A szélsőséges pályán légszomj gyötri az F1-es pilótákat és autókat

Forma-1, Mexikóvárosi Nagydíj 2021, futam, rajt
MEXICO CITY, MEXICO - NOVEMBER 07: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda leads Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 and the rest of the field at the start during the F1 Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on November 07, 2021 in Mexico City, Mexico. (Photo by Peter Fox/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A kör rövidsége szoros csatát hozhat a Mexikóban több mint 2,2 kilométeres magasságban fekvő pályán, a Mercedes igazolhatja az előrelépését.

Amikor magaslati pályáról beszélünk, elsőként a hegyekkel körülölelt Spa-Franchorchamps vagy a régi Nürburgring juthat eszünkbe, de ez a két helyszín a közelében sincs a legmagasabban fekvőnek. Ez pedig nem más, mint a néhai autóversenyző-testvérekről elnevezett, a mexikói fennsíkon több mint 2200 méter magasságban található Autódromo Hermanos Rodríguez.

A 2021-es mexikói verseny rajtja Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Peter Fox

Ennek következményeként a szokásosnál jóval ritkább a levegő, ami furcsaságokhoz vezet:

hiába állítják be az autókat a maximális leszorítóerős konfigurációra, a tapadás mértéke még a monzait sem éri el, ahol mindenki szélsőségesen alacsony leszorítőerőre törekszik.

Az előzés pokolian nehéz, a DRS kevés segítséget nyújt, meglátjuk, az új autókkal a támadóknak lesz-e elég tapadása a helycsere kivitelezéséhez.

A mexikói pálya alaprajza Forrás: Ferrari

A célegyenesben és az utána következő egyenesben szoktak próbálkozni a versenyzők, utóbbi végén egy kis csiki-csukira is lehetőség nyílik a lassú fordulókban. A középső részen találhatók a leggyorsabb ívek, majd a kör végén ismét lassú kanyarok következnek, ahol fantasztikus hangulat fogadja a mezőnyt a stadionszerű létesítményben.

Folytatódik a Red Bull győzelmi szériája?

A nagy előny és az azóta már bebiztosított vb-sikerek tudatában talán kevésbé tűnt fel, de az utóbbi időben a Red Bull több hibát vétett a Ferrarinál. Szingapúrban az időmérőn csúnyán elszámolták magukat a benzinnel, ami hátravetette a futamon is hibázó Max Verstappent, majd az előző versenyen egy nagyon lassú kerékcserével hozták nehéz helyzetbe a hollandot.

Ennek ellenére július közepe óta nem nyert más csapat. Verstappen egy újabb győzelemmel új rekordot állít fel az egy szezonban aratott győzelmek számával, jóllehet, a vele holtversenyben álló Michael Schumacher és Sebastian Vettel legjobb évében nem rendeztek 20 futamot.

A Red Bull július közepe óta veretlen Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Alex Bierens De Haan

A rövid (4,3 kilométeres) kör összerántja a mezőnyt a kvalifikáción, ez mindenképp kedvez a Ferrarinak és most már a Mercedesnek is – az Ezüstnyilak az USA-ban többek között egy új, könnyebb padlólemezt vetettek be, Lewis Hamilton a győzelemmel is flörtölt.

A frissítés talán még pont időben érkezett ahhoz, hogy a hétszeres bajnok elkerülje karrierje legrosszabb eredményét a ponttáblázaton:

kétszer (2009-ben és 2011-ben) lett 5., ennél hátrébb sosem végzett.

Az utolsó három futamnak a 6. helyről vág neki, de az Austinban balszerencsésen kieső Carlos Sainztól már csak 4 pont választja el. A spanyolt további 16 ponttal előzi meg a másik mercedeses, George Russell, Hamilton reálisan még őt előzheti meg. Hamilton mindenesetre úgy vélte, Austinban volt a legjobb esélye nyerni 2022-ben.

Hamilton közel járt a győzelemhez az előző futamon, de lehet az volt a legjobb esélye nyerni 2022-ben Forrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Arpad Kurucz

Egy érdekes adat: eddig két évben (1997-ben és 2017-ben) fordult elő, hogy legalább négy egymást követő versenyre 1 tizedmásodpercnél kisebb előnnyel szerezték meg a pole pozíciót.

