Több Forma-1-es csapatot is csalással vádolt meg az FIA embere

F1 Grand Prix Of The Netherlands Qualifying Previews 1 auto cars championships dutch fia formula formula 1 gp grand holland motorsport motorsports netherland netherlands one prix racing sports world zandvoort Formula 1 Grand Prix Herbie Blash final practi
Herbie Blash before the final practice ahead of the Formula 1 Grand Prix of The Netherlands at Zandvoort circuit in Zandvoort, Netherlands on September 3, 2022. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Az egykor a Brabham istálló csapatvezetőjeként dolgozó Michael „Herbie" Blash – aki jelenleg már a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) dolgozik – sok évtized távlatából elárulta, milyen módszerekkel követtek el szándékosan szabálytalanságokat a Forma–1-es csapatok.

Ahhoz, hogy a konstruktőri pontversenyben minél előrébb zárjanak, a csapatoknak különféle apró dolgokat kell találniuk, amelyekkel sikerülhet jobb teljesítményt nyújtani. Olykor előfordul, hogy ezek a dolgok már túllépnek a szabályok keretein, és esetenként szándékosan is csalnak azért, hogy eredményesebb szezont zárjanak az istálló pilótái. Az FIA versenyigazgatóinak senior tanácsadója, Herbie Blash 1973 és 1988 között a Brabham csapatnál dolgozott, és ő is tapasztalt egyet s mást a csapattulajdonos Bernie Ecclestone és a tervező Gordon Murray mellett.

„Nos, nem árulhatom el ezeket a titkokat. Viszont szerintem az köztudott, hogy néha nehéz karosszériát használtunk, amit az edzés vagy a verseny végén tettünk fel. És abban az időben a futam végén feltölthetted a fékfolyadékokat, mielőtt újra megmértek volna – idézte a 74 éves brit szakember Beyond The Grid podcastben elhangzott megjegyzéseit a Motorsport. – Voltak ezek a szép, körülbelül 5 gallonos tartályaink, és

Aztán a verseny végén újra fel kellett töltenünk a tartályokat. Szerintem a topcsapatok többsége ugyanígy játszadozott ezzel. A Tyrrell sajnos egy lépéssel túl messzire ment, amikor ólmot pumpáltak a gumikba a bokszkiállás alatt, és

Akkoriban nagyon nehéz volt az ülésünk, a két legerősebb szereplőnk kellett ahhoz, hogy beemeljék az autóba a verseny végén való mérlegeléshez.

Herbie Blash (balra) és Bernie Ecclestone a Brabham csapatnál együtt dolgoztak – és olykor csaltak is Forrás: Getty Images/Peter J Fox Photography/Peter J Fox

Blash elárulta, manapság már sokkal komolyabbak az ellenőrzések, így a modern korszakban képtelenség lenne hasonló csalásokat végrehajtani.
„A mai trükkök mind számítógépesek, hiszen a kocsikat tetőtől talpig átvizsgálják.

– mondta Blash, aki azt is elmondta, hogy egy Monacói Nagydíj időmérőjére szándékosan egy könnyűszerkezetes autót építettek. – Természetesen akkoriban még nem kellett azzal az autóval versenyezned, amivel kvalifikáltál. Azt gondolom, ennek az autónak lehetett a legkisebb az üzemanyagtartálya, egy kis motoros akkumulátorral. Hat körnél nem is tudott volna többet megtenni."