Több helyen is módosult a Forma-1 sportszabályzata 2024-re

auto-prix auto Horizontal, Max Verstappen, Red Bull,
Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen drives during the second practice session for the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina Circuit in the Emirati city on November 24, 2023. (Photo by Jewel SAMAD / AFP)
Vágólapra másolva!
Módosították a Forma-1 sportszabályzatát: többek között a téli teszteket, az időmérős formátumot és a rajtprocedúrát is érintik a 2024-es változtatások.

Téli, és - Pirelli tesztek, extra tesztnapok

A Forma-1-es szezon előtti teszteken napi fél órával csökken a pályaidő: eddig helyi idő szerint 10 és 19:30 között mehettek pályára három napon keresztül a csapatok Bahreinben, míg idén

10-től 19-ig mehetnek pályára a csapatok, így összesen másfél órával csökken a tesztlehetőség

- ez magyar idő szerint azt jelenti, hogy reggel 8-tól délután 5-ig lesznek pályán az autók - írja a Motorsport a Motorsport-Total.com-ra hivatkozva.

Fontos változások lesznek 2024-ben Forrás: AFP/Jewel Samad

A Pirelli a korábbi 35 helyett 40 autótesztnapot tarthat, és fontos kiemelni, hogy ha 3 autóval tart tesztnapot, az 3 autótesztnapnak számít – hiába esik ugyanarra a napra a teszt. Ezenkívül eltörölték azt a kitételt, hogy „az első verseny és december 15. között" rendezhetik a tesztet, így nagyobb rugalmasságot kap az olasz gumigyártó.

Az FIA fenntartja a jogot arra, hogy akár további négy tesztnapot rendezzen „kizárólag az esőpermet csökkentésére". Ezeket a tesztnapokat a csapatokkal való egyeztetést követően rendezhetik meg.

Bokszutca-nyitás a verseny rajtja előtt, „takarodó" a versenyhétvégéken

Korábban 50 perccel a futam rajtja előtt nyitott ki a bokszutca, 2024-től 40 perccel a rajt előtt fog kinyitni, hogy rövidítsenek az F1-es rajtprocedúra idején. Az FIA előírásai szerint több olyan időperiódus is van, amikor a csapatok nem dolgozatnak az autóikon. Eddig 4-szer szeghették meg a takarodót az FP1 előtt 29-42 órával és háromszor az FP1 előtt 4-18 órával. 2024-től csak két-két lehetőségük lesz erre.2 023-ig az FIA „legalább három autót" választott ki az időmérő vagy a sprintkvalifikáció után technikai ellenőrzésre. 2024-től már csak annyi szerepel a szabályzatban, hogy „bizonyos autókat" fogna vizsgálni, és nem részletezik tovább a dolgot.

Regisztrációs díjak, motorkomponensek, gumik

Az FIA megnövelte a konstruktőrök által megfizetendő regisztrációs díjat. Az alapdíj 566 ezerről 603 ezer euróra nőtt, ezen felül pedig a konstruktőri bajnoknak pontonként a 6790 helyett 7230 eurót kell fizetnie, a többi istállónak pedig 5660 euró helyett 6020 eurót.

Tovább csökken a felhasználható motorkomponensek száma: a pilóták a 4 helyett csak 3 belső égésű motort használhatnak, ahogy az MGU-H, az MGU-K és a turbótöltőt engedélyeztt mennyisége is szezononként 3-ra csökken.

2023-ban az F1 kipróbált egy alternatív gumikiosztást 2 hétvégén, amelyeken a 13 helyett csak 11 szett abroncsot használtak a csapatok,

az időmérőkön pedig a Q1-ben a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban csak a lágy gumikat lehetett használni. Ezt a lehetőséget kivették a szabályzatból, a normál hétvégéken 13, a sprinthétvégéken 12 szett gumi lesz felhasználható.

Forgatási napok, 2026-ra vonatkozó fejlesztési korlátozások

Az F1-es csapatok a 2024-es autóikat a versenyhétvégéken és a teszteken kívül forgatási napokra használhatják, amelynek limitje 100 km-ről 200 km-re nőtt.

Az FIA megtiltja a csapatoknak, hogy elkezdjék a fejlesztéseket a 2026-os szezonra. A szabályzatban az áll, hogy 2023. december 1-től 2025. január 1-gyel bezárólag a szélcsatornát csak olyan modellekre használhatják a csapatok, amelyek megfelelnek a 2023-as, 2024-es vagy 2025-ös technikai szabályoknak. Tehát az újgenerációs autókon csak 2025 január 2-től lehet dolgozni – kivételt képez ez alól a fékrendszer.