Most teszik teljesen tönkre az őrült amerikaiak a Forma-1-et

Forma-1, Las Vegas 2022, utcai parádé, Red Bull, Caesar's Palace
Attendees view a Formula 1 racing team car from Oracle Red Bull Racing during the Formula 1 Las Vegas Grand Prix Launch Party at Caesars Palace, in Las Vegas, Nevada, on November 5, 2022. - The inaugural Las Vegas F1 Grand Prix will take place November 16-18, 2023. (Photo by WADE VANDERVORT / AFP)
Vágólapra másolva!
Még el sem kezdődött a 2023-as F1-es szezon, máris több botrány került nyilvánosságra a sportág vezetőségében, ami akár a teljes idényt befolyásolhatja. Amíg a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke magára vonja a figyelmet és kivívja a pilóták, a csapatfőnökök és a teljes F1 haragját, addig a Liberty Media további lépéseket tesz afelé, hogy teljesen Amerika-központú legyen a sportág.

Az év első egy-másfél hónapjában legtöbbször még javában holtszezonról beszélhetünk a Forma–1-ben, amikor a felkészülésüket megkezdő pilótákról alig tudunk valamit, és legfeljebb 1-2 új információt ismerünk meg a csapatokról vagy a sportág vezetőségéről. Több szó szokott esni az előző idényről, néhányan már találgatják, hogy mi várható a következő hónapokban, de összességében nyugalom és csend uralkodik.

Ezek 2023-ban egyáltalán nincsenek így, ezért pedig elsősorban Mohammed bin Szulajm a felelős.

Az FIA elnöki posztját alig több mint egy éve betöltő egykori raliversenyző már az előző szezonban sem tűnt úgy, hogy komoly fejlődéshez segíthetné a Forma–1-et, cserébe

szigorította az ékszerviselési szabályt, megnövelte a sprintfutamok számát, majd egyeztetés nélkül hozta nyilvánosságra a 2023-as versenynaptárat.

Idén azonban még határozottabban negatív irányba vitte a szervezet és a sportág hírnevét.

Mohammed bin Szulajm a versenyhétvégéken igyekszik barátságosnak mutatkozni a pilótákkal szemben, a háttérben mutatott intézkedései azonban mást mutatnak Forrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki/NurPhoto/Jakub Porzycki

Még karácsony előtt azt a döntést hozta a szövetség, hogy idéntől kezdve a versenyhétvégéken nem nyilváníthatnak szabadon véleményt politikai, vallási és társadalmi kérdéskörökben az F1 szereplői. Ha mindenáron meg akarnak szólalni egy témában, előtte engedélyt kell kérniük az FIA-tól –

ha valaki engedély nélkül beszél egy nagydíj alatt, az súlyos büntetést is kaphat.

A döntés megosztotta a szakértőket és a pilótákat, de az ellenzők vannak többségben. Zak Brown, David Coulthard és Nico Hülkenberg például támogatja az FIA új irányelvét, Max Verstappen, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, Alex Albon és Helmut Marko viszont a döntés ellen szólalt fel.

Szintén megosztotta az érintetteket, de inkább negatív benyomást keltett, hogy Mohammed bin Szulajm nyíltan kiállt Michael Andretti mellett, aki évek óta szeretne csatlakozni az F1-hez. A csapatvezető világbajnok édesapja,

Mario Andretti el is árulta, hogy éppen az FIA-elnök biztatta a fiát arra, hogy álljon össze a Cadillac-kel, és vele közösen jelentkezzen.

A rivális csapatok többsége ennek egyáltalán nem örül, elsősorban azért, mert egy új istálló érkezésével kevesebb pénzt kapnának a bevételek elosztásakor.

Az FIA elnöke egyik botrányból sétál a másikba Forrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki/NurPhoto/Jakub Porzycki

A szereplők még fel sem ocsúdtak abból, hogy az FIA elnöke nyilvánosan támogat egy csapatvezetőt, Mohammed bin Szulajm szexista botrányba is belekeveredett. A még aktív versenyzőként működtetett saját weboldalán találtak meg egy 2001-es bejegyzést, amelyben azt írta, hogy

Az FIA szóvivője azzal védte a főnökét, hogy az elmúlt 22 évben megváltozott a véleménye, amelyet a szövetség vezetőségében kinevezett nők és az egyenjogúságért tett lépések is mutatnak, ám a mindezt reakció nélkül hagyott elnöknek ez a megjegyzése semmiképp sem javította az amúgy is megtépázott hírnevét.

