Ítéletidő és elképesztő káosz a többször félbeszakított Holland Nagydíjon

auto-prix Horizontal
Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen drives during the Dutch Formula One Grand Prix race at The Circuit Zandvoort, in Zandvoort on August 27, 2023. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Vágólapra másolva!
Max Verstappen idei tizenegyedik, sorozatban pedig a kilencedik futamot nyerte meg, miután rajt-cél győzelmet aratott hazai pályán, a Holland Nagydíjon. A zandvoorti futamot a rajt után és az utolsó körök előtt is hatalmas eső tette izgalmassá, a futamot kétszer is megszakították piros zászlóval. A kaotikus verseny nyertese Verstappen mellett az ismét dobogón végző Fernando Alonso, és a pályafutása negyedik dobogós helyét szerző Pierre Gasly volt.

A 35. zandvoorti Holland Nagydíj előtt az volt a kérdés, hogy a nyári szünetről visszatérve is folytatódik-e a Red Bull nyomasztó fölénye, azaz az idény 13. futamát is behúzza-e az osztrák csapat? Ha már nyomasztó fölény: a sorozatban nyolc győzelemmel pihenőre vonuló Max Verstappen a hazai drukkerek előtt a szombati időmérőt az utolsó mért körével végül fölényesen nyerve jelezte, rajta nem fog múlni, hogy a fenti kérdésre "igen" legyen a válasz.

A többszöt átalakított, 4259 méter hosszú pályán 72 kört kellett megtenniük a versenyzőknek. Ahogy a szomszédos Belgium legendás pályán, Spa Francorchamps-ban, úgy Zandvoortban is a változékony időjárás lehetett az egyik legkiszámíthatatlanabb tényező.

Íme a rajtsorrend:

Az abroncsválasztásban egyedül Lewis Hamilton "különcködött": 19-en lágy, míg a hétszeres világbajnok brit a közepes keveréket választotta.

A rajtra jött az eső is

Lando Norris ezúttal nem tudta lerajtolni Verstappent, Fernando Alonso viszont Alex Albon és George Russelt is megelőzve feljött a harmadik helyre, majd a második körben Norrist is megelőzte.

Közben elkezdett szakadni az eső, a versenyzők pedig sorra mentek ki kereket cserélni. Amit a Ferrari alaposan elszúrt, aminek Carlos Sainz itta meg a levét.

Akik rögtön kimentek kereket cserélni, azok jól jártak, például Sergio Pérez, aki a harmadik körben átvette a vezetést.

6. kör

Sergio Pérez több mint 13 másodperccel vezetett a kínai Cso és Verstappen előtt, egészen addig, amíg a holland játszi könnyedséggel ki nem kerülte. Mögöttük Gasly, Alonso és a két Ferrari volt a sorrend. Verstappen körönként másfél-két másodpercet hozott Pérezen.

10. kör

Éppen kezdett felszáradni a pálya, amikor a csapatrádiókon kezdett elterjedni, hogy hamarosan újra elkezd esni. De egyelőre a száraz pályára való abroncsokon versenyező pilóták voltak hatalmas előnyben, nem is csoda, hogy mindenki sorra állt ki gumit cserélni. Leclerc Ferrariján közben megsérült az első szárny, amit csapattársa, Sainz így kommentált: Oké, csak ne tartson fel. Majd megelőzte a monacóit.

16. kör

Megy a kavarás, mert a boxutcában és az első szektorban szakadt az eső, a pálya többi részén viszont sütött a nap. Logan Sargeant viszont nem ezért, hanem egy vezetési hiba miatt csapta a falnak a Williamst, minek eredményeként be kellett küldeni a biztonsági autót. Az élen a sorrend Verstappen, Pérez és Alonso volt ekkor.

22. kör

A biztonsági autó kiállt, folytatódott a verseny, és Alonso egyből be is próbálkozott Pérez mögött, de a mexikói visszverte a támadást. Albon, Gasly, Sainz volt a további sorrend az élbolyban.

26. kör

Lewis Hamilton és Charles Leclerc utóbbi 12. helyéért vívott hatalmas csatát, amit végül a brit nyert, sőt Oscar Piastri is megelőzte a kicsit sérült Ferrarit.

De az is lehet, hogy egyszerűen csak ennyit tud ma a Ferrari. Max Verstappen eközben simán, közel három másodperccel vezetett Pérez előtt, akinek ott lihegett a nyakán Alonso.

29. kör

Verstappen egymás után repeszti a leggyorsabb köröket, folyamatosan növelve az előnyét az élen. Hamilton is elkapta a fonalat, Kevin Magnussent is megelőzte, feljött a 11. helyre, ami a Mercedes mostani állapotában egyáltalán nem elhanyagolható eredmény. A 31. körre ismét beborult az ég, azaz készülhettünk az újabb izgalmakra.

