Vágólapra másolva!
Sergio Pérez, a Red Bull mexikói pilótája nyerte a hetedik Azeri Nagydíjat, miután nagyon profin használta ki a verseny elején beküldött biztonsági autó jelentette előnyt. Ugyanez okozta Max Verstappen vesztét, akik a megszakítás után egyszer sem tudott igazán közel kerülni csapattársához. Győzelmével Pérez egyrészt az első kétszeres győztes lett a bakui pályán, másrészt hat pontra csökkentette a hátrányát Verstappennel szemben.

Lesz-e valaki, aki a hatodik alkalommal megrendezésre kerülő Azeri Nagydíjon (2016-ban még Európa Nagydíjnak hívták) képes lesz másodszor is győzni? Az eddigi hat versenyen (2020-ban a COVID-19 járvány miatt törölték a szezont) öt győztes született, akik Daniel Ricciardo és Nico Rosberg kivételével ezúttal is ott voltak a mezőnyben. Időrendben visszafelé haladva Max Verstappen, Sergio Pérez, Valtteri Bottas és Lewis Hamilton volt a négyesünk, akik ezúttal is ott "toporogtak" a rajtrácson.

Előzetesen természetesen az első három futamot nyerő Red Bulloknak (Verstappen kétszer, Pérez egyszer állhatott a dobogó tetején) volt a legnagyobb esélyük a duplázásra, de a három harmadik hellyel nyitó Fernando Alonsót is az esélyesek közé kellett számolnunk.

A szűk, de félelmetesen gyors bakui utcai pályán megrendezett idei első sprintfutamot viszont a Ferrari monacói Charles Leclerc nyerte, aki az időmérőn is leggyorsabb volt, így ő indulhatott a pole-ból Verstappen, Pérez és Carlos Sainz elől.

A mezőny végéről rajtoló három pilóta (Nyck de Vries a rajtrácson, Esteban Ocon és Nico Hülkenberg a bokszból indult) kivételével mindenki közepes gumikon várta a rajtot, az utolsó hármak voltak kemény abroncson.

Rajt

Leclerc jól rajtolva meg tudta tartani az első helyét, a legjobban azonban Lance Stroll jött el a rajttól, aki a második kanyarra már két riválisát is megelőzte. Egy-két kisebb koccanás volt csak az első kanyarban, amiben Albon, Piastri és persze Cunoda volt érintett. A második kör közepén azonban Max Verstappen már ott volt Leclerc nyakán, a negyedik körben pedig le is vadászta a monacóit, könnyedén ment el mellette a DRS-t használva.

A hatodik körben a másik Red Bull, azaz Sergio Pérez is elment a Ferrari mellett. Leclerc talán egy pillanatra eljátszott a gondolottal, hogy megvív a mexikóival, de aztán győzött a józan ész, és inkább elengedte a támadót.

A hetedik körig kellett várni az első kerékcserére, Valtteri Bottas állt ki, és vett fel új abroncsokat, a következő körben pedig Alexander Albon is a csere mellett döntött. Eközben Verstappen 1,1-1,2 másodperces előnyt épített magának Pérezzel szemben, aki ugyanennyivel vezetett Leclerc előtt.

A hollandé volt a leggyorsabb kör, de csak hat ezreddel tudta megelőzni a csapattársát. Eközben a mezőny tagjai sorra cserélték le a közepes abroncsokat kemény papucsokra. Eközben az 5-7. helyen alakult ki rövid küzdelem, a két Aston Martin, azaz Fernando Alonso és Lance Stroll üldözte Lewis Hamiltont, egészen addig, amíg a brit a 9. kör végén ki nem állt kerékcserére.

A biztonsági autó bekavar

A 10. kör végén Verstappen már annyira csúszkált, hogy neki is ki kellett állnia, ami nagyon rosszkor jött a hollandnak, ugyanis várható volt, hogy be fog jönni a biztonsági autó, miután De Vries beleállt a falba a hatos kanyarban.

Ez pedig azt jelentette, hogy ha a Pérez és a két Ferrari a biztonsági autós időszakban jön ki, akkor mindannyian megelőzik a címvédőt. Ez pont így is történt, őrült ütemben zajlottak a kerékcserék, de végül csak Pérez és Leclerc került a holland elé.

A 13. körben kiállt a biztonsági autó, a sorrend pedig Pérez, Leclerc, Verstappen, Sainz, Alonso, Russell, Stroll, Ocon, Hamilton volt a sorrend. Az újraindítás után Stroll megelőzte Russellt, Alonso pedig Sainz elé bújt be.

Russelt aztán Hamilton is megelőzte, miközben Verstappen könnyedén ment el Leclerc mellett - már másodszor a verseny során.

