacher.
A Toro Rosso a DRS zóna előtti sikánban megelőzi ugyan a Force Indiát, de a hosszú egyenesben di Resta visszaveszi tőle a kilencedik helyet. Közben Schumacher lelassult, már 3,7 másodpercre van Rosbergtől, és Sutil mindjárt támadási távolságba ér hozzá képest.
A visszajátszásból látszik, hogy nem történt az autójával semmi különös, csak egyik pillanatról a másikra defektet kapott, vagy a futóművével történt valami. Közben Hamilton megfutotta az eddigi leggyorsabb kört.
Három kör alatt kilenc helyet javított. Maldonado közben a 17. helyen áll. Webber egy pillanatra megelőzte Buttont, aki azonban sikerrel visszavette a helyét. Massa is ott van a nyomukban. Úgy tűnik, most a McLaren a leglassabb a három autó közül.
A telemetria nem mutatott ki semmit, ezért elképzelhetőnek tartják, hogy a rázókő okozta a defektet. Webber autójának az alján is szemlátomást lifeg valami. Vettel közben már leült a laptopjához.
Továbbra is 2,7 másodperc a lemaradása Hamiltontól. Ez még pont akkora, amit egy elé vágással esetleg át lehet hidalni. Közben Kobajasi - aki Pérezhez hasonlóan a kemény gumikon rajtolt - szintén bent volt a bokszban. Innentől kezdve csak a lágy keveréket kell használnia az egész versenyen.
Bement a Red Bull bokszába elcsevegni a laptopjával babráló versenyzővel. Vettel azért ült le a számítógéphez, hogy saját maga próbáljon utánajárni, mi lehetett a probléma oka. Egyébként így sem volt rossz hétvégéje, mert ajándékba kapott egy gitárt Paul McCartney-tól, aki vendégként érkezett a versenyre - a kétszeres világbajnok bevallottan nagy Beatles-rajongó.
Az első tíz helyezett lassan leszakadt egymástól, már csak a tizedik helyezett Buemi üldözi DRS-távolságból Di Restát, aki a keményebb keveréket használja, ezért lassú.
1:46.059-cel megfutja a leggyorsabb kört, 2,4 másodpercre közelítve meg Hamiltont. Button 3,7-tel autózik mögötte.
Viszont Alonso az elmúlt 5 körben másfél másodpercet vert Buttonra, aki így már 4,5-re van lemaradva tőle.
A Lotus pillanatnyilag körönként nagyjából 2 tizeddel gyorsabb a Williamsnél. Hátrébb a két Sauber a két Hispaniával repül látványos kötelékben. Már Kobajasi és Pérez is járt a bokszban.
Rádión azt mondja, a kemény gumikon nem tud jól kigyorsítani. Már 10,7 másodperc a hátránya Sutilhoz képest, aki az imént a DRS-t használva megfutotta az abszolút legjobb részidőt a középső szektorban.
Ő az első, aki lemegy 1:46 alá, de továbbra is 2,6 másodperccel halad Hamilton mögött.
Webber fel is zárkózott hozzá egy másodpercen belülre. Eközben Schumacher a legutóbbi körével lerázta Sutilt, aki már nincs tőle DRS-távolságban. Míg buemi és di Resta eljátszotta ugyanazt, mint néhány körrel korábban. A Force India valószínűleg túl gyors az egyenesben ahhoz, hogy Buemi DRS-sel megelőzze.
Aki megint visszatámad, de lesodródik az egyik kanyarban. Ezzel Petrov is megközelíti a Force Indiát.
Webber egy pillanatra megelőzte, a két autó centikre volt egymástól a DRS zóna végén, de aztán a sikánból a McLaren jött ki jobban. Buttona utójában nem működik a KERS, a McLarentől szóltak neki, hogy próbálja újraindítani a rendszert - ezzel rengeteg időt veszít.
Ezek szerint a Ferarri kétszer fog kiállni. Közben Alonso 1,9 másodpercre faragta le a hátrányát Hamiltonhoz képest.
A sorrend megmarad köztük. A McLaren négy tizeddel gyorsabban cserélt kereket, mint a Ferrari. Schumachert közben Sutil megelőzte, de mindketten kiálltak kereket cserélni.
Ezzel Hamilton visszavette a vezetést, a pálya utolsó szektorában abszolút legjobb részidőt futva. Az előnye ismét 2,6 másodperc Alonsóval szemben.
Valamiért 9,4 másodpercig tartott a kerékcseréje, ezzel nemcsak Button, hanem Massa mögé is hátraesett.