Amikor azt mondjuk, hogy káosz, akkor erre gondolunk:

33. kör

Hamilton Cso megelőzésével feljött a 10., immár pontszerző helyre. A Ferrarinál közölték, hogy tíz perc, és jön egy kisebb eső. A versenyzőik pedig remélhették, hogy erre jobban fel lesznek készülve, mint a rajt után zápor által kikényszerített kerékcserékre.

40. kör

Az Alpha Tauri új-zélandi újonca, Liam Lawson egyelőre remekül mutatkozik be a Forma-1-ben, stabilan és bátran vezet.

43. kör

Véget ért Charles Leclerc versenye. Úgy tűnik, hogy eddig bírta a Ferri sérülése, amit még a rajt után szedett össze. A monacói lehorgasztott fejjel ült a kocsiban, miközben a szerelők betolták a garázsba.

46. kör

Nem akar megérkezni az ígért eső, de ezt aligha bánják a versenyzők, és a több mint 100 ezer szurkoló. Közben Pérez és Hamilton is kiment kerékcserére. A brit már hatodik volt, amikor kiállt. A mexikói a friss abroncsokon ment is egy leggyorsabb kört.

49. kör

Alonso bal első kereke nem akart lejönni, így aztán a kelleténél jóval több időt töltött a boxban, ahonnan a negyedik helyre tudott visszajönni Sainz mögé. Verstappen is kiment egy gyors cserére, a Red Bullnál most sem hibáztak, és a holland meg is tartotta az első helyét.

52. kör

Három kört kellett várni, hogy Alonso visszavegye a harmadik helyet Sainztól, akit könnyedén előzött meg a célegyenesben.

A 7. helyen autózó Cunoda Jukinak voltak ekkor nehéz pillanatai a 42 kört megtett lágy gumikon: sorra előzték meg a mögüle érkezők, Russell, Albon, Ocon. Ráadásul meg is sérült az autója, amikor Russel bebújt mellé.

54. kör

Végre igazuk lett a Ferrari mérnökeinek: az előzetesen fél négyre ígért eső pillanatokon belül valósággá válni látszott, brutálisan beborult, és minden csapat kezdett felkészülni a felhőszakadásra.

59. kör

Ez nagyon meleg volt a Mercedesnek: Russell majdnem kicsúszott, sőt Hamiltont is kis híján magával vitte. Alighnem infarktus közeli állapotban voltak a Mercedes mérnökei. Közben a tengeren - a pálya a tengerparton van - már látszott, hogy szakad az eső, ami a 61. körben a pályára is megérkezett.

62. kör

Pérez után - akinek nem voltak kikészítve az abroncsok - Verstappen is kiment cserélni, szinte mindenki Intermediate gumikon van. A csapatrádiókban közben nagyon durva esőt jósolnak a mérnökök. Pérez ki is csúszott, centiken múlt, hogy nem csapódott a falba. Alonso el is ment mellette.

64. kör

Sorra csúszkálnak, pördülnek ki az autók, Hamilton és Cunoda tudott menteni, Cso viszont a falban végezte. A 65. körben a futamot piros zászlóval megszakították, mindenki ment ki azonnal gumit cserélni.

Verstappen már túl volt a kerékcserén, ő nyugodtan várhatta az újraindítást. A holland mögött Alonso, Pérez, Gasly és Ocon volt a sorrend. A pilóták a boxban várták, hogy elálljon az eső, ami nagyjából tíz perc után ha nem is történt meg, de csendesedett az ítéletidő. A futam viszont nem indulhatott még újra, aminek Sergio Pérez és a Red Bull örülhetett igazán, a mexikói ugyanis a kerékcserére érkezve falhoz verte a kocsiját, amit egy sátor alatt próbáltak versenyképes állapotba hozni a mérnökök, akik a tévés kamerákat is elzavarták a közelből. Kicserélték az első szárnyat, de alighanem a hátsó lengőkar is megsérülhetett.

Így nézett ki a sorrend a leállás pillanatában:

Mintegy háromnegyed óra várakozás után újraindították, mindenki a versenybírók által kötelezően előírt Intermediate gumikon ment ki a pályára. Azt azonban a csapatok és a versenyzők is csak remélhették, hogy a következő eső előtt be tudják fejezni a maradék 7 kört.

67. kör

Újra indult a verseny, hat éles kör várt még a mezőnyre. Verstappen rögtön igyekezett meglépni, de Alonso tartotta vele a tempót, a hollandnak nagyon észnél kellett lennie, mert a veterán spanyol nagyon éles volt. Sergio Pérezt bemérték a boxutcában, gyorshajtásért öt másodperces büntetést kapott. A következő körben Russell kiállt, kicsit falhoz verte a kocsiját, nem tudta folytatni a versenyt.