Sok változással folytatódik az F1, az utolsó verseny jöhet a legendás pályán

Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Sergio Pérez, Red Bull, Brit Nagydíj 2022, futam
11 Sergio Perez, Oracle Red Bull Racing, RB18, action overtaking 16 Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, F1-75, action during the Formula 1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone circuit from 31st of June to 3rd of July, 2022 in Northampton, England. (Photo by Gongora/NurPhoto) (Photo by Gongora / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Fontos szabálymódosítás a pattogás mérséklése érdekében, megújult pálya, szeszélyes időjárás – többek között ez várja a mezőnyt a közkedvelt Spában, ahová sokak bánatára jövőre talán már nem tér vissza a Forma-1. Charles Leclerc-nek és a Ferrarinak össze kell kapnia magát, ha életben akarják tartani a bajnoki álmokat.

Az átlagosnál több beszédtémát (Sebastian Vettel visszavonulása, Fernando Alonso tényleges és Oscar Piastri valószínűsíthető emigrálása az Alpine-tól, Daniel Ricciardo búcsúja a McLarentől, a 2026-tól érvényes motorszabályok véglegesítése) szolgáltató F1-es nyári szünet után becsöngetnek, a Belga Nagydíjjal folytatódik a bajnokság.

Várható némi szentimentalizmus, ugyanis

könnyen lehet, hogy egy darabig utoljára jön ide a Forma-1, 2023-tól egyelőre nincs szerződése a legendás pályának.

Akadtak évek, amikor egyszer-egyszer elmaradt az itteni futam a labilis gazdasági helyzet miatt, de most hosszabb pihenő következhet Spának, hiába imádják a versenyzők és a nézők is.

Norris a 2021-es Belga Nagydíjon Forrás: AFP/John Thys

„Ez az egyik legmenőbb pálya az egész szezonban, kár lenne elveszíteni. Manapság sok minden csak a pénzről szól, ez pedig probléma. Ez egy történelmi helyszín az F1 számára, ugyanolyan, mint Monaco" – mondta Lando Norris. Amely pályának szintén nem teljesen stabil lábakon áll a jövője, és a másik végletet képviseli a kör hosszát tekintve.

A 7 kilométeres aszfaltcsík Spában az Ardennek hegységben kanyarog, legfőbb jellemzője a sok gyors rész.

Az első kanyarból kijövet a híres Eau Rouge-on keresztül a leghosszabb egyenes végéig több mint 20 másodpercen át nyomják a gázpedált a versenyzők, és a kör végén szintén található egy hasonló tempós rész. Emiatt az átlagosnál jóval csekélyebb leszorítóerőt választanak a csapatok, de azt nem szabad nagyon megvágni, mert a többi gyors, ám nem padlógázos szakaszon ez visszaüt. A támadási-védekezési lehetőségeket és a gumikopást szintén mérlegelni kell a végső beállítások meghozatalánál.

Spa Franchorchamps vonalvezetése Forrás: Ferrari

Külön varázsa Spának a sok szintváltozás, illetve az erdők és hegyek közelsége, melyek nagyszerű képeket nyújtanak és fokozzák a vezetési élményt is a volán mögött ülőknél. „Természetesen megértem, hogy mindenki pénzt akar keresni, de ennek is megvan a határa, mert fontos, hogy ezeket a nagyon klassz köröket a naptárban tartsuk ahelyett, hogy csak utcai pályákon vezetnénk" – nyilatkozta Max Verstappen.

Megújult a táncparkett

Több újdonsággal fogadja a mezőnyt a több tízmillió euróból renovált Spa-Franchorchamps, részben biztonsági megfontolásból, részben azért, mert a téli esőzések több helyen megrongálták az aszfaltot. A híres, 31 méter magas Eau Rouge és a hosszú egyenest lezáró Les Combes kanyarkombináció kijárata új burkolatot kapott, de mivel ezek nagyrészt padlógázos szakaszok, számottevő hatása valószínűleg nem lesz a versenyzésre, a pilótáknak nem kell különösebb figyelmet fordítani erre. Arra annál inkább, hogy egy manapság ritkán látható megoldással

az aszfaltozott bukótereket kavicságyra cserélték az első kanyarnál,

így a pályát már nem lehet büntetlenül kiszélesíteni. A Pirelli jelezte, hogy a kicsúszó autók több éles kavicsot felhordhatnak az ideális ívre. Máshol is bővítették a kavicságyak méretét, ennek főleg az Eau Rouge-nál van jelentősége, ahol 2019-ben életét vesztette Anthoine Hubert az F2 futamán. Az előzetes hírekkel ellentétben a legendás kanyart nem szabták át (minimálisan változott az íve), csak biztonságosabb körülményeket teremtettek rajta, hiába tekintett át több mint 20-féle változtatási opciót az átalakításokat végrehajtó tervezőiroda.