Megfutotta a leggyorsabb kört 1:44.921 alatt - ezzel először növelte az előnyét 3 másodperc fölé Alonsóval szemben. Button 12,5-tel van a Ferrari mögött. Petrov di Restát üldözve kicsúszott, de rögtön utána kiment a bokszba.
Ezért marad kint a kemény gumikon. A tervek szerint az utolsó 30 körre tennék fel autójára a lágyakat, bár ez is necces.
Természetesen a sokkal frissebb és gyorsabb lágy gumikon. Di Restának szólnak, hogy a stratégiája amúgy jónak tűnik, mert a kiállása után lágy gumikon lesz, míg a többiek a keményen.
Lasan 1,8 másodpercre növelte előnyét a Ferarrival szemben, amelyhez hátulról Webber körönként durván fél másodperccel közeledik.
Az aszfalt most kezd majd hűlni, ami befolyásolhatja az erőviszonyokat. Buemi a futómű hibája miatt kénytelen volt feladni a küzdelmet.
Jelenleg a 7. helyen van, és nemcsak Schumachertől húz el, hanem Rosbergnél is gyorsabb. Igaz, még 9,8 másodpercre van tőle, ezért nem valószínű, hogy utoléri.
Ezzel megszerzi tőle a 10. helyet. A Williams gumijai már nagyon kopottak, mert még nem járt a bokszban.
Érdekes módon KERS nélkül is nagyjából olyan tempót diktál, mint Hamilton az élen, aki tartja a körülbelül 3-3,5 másodperces távolságot Alonsóhoz képest. Kérdés, hogy tudna-e gyorsabban menni, vagy ez a maximum tőle.
Érdekes módon ugyanúgy, mint két hete Indiában, megint a második etapban kezd gyorsabb lenni Rosbergnél. Most teljesen egy tempót diktál Sutillal.
Már csak 1,6 másodperc a lemaradása tőle, pedig az etap elején 5 volt, úgyhogy hamarosan támadási távolságba ér a Ferrarihoz képest.
A BBC szerint megkérik, hogy spóroljon, mert ha akarná se tudna gyorsabban menni. Ehhez képest ebben a pillanatban megfutotta a leggyorsabb kört, és vert rá néhány századot.
Pont a féltáv előtt. Most már könnyebb az autója, de majd meglátjuk, hogy így taktikai előnybe fog-e kerülni a lágy gumikon a verseny második felében.
Egy másodpercen belülre ért hozzá képest. Míg Massa éppen nincs DRS-távolságban Buttonnal szemben. Hamilton közben ismét leggyorabb kört futott, és 4 másodperc fölé növelte előnyét Alonsóval szemben.
A kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt kapja a büntetést. Néhány körrel ezelőtt, amikor kijött a bokszból, láttuk, hogy a bokszkijárati alagút falának kishíján nekiment.
A brazil egész évben nem végzett az 5. helynél előrébb, úgyhogy nem hagyja magát és visszaveszi a helyét Webbertől.
5,6-ra növeli. Ebben a szakaszban úgy tűnik, a McLaren jobban bánik a gumikkal, mint a Ferrari.
A párharcuk Webberrel lehetőséget adott a McLarennek, hogy meglógjon, és így már 3,7 másodperccel halad a Ferrari előtt.
Azonnal elkezdett 1:44.8 körüli köröket futni, egy tempót diktálva Hamiltonékkal, és 6 másodpercre elszakadva Massáéktól.
Pedig már kapott egy büntetést a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt.
Megelégelte, hogy Hamilton elhúz tőle, és két kör alatt 4,4 másodpercre faragta le a hátrányát.
Lehet, hogy kezdenek kopni a gumijai, mert az elmúlt három körben majdnem három másodpercet vesztett Schumacherhez képest, aki most 1,8-cal van mögötte. A sportfelügyelők közben Maldonadót és Alguersuarit is vizsgálják a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt.
Ismét lágy gumikat kapott - vagyis mégegyszer ki fog állni, mert a keményeket még nem használta. A Red Bull ezek szerint három kiállásos taktikával teljesíti a távot. Webbernek most teljes erőbedobással kell hajtania.
Ahogy Sutil is. Közben Sennát is vizsgálják a sportfelügyelők a kék zászlók figyelmen kívül hagyása miatt. És már meg is született az ítélet: ő is áthajtásos büntetést kap.
Állítólag az a terv, hogy sokkal tovább hagyják kint a pályán, mint Hamiltont, aki általában hamarabb elkoptatja a gumijait. Tény, hogy Alonso folyamatosan gyorsabb köröket fut, de kétséges, hogy ez a taktika beválna-e. A Ferrari valószínűleg minél későbbre akarja halasztani, hogy fel kelljen használnia a keményebb gumikat. Közben Schumacher autójáról letörik egy darab.