Egy 22 évvel ezelőtti kijelentését is éppen most vették elő – talán nem véletlenül Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Chris Graythen

Ami viszont gyakorlatilag teljesen lerombolta, az a közösségi médiában írt posztja volt, amelyben

egyértelműen kijelentette, hogy nincs akkora értéke a Forma–1-nek, amelyet sokan gondolnak.

Azok után fogalmazott így, hogy a szaúd-arábiai állami befektetési alap 20 milliárd dolláros, végül sikertelen ajánlatot tett a Forma–1-et jelenleg birtokló Liberty Mediának.

„A motorsport képviselőjeként az FIA, mint nonprofit szervezet, óvakodva figyeli a Forma-1-ért tett erősen túlzó 20 milliárd dolláros árat.

és vegye figyelembe, hogy mi a jó a sportágnak és tiszta, fenntartható tervekkel érkezzen, ne csak egy halom pénzzel" – írta Mohammed bin Szulajm.

Az amerikai tulajdonosok nyílt levelet fogalmaztak meg ezután az FIA-elnöknek, miszerint nem kellene állást foglalnia egy olyan témában, amelyhez semmi köze – 2010 óta ugyanis a kereskedelmi jogok a Formula One Managementet (FOM), nem pedig az FIA-t illetik meg, utóbbinak ráadásul a sportággal kapcsolatos minden kereskedelmi ügytől távol kell tartania magát. Bin Szulajm azonban erről vagy nem tud, vagy nem érdeki, ugyanis januárban kijelentette:

Német sajtóértesülések szerint mivel az elnök kijelentései kárt okoztak a szervezőknek, a részvényeseknek és a befektetőknek is,

a Liberty Media még puccsot is végrehajtana Bin Szulajm ellen.

Egy meg nem nevezett csapatfőnök úgy nyilatkozott, hogy „mindenki szerint mennie kell, egyértelműen ez az általános vélemény", és már a korábbi BAR-Honda és Benetton csapatfőnök David Richardsot ki is szemelték a helyére a csapatvezetők. Ez azonban nem megy ilyen könnyedén, ugyanis az elnököt az FIA 241 tagszervezete (köztük a Magyar Autóklub és a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség) választja. Igaz, egyes sajtóhírek már tudni vélik, hogy

egyes tagszövetségek bizalmatlansági szavazáson gondolkodnak, ami segíthet Bin Szulajm idő előtti leváltásán.

Bin Szulajm (balra) és a Liberty Media-főnök Greg Maffei (középen) radikális változásokat hajtanak végre az F1-ben Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Jared C. Tilton

Az FIA, az F1 vezetése, és a csapatok által alkotott bizottság február 21-én, a hivatalos bahreini tesztek előtt fog ülésezni, és várhatóan nem fog kevés időbe telni, amíg minden pontban sikerül megegyezniük – ha egyáltalán sikerül. Amíg azonban mindenki Mohammed bin Szulajm botrányaira figyel, a Liberty Media tovább folytatja elképesztő tervét, miszerint a Forma–1 új középpontja az Egyesült Államok legyen.

Minden idők legdrágább nagydíja jön

Az amerikai vállalat 2017 elején vette át a sportág irányítását, azóta pedig kimondott célja, hogy az USA-ban ismét elérhetővé és népszerűvé tegye az F1-et, miután jó marketingfogások és érdeklődés híján Bernie Ecclestone-nak ez négy évtizeden át nem sikerült. Az elmúlt években a közösségi médiában a sportágat folyamatosan reklámozva informálták az embereket, a televíziós közvetítéseket sokkal színesebbé tették, valamint elintézték, hogy létrejöjjön a Drive to Survive (magyarul Hajsza a túlélésért) című sorozat. Utóbbi kissé túldramatizálva, de összességében valós eseményeken keresztül mutatja be a Forma–1-et, amit így a színfalak mögé pillantva az átlagemberek is jobban magukénak érezhetnek, ez pedig

a sorozatfüggő fiatalok világában elképesztő húzásnak bizonyult.

Az ötvenes-hatvanas években rengeteg amerikai pilóta szerepelt a sportágban – annyi, hogy a mai napig csak az Egyesült Királyság adott több versenyzőt az F1-be –, de

az elmúlt 33 évben 3 pilóta révén mindössze 46 futamon képviselte valaki az országot. A tavaly bemutatkozó Miami a 12. különböző helyszín volt, ami nagydíjhétvégének adott otthont, de mindent egybevéve csupán 73 alkalommal versenyzett a mezőny az Egyesült Államokban.

