Alonso és Hamilton is megelőzte Vettelt délután
2011. június 24. 13:55
Kattintson a képre a pénteki galériához!
Nagy örömet okozott pénteken hazai szurkolóinak Fernando Alonso, mert a leggyorsabbnak bizonyult az Európa Nagydíj délutáni szabadedzésen. A spanyol legjobb ideje 1:37.968 volt lágy gumikon, ez 1,3 másodperccel gyorsabb a tavalyi legjobb pénteki időnél, és 0,2 másodperccel Hamilton második helyet érő mostani eredményénél.
Az egész pénteki napra jellemző volt a rengeteg elfékezés és kicsúszás, ami az utcai pálya porosságának tudható be, de ez nem érte váratlanul a csapatokat, hozzá vannak szokva itt, Valenciában.
Sebastian Vettel délelőtt még a Silverstone-ra tervezett, forró befújás nélküli új diffúzorüzemmódot próbálgatta, de délután már a köridők lefaragására koncentrálhatott. Sokszor állt az élen, végül azonban csak a harmadik helyen végzett 1:38.265-tel, alig fél tizeddel megelőzve a remek kanadai formáját megtartó Michael Schumachert.
Felipe Massa fél másodperccel maradt el csapattársától, de így is az ötödik helyen végzett, ami bíztató lehet a Ferrari számára. A hatodik helyezett Button túlkormányzottságra panaszkodott a gyors kanyarokban, így nem tudott mindent kihozni McLarenjéből.
Mark Webber számára csalódást keltő lehet a hetedik helyezés, mögötte pedig Rosberg végzett, akinek Schumacherhez képesti jelentős lemaradásában szerepe van annak is, hogy korábban kapta meg a lágy gumikat, amikor még nem volt túl jó a pálya állapota.
Kilencedik lett a balanszproblémákra panaszkodó Nick Heidfeld a Renault-val, pedig amikor - az elsők között - feltette a lágy gumikat Renault-jára 40 perccel az edzés vége előtt, még a tabella élére is felkerült pár percig.
Két versenyző nem, vagy csak alig vett részt a péntek délutáni edzésen. Jaime Alguersuari Toro Rossójában a Ferrari motor romlott el, ráadásul úgy, hogy sokáig a probléma okát sem tudták feltárni, holott a Ferrari motormérnökével is hosszasan konzultáltak.
Paul di Resta csak kevéssel járt jobban Alguersuarinál, mert csupán tíz perccel a második szabadedzés vége előtt készült el a Force India, amelyet délelőtt Hülkenberg tört össze.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Európa Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről készülő élő tudósításunkban! Az elmúlt két óra során nem változtak az időjárási viszonyok Valenciában, a levegő hőmérséklete 26, az aszfalté 38 fok körül stabilizálódott. Ennek az az oka, hogy kissé felhős lett az idő, bár valószínűleg hamarosan ismét kisüt a nap.
1:40.403-as köridővel repítette élre Red Bullját, 8 tizedet verve mindenki másra. Pedig a pálya első két szektorában érdekes módon Fernando Alonso érte el a legjobb részidőt.
Paul di Resta autóját, amelyet a tesztpilóta Nico Hülkenberg délelőtt összetört, még próbálják összerakni a Force India szerelői. Most épp az elején dolgoznak.
D'Ambrosio és Petrov azonnal kihajt a pályára, hogy megtegye az ellenőrzőkört.
Monisha Kaltenborn, a Sauber vezérigazgatója a BBC-nek megerősítette, hogy Pérez most nem tapasztalt magán aggasztó tüneteket monacói balesetének utóhatásaként. Elmondta továbbá, hogy az FIA kötelező orvosi tesztjén Montrealban is átment, de az első edzésen váratlanul elkezdett szédülni, nyilván a nagy terhelés hatására.
1:47.730 alatt teljesíti, de Kovalainen azonnal gyorsabb nála, az ideje 1:47.234.
Az ő időeredménye már valamivel komolyabb: 1:44.432. A versenyzők továbbra is az új közepes keverékű Pirelliket használják, a lágyakra szokás szerint csak később fognak áttérni.
Felipe Massa 1:40.857-tel átvette a vezetést. Heidfeld vibrációra panaszkodott a rádión, délelőtt még a túlkormányzottsággal gyűlt meg a baja.
Fernando Alonso 1:40.492-vel vette át a vezetést, pedig a gyors körében egyszer keresztbe állt alatta a Ferrari. Ez az idő csak kilenc századdal rosszabb Webber reggeli idejénél. Közben Hamilton egy alkalommal majdnem a falnak ütközött. Vettel a harmadik. A tavalyi világbajnok azért volt lassú délelőtt, mert akkor a következő futamtól használandó új diffúzorbeállításokat próbálgatta.
1:40.062-vel vette át a vezetést az aktuális világbajnok. Úgy látszik, már nem a módosított diffúzort próbálgatja.
A finn szerint az első kanyarban nagyon könnyűnek érződött a Lotus hátulja, ezért nem érezte jól magát vezetés közben.
Sebastian Vettel az első versenyző, aki lement 1:40 alá. Ideje 1:39.790.
