Vágólapra másolva!
Megvédheti Forma-1-es világbajnoki címét Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője a vasárnapi Japán Nagydíjon Szuzukában, ahol 2014-ben bemutatkozott az autósport elitkategóriájában.

A bemutatkozása óta már a száguldó cirkusz egyik legnagyobb alakjává vált a mindössze 25 éves pilóta, aki nyolc évvel ezelőtt, 17 évesen és három naposan vezette a Red Bull fiókcsapatának, az akkor Toro Rosso néven működő istállónak az autóját a Japán Nagydíj első szabadedzésén. Ezzel pedig az F1 történetének legfiatalabb versenyzője lett, aki részt vett egy versenyhétvégén.

Max Verstappen 2015-ben, debütálásának évében Forrás: DPPI via AFP/Florent Gooden

A hollandok nemzeti hőse és a Red Bull újabb sikerkorszakának egyik fő letéteményese az elmúlt nyolc esztendőben egyértelműen a legjobbak közé emelkedett, tavaly pedig óriási csatában, a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj utolsó körében előzte meg az akkor címvédő, hétszeres vb-győztes Lewis Hamiltont, megszerezve ezzel pályafutása első F1-es világbajnoki trófeáját.

Verstappen érdemeit az sem csökkentette, főleg a szurkolók szemében, hogy a 2021-es idény zárófutamának hajrájában hozott versenybírói döntések hatalmas vitát robbantottak ki a sportágon belül és a drukkerek körében is, sőt, az ügy végén menesztették posztjáról Michael Masi addigi versenyigazgatót.

Az év elején érvénybe léptetett átfogó szabálymódosítások miatt a mostani idényben komoly izgalmakra lehetett számítani, és az első néhány versenyen úgy tűnt, az erősorrendben jelentős változások történtek, még ha a futamgyőzelmekért harcolni változatlanul a Red Bullnak, a Ferrarinak, valamint a Mercedesnek volt valós esélye. Hamar kiderült az is, hogy Verstappen és a Red Bull elsőszámú kihívója ebben az évben a Ferrari lesz, a monacói Charles Leclerc két pole pozícióval és két futamgyőzelemmel nyitott az idény első három viadalán.

Az első igazi Verstappen-show-ra a negyedik fordulóig kellett várni, Imolában a holland címvédő a sprintfutamot is megnyerve, az első rajtkockából indulva és a leggyorsabb kört megfutva diadalmaskodott az Emilia Romagna Nagydíján.

A folytatásban Leclerc az időmérőkön lendületben maradt, sorozatban négy pole pozíciót ért el, csapata viszont nem tudott felnőni a feladatokhoz, ráadásul a sorozatos stratégiai melléfogások mellett a monacóit műszaki hibák is hátráltatták.

Leclerc és Verstappen csatája a szezon előrehaladtával egyre inkább elcsendesedni látszik, a monacói már a 2023-as szezonra készül Forrás: AFP/Miguel Medina

Verstappen így a következő öt futamból négyet megnyert és átvette a vezetést az összetettben, majd két Ferrari-sikert - Carlos Sainz Jr. Nagy-Britanniában, Leclerc Ausztriában győzött - követően sorozatban öt versenyen intették le elsőként. Mindezt úgy, hogy a Hungaroringen a 10., a Belga Nagydíjon pedig a 14. pozícióból startolt. A hollandiai és az olaszországi diadala után az nem maradt kérdéses, hogy Verstappen megvédi-e a vb-címét, csak az, hogy mikor teszi ezt.

A múlt vasárnapi, szingapúri viadal időmérőjén az idén először a Red Bull is nagyot hibázott, Verstappen autójából ugyanis kifogyott volna az üzemanyag, ha teljesíti az utolsó mért körét, így a címvédő csak a nyolcadik helyről rajtolhatott.

Csapattársa, Sergio Pérez viszont megakadályozta a Ferrari-sikert, a mexikói nyert, mögötte Leclerc és Sainz lett a második és a harmadik, a frusztrált Verstappen pedig hetedikként ért célba.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) jó ideje vizsgálja az istállók költségvetését, miután olyan hírek láttak napvilágot, hogy két csapat, köztük a Red Bull is több pénzt költött el tavaly, mint az előző idénytől érvényben lévő költségvetési plafonban meghatározott maximális összeg. Az ügyben döntés hétfőn várható, szerdán legalábbis ezt közölte hivatalosan az FIA. Kérdés, hogy ha bizonyítást nyer a Red Bull és az Aston Martin túlköltekezése, az milyen büntetést von maga után, a riválisok ugyanis komoly szankciót követeltek arra az esetre, ha a két istállót valóban vétkesnek találják.

Toto Wolff mindent elkövet annak érdekében, hogy amennyibena Red Bull szabályt szegett, úgy a legsúlyosabb büntetést szabják ki rájuk Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Mindezen előzmények után utazott el a mezőny Japánba, ahol Verstappen már önerőből, a többiek eredményétől függetlenül is lezárhatja a szezon legfőbb kérdését, és megnyerheti második vb-trófeáját. Ennek az a legegyszerűbb módja, ha diadalmaskodik a futamon és plusz egy pontért megfutja a verseny leggyorsabb körét is, így ugyanis biztosan ő 2022 F1-es világbajnoka. Ha a holland versenyző a leggyorsabb kör nélkül győz, és Leclerc nem végez előrébb a harmadik helynél, akkor szintén címvédésre kerül sor. Minden más esetben Verstappennek arra van szüksége a sikerhez, hogy legalább nyolc ponttal többet szerezzen Szuzukában Leclerc-nél és minimum hattal többet Péreznél.

- nyilatkozott Verstappen már csütörtökön Szuzukában, a Red Bull motorpartnerének, a Hondának a hazai pályáján.

- tette hozzá.
A Japán Nagydíj időmérő edzését közép-európai idő szerint szombaton 8 órakor, az 53 körös futamot pedig vasárnap 7 órakor rendezik. Az M4 Sport a hétvége eseményeit élőben közvetíti.
Forrás: MTI