Ám idén mindkét mutatóban szereplő szám jelentősen megnő. Egyrészt a williamses Logan Sargeant révén 2015 óta először lesz amerikai pilóta a rajtrácson – a fiatal versenyző az ülést elsősorban a nemzetiségének köszönheti. Másrészt pedig 1982 és 2020 után harmadszor is 3 futamot rendezhet egy ország a szezon során: ahogyan az első alkalommal, úgy 2023-ban is az USA lesz az érintett.

Noha Miamit elképesztő felvezetés előzte meg, végül a versenyzők a műkikötős pálya rossz minőségű aszfaltját, a sokat fizető VIP-nézők pedig a várakozásuktól elmaradt szolgálásokat kritizálták.

Ez azonban nem akadályozza meg az amerikaiakat abban, hogy idén egy ennél is sokkal nagyobb lépést tegyenek a fényűzés felé. 41 év után ugyanis visszatér a Las Vegas-i Nagydíj, méghozzá olyan luxuskörülmények és fogadtatás közepette, amire még soha nem volt példa a sportág történetében.

A szezon utolsó előtti hétvégéje már az időpontjában is különleges lesz, ugyanis 1985 óta először

szombaton rendezik meg a versenyt, amely helyi idő szerint 22 órakor (sosem látott időpontban) kezdődik – de legalább Magyarországon így elég vasárnap reggel 7-kor kelni.

Az esemény főszponzorai közé tartozik a világszerte ismert Caesars Entertainment, az MGM Resorts International és a Wynn Las Vegas Hotel and Casino is, amelyek a Liberty Media mellett nagy szerepet játszanak az esemény népszerűsítésében.

A pálya a világ egyik legismertebb útszakaszán, a Stripen keresztül fog vezetni, az MGM Resorts International pedig ezt kihasználva a világ egyik legexkluzívabb élő sportélményét teremti meg: a cég által üzemeltetett Bellagio melletti szökőkutak közvetlenül a lelátók mögött helyezkednek majd el, ezzel is rendkívüli látványt nyújtva.

Az ötcsillagos Wynn Las Vegas szálloda erre is rálicitált: egy

egymillió dolláros csomagot hirdetett meg.

A háromnapos lehetőséget megváltó személyek egy 5829 négyzetméteres, három hálószobás apartmanban pihenhetnek annak kétméteres ablakaival, billiárdasztalaival, étkezőivel és fitnesztermeivel együtt. A csomag tartalmaz emellett egy VIP-belépőt a paddock clubba és a hétvége eseményeire, valamint jegyeket egy showra, hatfős vacsorára, wellnessre és egy golftúrára. Továbbá a lehetőség biztosít kaviárt és egy négypalackos Don Perignon pezsgőszettet.

Ez azonban sehol nincsen a legextravagánsabb VIP-csomaghoz képest, amely

5 millió dollárba kerül.

Az magában foglal egy ötéjszakás tartózkodást a Nobu Sky Villa-ban, számos kényelmi szolgáltatást, saját sofőrt egy Rolls-Royce-szal, valamint két jegyet egy Adele-koncertre is. Továbbá hozzáférést biztosít egy 4700 négyzetméteres teraszhoz a Forma–1-es futam ideje alatt, amelyet úgy rendeznek be, mint egy versenypályát.

Ilyen háttér és a körülöttük található luxus várja majd a mezőnyt novemberben Forrás: PhotoAlto/Jérôme Gorin / Altopress/Jérôme Gorin

A jegyárak alapján a futam célközönségét határozottan nem a hétköznapi emberek jelentik, hiszen az ottani luxust jóformán csak a dúsgazdag üzletemberek és a celebvilág tudja élvezni majd. Azok után is igaz ez az állítás, hogy az elsőkörös jegyárusítás után rengeteg panasz érkezett, amiért a szállodák hatalmas mennyiségű jegyet akartak felvásárolni és azokat 100 ezer és 1 millió dollár közötti csomagba pakolni.

Másodszorra így 2500 helyett már 500 dolláros belépők is elérhetőek voltak – mint legolcsóbb jegyek.

Az óriási érdeklődést jól mutatja, hogy az elképesztő drágaság ellenére is azonnal elkapkodták az elérhető jegyeket, így aki szeretne jegyhez jutni, annak a harmadik, utolsó jegyárusítási körben kell majd nagyon sietnie. Mivel

a Las Vegas-i Nagydíjnak nincs külön promótere, hanem maga a Liberty Media reklámozza, ezért a céget terhelő költségek mellett a jegyeladásokból is ő profitál,

emiatt érthetőek az árak, amiket az is magyaráz, hogy nem egy sima versenyhétvége lesz a vegasi körítés szempontjából sem. Egy külön megnyitó ceremóniát fognak rendezni tele sztárokkal, zenés fellépésekkel és igazi Las Vegas-i szórakoztató elemekkel. A helyszín a 15 hektáros paddock lesz a belvárosban, amelyet a Liberty Media 240 millió dollárért vásárolt meg.