Button és Webber bokszkiállása után. Az ausztrál közben megfutotta az eddigi leggyorsabb kört 1:43.671 alatt. Csak 2,2 másodperccel van Button mögött, és sokkal gyorsabb nála, viszont valószínűleg eggyel több kiállás vár rá, úgyhogy esélytelen, hogy megelőzze a verseny végén.
Sokkal gyorsabb, de kérdés, hogy meg tudja-e előzni a McLarent a Red Bull gyengébb végsebességével. Pedig ezen áll vagy bukik a stratégiája... Ha nem előzi meg, akkor még Massával szemben is vesztésre áll.
Alonso 3 másodpercet hozott rajta az utóbbi körökben, és megfutotta egyéni legjobbját, ahogy a McLaren megérkezett a bokszba. Közben a Ferrari kihívta Massát, alighanem rajta kísérletezik ki, hogy mennyi idő alatt melegszik be a keményebb gumi.
A használt lágy gumik itt is gyorsabbak lehetnek, mint az új jkemények. Alonso ügyesen takarékoskodott a gumijaival, és a verseny során először 1:44 alatti kört futott, éppen amikor a legnagyobb szüksége van rá, ha meg akarja előzni Hamiltont. Ez a küzdelem nem lefutott! Hamilton is egyéni legjobbat fut, de lassabb.
A lekörözéssel, de így is csak alig két tizeddel lassabb Alonsónál, akinek az előnye kereken 20 másodperc.
A DRS-sel sikerült neki. Schumacher közben kijött a bokszba.
Nagyjából két másodpercet vesztett a kerékcserénél, mert nehezen ment fel a bal első kerék - körülbelül ennyivel Hamilton mögé ért vissza a pályára.
A már bemelegedett gumikon 1:43-as köröket fut, máris 4,4 másodperccel vezet Alonso előtt. Míg a sorozatban leggyorsabb köröket futó Webber utolérte Rosberget
Ami Barrichello autójáról szakadt le az imént.
A harmadik helyen. Ez pozícióharc volt, hiszen mindkettejüknek még egy kiállása van hátra.
Bejött neki, hogy később váltott a keményebb gumikra, mert ezzel visszaelőzte, és mostmár lassan, de biztosan húz is el tőle: 1,4-ről 1,8 másodpercre növelte az előnyét.
Kilencedik helyen van, 22 másodperccel saját csapattársa mögött, amikor már egyiküknek sincs hátra több kerékcseréje.
A Saubernél ő kerül ki győztesen a testvérharcból, megszerezve a 10. helyért járó pontot.
Már 1:42.907-es eredményt ért el, miközben mindenki mást 1.44 fölötti köröket fut. Ha így folytatja, akkor mégiscsak Massa elé térhet vissza harmadik kerékcseréje után.
Hihetetlen sokáig bírta ugyanazzal a garnitúra gumival, hat körrel később állt ki, mint csapattársa, akinél ezen a versenyen sokkal gyorsabb.
Egy derékszögű balosban egyszerűen driftel, ezzel lényegében biztosan elvesztette a helyét Webberrel szemben, mert bukott 6 másodpercet az első szektorban.
A győzelme már nem forog veszélyben, ha csak nem jön közbe valami. Hátrébb Kobajasi körönként majdnem egy másodpercet ver a már kopott lágy gumikon küszködő di Restára, de már nem lesz elég ideje, hogy utolérje a verseny végéig.
Ezzel ő a negyedik kieső Vettel, D'Ambrosio és Buemi után.
Körülbelül 6 másodpercet vesztett vele, anélkül csak 2-3 másodperc hiányozna neki ahhoz, hogy legyőzze Buttont ezzel a három kiállásos taktikával.
A 13-as kanyarnál emiatt sárga zászlókat lengetnek.
Ahogy arra számítani lehetett, az utolsó előtti körben vált a kemény gumikra, minden bizonnyal a 4. helyre fog visszajönni Massa elé.
Ebben utoléri Buttont. Ez a siker most nagyon kellett neki.
1,7 másodperccel a Ferrari mögött ért célba, az utolsó körét még 1:43.9 alatt teljesítette. Viszont 23,6-ot vert Schumacherre a verseny alatt.
Valószínűleg nem maradt volna elég benzin a tankjában, a Mercedes elszámolta magát. Ugyanez történt velük anank idején Németországban is.
A pálya felett átívelő látványos szálloda világítása ezúttal a kockás zászló mintázatát mutatja.
A csapatrádión neki ajánlotta a győzelmét. A versenyzők visszaértek a dobogó alá, Hamilton a kerítésen átugorva rohan csapatához, akik boldogan ölelgetik. Nagyon kellett már ez a győzelem...