A brit legjobb ideje 1:41.148 volt, amely bő egy másodperccel rosszabb Vettelénél. A szerelők nekiestek a McLarenjének, hogy módosítsanak a beállításokon.
Valószínűleg ismét a versenybeállításokat próbálgatja magas üzemanyagszinttel a Mercedes csapat, mivel Rosberg és Schumacher is 4-5 másodperccel lassabb az élmezőnynél. Már az előző futamon is így tettek a második szabadedzésen.
Ausztrál csapattársa 0,002 másodperccel ment csak lassabb kört Vettelnél, de közben Alonso is lőtávolságon belülre került, hátránya csak 0,17 másodperc.
A Williams venezuelai pilótája az első, aki feltetette magának a sárga jelzésű lágy gumikat. A Pirelli szerint ez a gumi egy másodperccel gyorsabb a hétvégén rendelkezésre álló másik keveréknél, a közepesnél.
Ennek ellenére Maldonado csak ötödik időt tudott futni, hátránya egy másodperc Vettelhez képest.
Egész hétvégén gondjai voltak a Team Lotusnak a szervokormányokkal, most Jarno Trulli kénytelen emiatt várakozni a bokszban.
A Toro Rosso spanyol pilótája be sincs öltözve, az irányítóközpontból nézi a második szabadedzést. A Ferrari motor adta meg magát az autójában.
A Hispania olasz versenyzője elfékezte magát, és a kettes kanyarban lement a pályáról, az aszfaltozott bukótérben megfordult, és visszatért. Közben Barrichello és Kobajasi is elfékezte magát.
A pálya állapota egyrészt javul, mert már tisztább, és jobb a tapadás rajta, másrész romlik is, mert a műfű feljött a 10-es kanyarban.
Felipe Massa alatt a 10-es kanyarban keresztbe állt a Ferrari, de a brazil könnyedén korrigált.
Button a csapatrádión panaszkodott arra, hogy a gyors kanyarokban nagyon túlkormányzott az autója, kicsi a tapadás a hátsó tengelyen.
Eddig is ő tartotta a hétvége legjobb körét, de Sebastian Vettel további 81 ezredet faragott le, így legjobb ideje már 1:39.709. Mögötte a sorrend: Webber, Alonso, Massa, Maldonado, Heidfeld, Petrov, Hamilton, Barrichello, Sutil.
A Renault jó formában van eddig Valenciában: lágy gumikkal Nick Heidfeld 1:39:040-es kört futott, ami a hétvége eddigi legjobbja.
Nico Rosberg a könnyű autóval, lágy gumikkal átvette a vezetést 1:39.012-vel. Egyedül az utolsó szektorban vesztett időt, ahol nagy az átlagsebesség, és gyorsak a kanyarok. Pár másodperccel később azonban már le is szorult a második helyre, amikor Webber is befejezte a körét. Az ausztrál ideje 1:38.531. Ez az idő bő hét tizeddel jobb annál, amellyel tavaly a második valenciai szabadedzést megnyerte Alonso.
A világbajnok ideje 1:38.265, közel három tizeddel jobb csapattársáénál.
Valószínűleg Alguersuari motorhibája a téma a Toro Rosso bokszában, ahol hevesen gesztikulál sok kék és egy piros ruhás mérnök. Nem tudják, hogy mi a gond a Ferrari motorral.
Hamilton remek, 1:38.195-ös körét pár másodperccel később már meg is verte Alonso, a spanyol ideje 1:38.184.
Schumacher autójából is kiszívták a sok benzint, így a hétszeres világbajnok a lágy gumikon harmadiknak jött föl 1:38.315-tel. Egy gumihűtő kör után most idmét gyors kört kezdett meg.
Fernando Alonso az első pilóta, aki be tudott menni 1:38 alá. Ideje 1:37.968, amely már csak két tizeddel lassabb Vettel tavalyi pole pozíciójánál, amely a valaha futott leggyorsabb kör volt ezen a pályán.
Rosberg és Massa is magas üzemanyagszinttel, lágy gumikon rója a köröket, előbbi már 23-at ment ugyanazzal a szett gumival.
Délelőtt Nico Hülkenberg összetörte Paul di Resta Force Indiáját, a szerelők aztóta dolgoztak az autón. Lassan elkészülnek, így a skót talán mehet néhány kört pénteken.
Végre megjavították a törött futóműves Force Indiát a szerelők, és Paul di Resta megkezdhette a körözést Valenciában. Első köre 1:41.192 volt lágy gumikkal.
Ma ünnepelné 100. születésnapját a Forma-1 ötszörös világbajnoka, Juan-Manuel Fangio. A legendás versenyző 1995-ben hunyt el.
A világbajnok a 12-es kanyarnál utolérte a Hispaniát, és megelőzte épp a forduló előtt. Nagyon rövid féktávot kellett vennie, közben ráment a hátsó kereke a rázókőre, és megcsúszott. Liuzzi követte őt az aszfaltozott bukótérbe.
Alonso maradt az élen. Hamarosan bővítjük a cikket a teljes végeredménnyel.