Vágólapra másolva!
Az FIA óriási összegre tesz szert a nevezési díjakból: 26,7 millió dollárt kasszírozhatott a Forma-1 szabályozó szerve, a legtöbbet a Red Bullnak, a legkevesebbet a Williamsnek kell fizetnie.

A versenyzőknek és a csapatoknak évről évre az előző évi eredményeik alapján kell kifizetniük a Forma-1-es nevezési díjat, ami egy alapdíjból és egy szerzett pontonkénti összegből áll - írja a Motorsport.

Mivel egyre több verseny van a naptárban, ráadásul a sprinteken is pontokat lehet szerezni, így minden korábbinál több pontot gyűjthetnek a pilóták. 2023-ban pedig már 23 futam és 6 sprint lesz, így összesen 443 ponttal lehet többet szerezni, mint 5 évvel ezelőtt – amikor még nem voltak sprintek, illetve a leggyorsabb körért sem járt pont.

A pontonkénti díj összegén viszont nem csökkentettek.

Az FIA 2023-as Sportszabályzat szerint minden csapatnak 617.687 dolláros alapdíjat kell fizetnie, ezen felül a konstruktőri bajnoknak a korábbi 6.926 dollár helyett már 7.441 dollárt kell fizetnie pontonként, a további 9 csapat díjai pedig 5.770 dollárról 6.174 dollárra emelkedtek.

A pilóták nevezési díjával kapcsolatos összegek nem elérhetőek a nyilvánosság számára, de az Autosport információi szerint közel 30 százalékkal, 1.623 dollárról 2.110 dollárra nőtt a pontonként fizetendő összeg 2023-ra.

Ha ehhez hozzáadjuk a pilóták 16.236 dolláros alapdíját, akkor az jön ki, hogy az FIA 26.699.573 dollárt tehet el a csapatok és a pilóták nevezéseiből, ami jelentősen meghaladja a korábbi összegeket.

A Red Bullnak sokat kell fizetnie Forrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki/NurPhoto/Jakub Porzycki

A legsúlyosabban a Red Bull érintett a történetben, mivel Verstappennel és Perezzel a soraikban az egyéni és a konstruktőri címet is behúzták.

Feltételezve, hogy a csapat fizeti a pilóták nevetési díját is, a saját regisztrációjáért 6.242.636 dollárt fizet a Milton Keynes-i alakulat, Verstappenért 969.636, Perezért pedig 656.736 dollárt.

A spektrum másik végén a Williams található: nekik „csak" 707.951 dollárt kell fizetniük Alex Albon és az újonc Logan Sargeant számára.

Az FIA a bevételét biztonsági kutatásokra és fejlesztésekre, például a HANS-ra és a Halo-rendszer kifejlesztésére fordítja, azonban nem teljesen világos, hogy mire költik a pénzt.

A 2022-ben meghatározott négyéves ütemtervben az FIA rámutatott, hogy a tagországokban fokozná a grassroots motorsport finanszírozását, valamint növelné a közlekedésbiztonságra fordított támogatásokat. Emellett megígérték, hogy átlátható költségvetést és pénzügyi beszámolót is be fognak vezetni.