(A tizedmásodpercnél részletesebb mérések rendszeresítése óta néztünk utána ennek, és nem vettük figyelembe azokat a szezonokat, amikor feltankolt autókkal alakult ki a rajtrács.) Most háromnál tart a sorozat, nem lepődnénk meg, ha folytatódna. A Ferrari többé-kevésbé megnehezítette a Red Bull dolgát az utolsó alkalommal (Szingapúrban), amikor maximális leszorítóerőt kellett kicsiholni nagyobb kompromisszumok nélkül, és Monzában sem vergődött partra vetett halként, amikor utoljára ilyen alacsony volt a tényleges leszorítóerő.

Megint változik a menetrend

A ritka levegő fontossá teszi az alkatrészek hűtését, máshol ritkán látott megoldásokat is alkalmazni szoktak a csapatok. A fékek igénybevétele jelentős, azoknak a hőmérsékletét is monitorozni kell, a gumikkal cserébe talán kevesebb lesz a zűr.

A gumikopás várhatóan nem lesz vészes Forrás: NurPhoto via AFP/Alessio De Marco/LiveMedia/NurPhoto/Alessio De Marco

„Viszonylag csekélyek a gumikra ható erők, mert a magaslati ritka levegőben az autók nem termelnek nagy leszorítóerőt, főleg nem a lassú kanyarokban – magyarázta a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola. – Idén az első gumik jelenthetik a szűk keresztmetszetet, ugyanis a jelenlegi autók hajlamosak az alulkormányozottságra a lassú kanyarokban, ezekből sok van Mexikóban. Ettől pedig csúszkálhatnak az első abroncsok.”

A leggyakoribb kiosztás, a C2-C3-C4 kombináció lesz elérhető. Bepótolják a Japánban az eső miatt elmaradt tesztet a 2023-as keverékekkel,

így Austin után ismét másfél órásra nyúlik a második edzés, és azon kizárólag a prototípusokat szabad használni.

Az első félórára megint az a csapat kap kivételt, amely érdemi nagydíjtapasztalat nélküli pilótát ültet autóba az első tréningen, ezúttal az Alpine avat újoncot: náluk a Forma-2-ben a 4. helyen álló ausztrál Jack Doohan vezet az első edzésen. A Williamsnél ismét volán mögé ül a versenyzőnek kiszemelt Logan Sargeant, az Alpha Taurinál Liam Lawson, a Mercedesnél Nyck de Vries jut vezetési időhöz.

Mint az előző héten láthattuk, a szokottól eltérő lebonyolítás átalakítja a csapatok hozzáállását a hétvégéhez, másképp ütemezik be a különböző hosszúságú etapok vizsgálatát.

A második edzés programja megint eltér a megszokottól Forrás: Motorsport Images/Mark Sutton

Visszatérve a hűtésre, a motorok szempontjából van még egy tényező, ami sajátos Mexikóban: a turbók keményebben pörögnek és változik a hatékonyságuk, ez befolyásolja az erőviszonyokat. A Red Bull és a Honda hagyományosan jól teljesít ezen a téren, de a megbízhatóságban Charles Leclerc-nek kedvez, hogy az előző futamra egy vadonatúj turbót kapott.

Kicsit hátrébb az Aston Martin remek formába lendült és már csak egy pontra vannak a konstruktőri rangsor 6. helyétől, amit az Alfa Romeo foglal el, így nem kizárt, hogy megtörténik a helycsere. Akár még úgy is, hogy Lance Stroll három rajthelyes büntetést kapott a versenyre a Fernando Alonso elleni veszélyes manővere miatt.

A Mexikóvárosi Nagydíj idejére 25 fok körüli hőmérsékletet jósol a meteorológia (amit azért hívnak így Mexikói Nagydíj helyett, hogy jelezzék, nem állami támogatással rendezik), és jelen állás szerint szombaton van némi esély csapadékra.

A Mexikóvárosi Nagydíj programja

  • 1. szabadedzés: péntek 20:00-21:00
  • 2. szabadedzés: péntek 23:00-0:30
  • 3. szabadedzés: szombat 19:00-20:00
  • időmérő: szombat 22:00-
  • futam: vasárnap 21:00-