A Ferrarit elrettentő példaként emlegető egykori szerelő szerint félelem uralkodik a csapatnál

Forma-1, Ferrari bokszfal, USA Nagydíj 2021
AUSTIN, TEXAS - OCTOBER 23: The Ferrari team work on the pitwall during final practice ahead of the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on October 23, 2021 in Austin, Texas. Chris Graythen/Getty Images/AFP (Photo by Chris Graythen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
A korábban szerelőként a McLarennél dolgozó Marc Priestley elárulta, a Mercedest és a Red Bullt pozitív, a Ferrarit negatív példaként szokta használni. A manapság televíziós szakértőként és előadóként tevékenykedő szakember tudni véli, hogy mi a csapat problémája, de szerinte nincs rá rövid távú megoldás.

A Ferrari most már 15 éve nem képes egyéni világbajnokot adni a Forma-1-nek, és az utolsó konstruktőri címüket is 2008-ban nyerték. Az idei év elején úgy nézett ki, hogy itt a nagy esély, de végül nagyon csúnya bukás lett a vége.

Priestley 2009-ig dolgozott a McLarennél Forrás: AFP/Mauricio Lima

Marc Priestley korábban a McLaren szerelőjeként dolgozott a Forma-1-ben, így nyilvánvalóan vannak kapcsolatai a sportágon belül. Az azóta televíziós szakértővé és előadóvá átvedlett szakember elárulta, a Ferrarit korántsem pozitív értelemben szokta emlegetni beszédeiben.

– nyilatkozta azIn The Fast Lane című podcastban. –Sajnos jelenleg a Ferrarival is példálózom, hogy hogyan nem szabad ezt csinálni. Sok olyan embert ismerek, akik a Ferrarinál dolgoznak vagy dolgoztak, valódi betekintést nyertem abba, ami ott folyik. Utálok túlságosan lebecsülni egy csapatot, mert tudom, hogy az istállónál lévő emberek a lehető legjobbat teszik. Ugyanakkor rá kell mutatni arra a tényre, hogy ott bizonyára kulturális probléma van.”

A Ferrari idén remek autót épített, és a pilótapárosára sem lehetett túlságosan nagy panasz. Azonban hiába a kezdeti optimizmus, számos stratégiai és egyéb hibának köszönhetően végül nem volt esélyük megszorítani a Red Bullt, és még a konstruktőri második helyük sem biztos.

„Minden összetevőjük megvolt a győzelemhez – folytatta Priestley. – Oké, most költségvetési plafon van, de a múltban a pénz előnyt jelentett. Ha valaki a legnagyobb költségvetéssel rendelkezett, és azt a megfelelő módon használta fel, akkor sikereket tudott vásárolni. Nekik minden szükséges erőforrásuk megvolt a rengeteg emberrel és egy nagyszerű gyárral. Remek autókat építettek, sokszor nekik voltak a legjobb pilótáik, mégsem nyertek. Szóval mi marad [mint lehetséges ok]?

A brit szakember arra is kitért, hogy ezalatt mit ért egészen pontosan. Priestley úgy véli, hogy a Ferrari alkalmazottai egyszerűen rettegnek, és félnek meghozni egy kockázatos, ám annál fontosabb döntést, mivel attól tartanak, hogy céltáblává válnak.

Priestley úgy véli, a Ferrarinál félnek meghozni egy-egy döntést Forrás: Getty Images via AFP/2021 Getty Images/Chris Graythen

„Úgy érzem, hogy a Ferrarinál hosszú évek óta túlságosan korlátozó kultúra uralkodik, és a személyzet tagjai rettegnek attól, hogy döntést hozzanak, amikor olyasmiről van szó, mint a versenystratégia vagy az autó tervezése – magyarázta. – Úgy érzem, hogy túl nagy a félelem a szervezeten belül. Ha valami rosszul sül el egy döntés miatt, úgy tűnik, mintha összeomlana a világ, és ujjal mutogatnak [a meghozójára]. Ez sajnos nem hozza el azt a sikert, amelyre szükség van.”

Priestley hozzátette, szerinte megvan a recept arra, hogy a Ferrari kilábaljon ebből az állapotából. A szurkolók számára azonban nem tudott jó hírrel szolgálni, ugyanis szerinte ez a folyamat semmiképpen sem hoz azonnali eredményeket.

– szögezte le. – Akkor is, ha ez azt jelenti, hogy kockázatos döntést hoz, ez nagyon fontos. Ha nem jön össze, akkor azt egy hatalmas lépésként értékelik a tanulási folyamaton belül. Úgy érzem, hogy a Ferrarinál túlságosan ódzkodnak az ilyen döntések meghozatalától. Ez a rádiókommunikációjukból is hallatszik. Úgy tűnik, szinte rettegnek attól, hogy döntsenek a bokszkiállásról. A versenyzők megkérdőjelezik a döntéseiket, mert nem bíznak a saját bokszfalukan. Most már elég bizonyítékot láttunk ahhoz, hogy tudjuk, mi tartja vissza őket. Erre nincs gyors megoldás, ez egy kulturális kérdés.”