Massa majdnem halálos balesete, esőkáoszok és káprázatos előzések - a Magyar Nagydíj feledhetetlen pillanatai

Forma-1, Magyar Nagydíj, 2009, Felipe Massa, Scuderia Ferrari, baleset
2009 - A Magyar Nagydíjakat szerencsére elkerülték a súlyos balesetek, a mai napig a legkomolyabb eset Felipe Massával történt a 2009-es időmérő edzésen, amikor a Rubens Barrichello autójáról leszakadó rugó fejbe találta a brazilt. Massát a Honvéd kórházba szállították és életmentő műtétet hajtottak végre rajta
Vágólapra másolva!
Az öt alkalommal is új futamgyőztest avató Hungaroring legemlékezetesebb mozzanatait gyűjtöttük össze Ayrton Senna és Michael Schumacher remeklésétől Inoue Takacsiho elgázolásán és Felipe Massa becsapódásán át a tavalyi tömegbalesetet követő Alpine-győzelemig.

A legtöbb magyar Forma-1-es rajongó, elsősorban az ötven év felettiek emlékezhetnek, hogy az első Magyar Nagydíjra 1986 augusztusában került sor. Arról azonban kevesebben tudnak, hogy valójában

1936. június 21. az első magyarországi nagydíj időpontja. A főváros közepén található Népliget adott otthont a Grand Prix-versenynek,

amely az Európa-bajnoki sorozatba ugyan nem tartozott bele, az akkori élmezőny mégis ellátogatott Budapestre. Öt kilométeres körpályát építettek, a célegyenes a Vajda Péter utca volt, a körrekordot pedig (a mai belvárosi forgalomban felfoghatatlan) 2:35.6-os idővel a futamgyőztes Tazio Nuvolari érte el az 50 körös versenyen.

A Vajda Péter utcai rajt utáni pillanatok az 1936-os Magyar Nagydíjon Forrás: Ismeretlen / Színezés: Chop_Artista

Nuvolari, becenevén "a repülő mantovai" Alfa Romeót vezetett, a Ferrari által támogatott márka az Audi elődjének számító Auto Unionnal csatázott nagyot egész évben –

a versenyen a hetedik helyet szerző Hartmann László volt a legjobb, aki nem e két csapat valamelyikéhez (hanem a Maseratihoz) tartozott.

A több mint százezer néző izgalmas futamot láthatott, amelyet jelentős útfelújítás és a környezet biztonságossá tétele előzött meg.

Politikai okokból, majd a második világháború és annak következményei miatt végül a második Magyar Nagydíjra ötven évet kellett várni. A Forma-1 akkori vezére,

Bernie Ecclestone már régóta szerette volna a vasfüggöny ezen oldalára is áthozni a sportágat,

erre pedig nem a Szovjetunióban, de nem is Budapest belvárosában, hanem Mogyoródon került sor – azóta pedig sorozatban már a 37. esztendőben járunk, ahol a Hungaroring szerepel a versenynaptárban.

A kiéhezettségét már a legelső évben megmutatta a magyar közönség, hiszen nagyjából 200 ezren látták a helyszínen, ahogy Nelson Piquet az Ayrton Senna elleni parádés előzése után megnyeri a futamot. A rutinosabb brazil egy évvel később is honfitársát megelőzve tudott győzni – igaz, ehhez kellett az is, hogy az élen haladó csapattársának,

Nigel Mansellnek leessen egy rosszul rögzített anyacsavar a jobb hátsó kerekéről, így a négyes (azóta Mansell-)kanyarban félreállni kényszerült.

A következő két évben aztán mindkét peches pilóta elnyerte a jutalmát: Senna (ahogy egész évben) csapattársával, Alain Prosttal harcolt hatalmasat sikeresen; 1989-ben pedig Nigel Mansell a 12. helyről indulva volt mindenkinél sokkal gyorsabb, így megnyerte a versenyt.

A máig utolsó belga futamgyőzelmet Thierry Boutsen az 1990-es Magyar Nagydíjon szerezte, aki mindössze 288 ezredmásodperccel előzte meg az ötödször is a legjobb kettőben végző Sennát. A brazil a következő két évben is az élmezőnyben végzett, ráadásul mindkétszer nyerni tudott, noha 1992-ben egy rajt utáni tömegbaleset és Mansell bebiztosított világbajnoki címe miatt kevésbé volt rivaldafényben a háromszoros világbajnok.