Újabb Red Bull háziverseny

Pérez sikerrel őrizte a másfél másodperc körüli előnyét Verstappennel szemben, a holland csak századokkal tudott jobb időket autózni nála. Kicsivel hátrébb Hamilton üldözte Strollt, és a fiatal kanadai nem tudta lerázni a rutinos britet, még úgy sem, hogy csapattársa, Fernando Alonso a csapatrádión keresztül megüzente, hogy milyen fékbeállításokat használjon.

Féltávhoz érve, azaz a 25. körben Hamilton utolérte az ötödik helyen autózó Carlos Sainzot, a brit a 340 km/h-s sebességet is elérte nyitott hátsó szárnyakkal a hosszú egyenesben. Kettejük békés üldözőversenyét leszámítva csendes volt a mezőny, de a bakui pályán ez mindig vihar előtti csendet jelent.

Charles Leclerc a baku pálya óvárosi részén Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

A 28. körre lett meg Alonsónak az a tempója, amivel elkezdhette becserkészni a harmadik helyen autózó Leclerc-t, miközben Hamilton kissé elvesztette Sainzot, ugyanakkor Stroll meg egyre inkább a brit nyakán autózott. Az élen a helyzet változatlan volt: Pérez magabiztosan tartotta másfél másodperc körüli előnyét Verstappennel szemben.

Alonso megy a dobogóért

Bár a bokszból Leclerc azt az üzenetet kapta, hogy minden a legnagyobb rendben, és a dolgok a várakozás szerint alakulnak, azért az első három futamon egyaránt a harmadik helyen végző Fernando Alonso egyre közelebb került hozzá. Amikor a spanyol másodpercen belülre ért, akkor viszont kicsit rákapcsolt a monacói, és el is tudott szakadni a kétszeres világbajnoktól, sőt még Verstappent is megközelítette.

A 35. körben Sergio Pérez, hogy minél szélesebben tudjon kezdeni egy balkanyart, kicsit rátette az autót a falra, a Red Bull jobb oldala megsimította a falat, éppen úgy, ahogy Nico Hülkenberg tette nagyjából tíz körrel korábban.

A kis hiba arra jó volt, hogy a mexikói harci kedvét visszahozza, gyorsan autózott is egy leggyorsabb kört (1:44.869 per).

Hamilton is beszállt a játékba

A hétszeres világbajnok brit a 34. kör után villámgyorsan kezdte lefaragni a tizedmásodperceket, volt olyan kör, amikor öt tizedet hozot Sainzon, aki azonban sikerrel verte vissza a támadást, megmutatva, hogy azért versenyképes a Ferrari.

Hamilton közel volt, de nem elég közel:

De ez az állapot csak két-három körig tartott, a 42. körben Alonso és Hamilton is sokkal gyorsabb volt az előtte haladó Ferrarinál. Az élen továbbra is Pérez haladt, de Verstappen láthatóan nem adta még fel a győzelem reményét, egy-egy tizedet tudott farigcsálni a hátrányából, de közelebb nem tudott jutni a csapattárshoz.

A Ferrarik viszont sikerrel menekültek, különösen Leclerc, aki futott egy 1:44.7-es leggyorsabb kört, és bár Sainz jóval lassabb volt a csapattársnál, így sem tudott hozzá veszélyesen közel kerülni Hamilton, aki a bokszból próbált extralóerőt kérni egy előzéshez.

A 49. körben Verstappen még hasított egy 1:44.596-os leggyorsabb kört, amit viszont szinte rögtön el is vett tőle Alonso egy 144.540-es körrel. Ahogy fogyott az üzemanyag, úgy lettek egyre gyorsabbak a körök, az utolsó előtti körben George Russell még kijött egy új lágy szettért, amivel Pérez el is engedte a leggyorsabb körért járó plusz egy pontot, és az utolsó körben már csak arra ügyelt, hogy első helyen fusson be, amit meg is tett.

A mexikói a Szaúdi Nagydíj után megszerezte idei második, pályafutása hatodik győzelmét, amivel hat pontra csökkentette a lemaradását csapattársa, Max Verstappen mögött. És megkaptuk a választ a cikk elején feltett kérdésre: Checo Pérez lett az első kétszeres bakui győztes.

A 7. Azeri Nagydíj végeredmény:
1. Sergio Pérez (Red Bull)
2. Max Verstappen (Red Bull)
3. Charles Leclerc (Ferrari)
4. Fernando Alonso (Aston Martin)
5. Carlos Sainz (Ferrari)
6. Lewis Hamilton (Mercedes)
7. Lance Stroll (Aston Martin)
8. George Russell (Mercedes)
9. Lando Norris (McLaren)
10. Cunoda Juki (Alpha Tauri)