A döbbenetes összeg ellenére

az amerikai tulajdonosok arra számítanak, hogy a vegasi visszatérés 500 millió dolláros bevételt hozhat majd számukra.

Összehasonlításképpen: 6 évvel ezelőtt a Liberty Media 8 milliárd dollárért vásárolta meg az F1-et, és a teljes tavalyi bevétel nagyjából 2 milliárd dollár volt. Most egy döbbenetes kiadásokkal járó hétvégétől ennek a negyedét várják.

Annyira biztosak a sikerben, hogy

februárban már arról tárgyalnak, hogy 2032-ig meghosszabbítsák a nagydíj jelenleg 2025-ig érvényes szerződését,

ehhez pedig a város vezetése is gond nélkül hozzájárult. Az is cél, hogy a versenynaptárban állandó helyen, a hálaadást megelőző hétvégén legyen a verseny.

Stefano Domenicali rengeteget vár a Las Vegas-i Nagydíjtól Forrás: NurPhoto via AFP/Alessio Morgese/NurPhoto/Alessio Morgese

Stefano Domenicalin, az F1 elnök-vezérigazgatóján várhatóan nem fog múlni, ugyanis ő már egy évvel az első vegasi hétvége előtt kimutatta a reményeit.

Hozzá csatlakozott a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner is, aki szintén „a Föld valaha volt legnagyobb showja"-ként írta le a Las Vegas-i Nagydíjat. Egyetértett vele Logan Sargeant is, aki elképesztően szerencsésnek érezheti magát, amiért éppen most csatlakozott a sportághoz.
„Bekerülni a mezőnybe, amikor három hazai futam is lesz, igazán különleges. Már nagyon várom az amerikai futamokat, igazán élvezetes lesz. Azt hiszem,

Logan Sargeant lesz az a szerencsés, aki háromszor is hazai pályán versenyezhet 2023-ban Forrás: NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki/NurPhoto/Jakub Porzycki

Van olyan azonban, aki kevésbé lelkesen várja a novembert, miután pontos tájékoztatást kapott az ottani körülményekről. A 11 F1-es futamon szereplő Robert Doornbos egy bejegyzésben számolt be róla, hogy milyen levelezést váltott a Caesars Palace-szal.
„Vegas különösen vad hétvége lesz a pályán és azon kívül egyaránt.

– írta a holland, aki arra számított, hogy ezért az összegért legalább kap étkezési lehetőséget is. – Szóval küldtem egy e-mailt, és megkérdeztem, hogy a reggeli is benne van-e az árban. Kiderült, hogy nincs, így azt mondtam nekik, hogy hagyjuk ezt annyiban. Szóval

A zsemle nem rossz ötlet Doornbostól, de kevesen lesznek, akik rászorulnak majd. Már

a tavaly novemberben megrendezett utcai parádén is ízelítőt kaptunk abból, hogy milyen showelemek várnak ránk a versenyhétvége során,

a hangulat pedig meg sem közelítette az előzetesen vártat – javarészt azért, mert a valódi szurkolók közül kevesen tudtak eljutni már erre az eseményre is.

És még egy elképesztő dolog. A Las Vegas-i Nagydíj szervezői annyira szeretnék azt, hogy egyik legnagyobb kedvencük, Daniel Ricciardo is versenyezhessen a futamukon, hogy

megkérték az FIA-t, kapjon szabadkártyát a hétvégére.

Egyértelmű válasz azóta sem érkezett, az idén a Red Bull tartalékpilótájaként szereplő ausztrál pedig a szurkolóival együtt nyilvánvalóan örülne, ha 21 pilóta indulhatna a novemberi versenyen.

Ha ez tényleg megtörténik, azzal teljesen egyértelművé válna a kivételezés az amerikaiakkal szemben. Bár ez már most is alig van leplezve. Sargeant ajándékba kapott ülése, a Ford bejelentése a Red Bull New York-i autóbemutatóján és a szezonbeli három egyesült államokbeli versenyhétvége után

Andretti belépése és a Las Vegas-i Nagydíj esetleges sikere lehetne a pont azon a bizonyos i-n. Azt követően pedig már szinte magától értetődő lenne a teljes elamerikaiasodás,

kezdve azzal például, hogy az európaiak helyett az amerikaiakhoz időzítik a versenyek kezdetének időpontját. Márpedig az itteni hűséges szurkolók nem azt érdemlik, hogy néhány gazdag üzletember pár év alatt teljesen lerombolja az évtizedek alatt nehezen felépített remekművet.