Élete utolsó magyarországi futamán aztán műszaki hiba hátráltatta Sennát, így pedig életében először nyert versenyt Damon Hill – 72(!) másodperccel megelőzve a második helyezettet. Az 1994-es verseny Michael Schumacher első mogyoródi sikerét hozta, majd egy évvel későbbről Inoue Takacsiho balesete maradt igazán emlékezetes: a pilóta a motorhibája után

félrehúzódott a Footwork-Hartjával, majd a segítségére siető Tatra (az orvosi autó) elütötte őt, kisebb sérüléseket okozva a japánnak.

Előtte a szabadedzésen is volt egy komolyabb baleset: Jean Alesi törte össze csúnyán a Ferrariját a 11-es (azóta Alesi-)kanyarban.

Jacques Villeneuve az első két F1-es évében egyaránt megnyerte a Magyar Nagydíjat, ám mindkét esztendőben óriásit kellett küzdenie ezért Damon Hill-lel. 1996 világbajnoka előbb önerőből maradt alul, egy évre rá viszont az Arrowsra váltó brit az utolsó kör közepéig az élen haladt, amikor egy hidraulikarendszer-probléma miatt lelassult. A képernyőn ugyan nem látszott, de

a második helyen így is célba ért Hill, amivel a csapat 25 éves F1-es történetének legjobb eredményét érte el.

1998-ban Michael Schumacher Ross Brawn zseniális háromkiállásos taktikájának is köszönhetően múlta felül a McLareneket, a következő két év azonban Mika Häkkinen győzelmét hozta – 2000-ben a parádés rajtjával alapozta meg a sikerét a finn. Ahogy Mansell kilenc évvel korábban, úgy 2001-ben Schumacher is a Hungaroringen biztosította be a vb-címét. Ráadásul az (akkor Prosttal holtversenyben)

rekordot jelentő 51. futamgyőzelmét és a Ferrari konstruktőri címét is ünnepelhette a német,

aki 2002-ben 59 ezreddel kapott ki a versenyt megnyerő Rubens Barrichellótól. A következő hónapokban jelentősen módosult pálya 2003-ban Fernando Alonso sikerét hozta, aki 22 évesen és 26 naposan a sportág legfiatalabb futamgyőztese lett – a hétvége Barrichello és Ralph Firman komoly balesetéről is emlékezetes maradt, amiatt pedig még inkább, hogy

az írt a Forma-1-ben első magyarként bemutatkozó Baumgartner Zsolt helyettesítette a folytatásban.

Baumgartner 2004-ben is rajthoz állhatott a hazai pályáján, a Minardival a 15. helyen zárt, ötkörös lemaradásban a futamgyőztes Michael Schumacherhez képest.

2005-ben Hanóch Nísszání máig egyetlen izraeli pilótaként, 42 évesen mutatkozhatott be az F1-ben, ám a szabadedzésen nyolc kör után összetörte a Minardit, így ezzel le is zárult a Forma-1-es pályafutása.

A versenyen Christian Klien rajtot követő oldalszaltója után nyugodt futamot láthatott a közönség, Kimi Räikkönen sikerével.

A 2006-os nagydíjra már semmiképp nem lehet a "nyugodt" jelzőt használni.

Először látott esőt a magyar közönség a mogyoródi hétvége vasárnapján, ami a 14. helyről induló Jenson Button első győzelmét hozta, amivel egyben a Honda közel negyvenéves sikertelenségét is megszakította.

A brit első helyéhez kellett Räikkönen belerohanása a lekörözésre váró Vitantonio Liuzziba, és a szabadedzésen egyaránt megbüntetett Alonso és Schumacher kiesése is (Alonso ugyanúgy egy jobb hátsó kereket rosszul rögzített anyacsavar miatt esett ki az élről, mint Mansell 19 évvel korábban). Szintén a futam érdekességei közé tartozik, hogy a a Jacques Villeneuve-vel elégedetlen BMW Sauber a debütáló Robert Kubicával pótolta a kanadait, ám a hetedik helyen célba érő lengyelt a túl könnyű autója miatt utólag kizárták.

A McLaren-botrányokat hozó 2007-es évben a Magyar Nagydíjon is akadt összetűzés Fernando Alonso és Lewis Hamilton között: az időmérő hajrájában a spanyol szándékosan időzött tíz másodperccel tovább a bokszban a kelleténél, így csapattársa nem tudta időben elkezdeni az utolsó gyors körét. A pole pozíció így sem Alonsóé lett, hiszen öt rajthelyes büntetést kapott, ezzel pedig Hamilton rajt-cél győzelmet arathatott vasárnap. Egy évre rá is McLaren-siker született:

Heikki Kovalainen karrierje egyetlen diadalát szerezte (és a Forma-1 történetének századik futamgyőztesévé vált)

azután, hogy három körrel a vége előtt meghibásodott Felipe Massa Ferrarijának a motorja.