Verstappen a Red Bull 2011-es modelljét vezetve már belekóstolt az új körülményekbe, az alábbi videón látható, hogy néz ki az új kavicságy az első hajtűkanyar kijáratánál és a megújított Eau Rouge.

A gyártó a C2-C3-C4 gumikat szállítja Belgiumba, ugyanakkor számíthatunk az esőgumik felbukkanására is. A meteorológia kicsit több mint 20 fokos csúcshőmérsékletet ígér a nagydíjhétvégére, jelen állás szerint elsősorban pénteken és szombaton várható csapadék. Az előrejelzés viszont nem következetes, az elmúlt napokban többször változott, így annyi biztos, hogy semmi sem biztos.

Ismert sajátossága a különleges mikroklímában fekvő pályának, hogy időnként egyik felén esik az eső, míg a másik fele csontszáraz. Ez természetesen sokkal jobb, mint amikor a szakadó eső és a hatalmas vízmennyiség miatt lehetetlen a versenyzés; emlékezhetünk, hogy egy éve milyen bohózat kerekedett a versenyirányítás határozatlanságából. A 2021-es verseny elmaradt, a biztonsági autó mögött megtett köröknek köszönhetően felezett pontokat osztottak a versenyzőknek a rajtsorrend alapján.

Látkép a 2021-es verseny napjáról Forrás: Williams Racing

Szót kell ejteni egy fontos szabályváltozásról is, amit az autók pattogásának mérséklésére hoztak: a padlólemezek hajlékonyságát és a kopólemezek vastagságát ellenőrző vizsgálatokat a hétvégétől szigorítja az FIA. A Mercedesnél abban bíznak, hogy ezáltal közelebb léphetnek a Ferrarihoz és a Red Bullhoz, mivel állítólag e két csapat nagyon jól trükközött a szezon első felében a szabályok közt megbúvó kiskapuval. A csalafintaság abban rejlett, hogy a sejtések szerint egyes autóknál kihasználták, hogy a statikus hajlékonysági teszteken a deformálódás mérése csak a lemez bizonyos pontjainál történt.

A Ferrarinak aligha fér bele újabb botlás

Spa vonalvezetése a Ferrarinak és a Red Bullnak egyaránt tartalmaz kedvező részeket.

Az első és a harmadik szektor lassú fordulói papíron előbbi autójának fekszenek jobban, míg a középső szektor lendületes ívei inkább utóbbiénak.

Charles Leclerc-nek égető szüksége lenne elkezdeni a ponthátrány lefaragását, ehhez a Ferrarinál száműzni kellene az utóbbi időben látott hibákat. Megdöbbentő, de tény, hogy idén Lewis Hamilton több dobogós eredményt jegyzett nála.

Folytatódik a két élcsapat párharca Forrás: NurPhoto via AFP/Gongora/NurPhoto/Gongora

A Red Bull a hírek szerint egy, a korábbinál könnyebb autót gyártott, aminek bevetése értékes nyereséget hozna a sok egyenes miatt, de a Ferrarinál sem tétlenkedtek, ők a hibrid rendszer még fejleszthető elemeit (MGU-K, akkumulátor, vezérlőelektronika) készülnek frissíteni a szeptember 1-i motorbefagyasztás előtt.

Az időmérőkön Leclerc eddig jellemzően jobb volt Verstappennél, de ezen a pályán elég jók az előzési lehetőségek, a vasárnapi versenytempó és a jó taktika többet ér a kiváló egykörös sprintnél.

A Belga Nagydíj programja

  • 1. szabadedzés: péntek 14:00-15:00
  • 2. szabadedzés: péntek 17:00-18:00
  • 3. szabadedzés: szombat 13:00-14:00
  • időmérő edzés: szombat 16:00-
  • futam: vasárnap 15:00-