Massa és a mogyoródi dráma azonban 2009-ben ennél is jóval magasabb szintre emelkedett. Az időmérő második szakaszában egy

Barrichello Brawnjáról leszakadó rugó éppen a négyes kanyar felé 261 kilométer per órával száguldó Massa sisakjának vágódott, centikkel a brazil bal szeme alatt.

Az eszméletét elveszítő pilótát a Honvéd Kórházban néhány órán belül megoperálták, majd a szezon hátralévő részét ki kellett hagynia. Szintén veszélyes volt a hétvégén, amikor az élről kiálló Alonsónak (megint) rosszul rakták fel az egyik kerekét, amely a kivezető körén le is esett a Renault-ról – a pattogó alkatrész szerencsére senkiben nem tett kárt.

A hétvége két balesete együtt azért is volt különösen drámába illő, mert egy héttel korábban tulajdonképpen a két incidens ötvözetében veszítette el az életét Henry Surtees. Az 1964-es F1-világbajnok 18 éves fia a Forma-2 angliai versenyén szenvedett halálos balesetet, miután

Jack Clarke karambolja után az autóról leszakadó 29 kilogrammos kerék éppen Surtees fejére pattogott, aki magatehetetlenül száguldott a falnak közel 200 kilométer per órával, megpecsételve a sorsát.

Ezek figyelembevételével eltörpülnek azok az információk, hogy a 2009-es Magyar Nagydíjon Lewis Hamilton a Forma-1 első KERS-t (kinetikai energia-visszanyerő rendszert) használó futamgyőztese lett, valamint hogy Jaime Alguersuari minden idők legfiatalabb pilótájaként mutatkozhatott be a Hungaroringen.

Leszakadó kerék pattogását 2010-ben is láthatott a mogyoródi közönség, ekkor a Mercedes szerelői voltak figyelmetlenek Nico Rosberg bokszkiállásánál, a jobb hátsó kerék végül egy williamses alkalmazottat vett célba, aki könnyű sérülésekkel megúszta a váratlan találatot. A fejetlenséget tetézte, hogy a Renault csapatának elterelődhetett a figyelme, így

Robert Kubicát úgy ráengedték Adrian Sutil Force Indiájára, hogy mindkét pilóta számára véget ért a verseny.

Az esetet követő biztonsági autós fázis pedig még egy furcsaságot hozott: Sebastian Vettel azért kapott áthajtásos büntetést, mert túlságosan lemaradt az élen haladó csapattársához, Mark Webberhez képest. A verseny slusszpoénját két korábbi ferraris csapattárs okozta: Schumacher rendkívül veszélyesen szinte a bokszutca falához nyomta Barrichellót, ám a Williams brazilja végül megmenekült és előzni is tudott.

A 2011-es nagydíj után Jenson Buttonról azt hihettük, hogy az eső és a Hungaroring számára garantáltan győztes kombináció, ugyanis

a második esős magyarországi futamot is a 200. futamán elinduló brit nyerte,

még ha ehhez kellett az is, hogy a McLaren taktikája neki, és ne Lewis Hamiltonnak kedvezzen. A verseny krónikájához tartozik még, hogy "az örök második" Nick Heidfeld élete utolsó F1-es futamáról egy lángoló Renault-val távozott. Két kevésbé izgalmas, Hamilton-sikert hozó év után 2014-ben harmadszor is vizes (de felszáradó) pályán rendezték meg a Magyar Nagydíjat, Button helyett azonban ezúttal a remek előzéseket bemutató Daniel Ricciardo jött ki győztesen a körülményekből. A bokszból induló

Hamilton azért lett harmadik, mert nem hallgatott a csapat utasítására,

miszerint engedje el a mögötte haladó Rosberget, akinek reális esélye lett volna megelőzni Alonsót a második helyért.

Egy évvel később a Jules Bianchi halálát követő első F1-es hétvégén Sergio Pérez ijesztett rá a nézőkre az első szabadedzésen elszenvedett baleseténél, ám a mexikói sértetlenül szállt ki az autójából. A futamot fölényesen megnyerő

Sebastian Vettel a győzelmével utolsóként a Hungaroringet is kipipálhatta azon pályák közül, amelyen a korábbi években is versenyzett már.

2016-ban a mercedesesek komoly csatájából Lewis Hamilton jött ki elsőként, majd a következő két év szintén Vettel- és Hamilton-győzelmet hozott ebben a sorrendben.

A futamon a hatodik helyen végző Fernando Alonso 2017-ben már nagyon várta a hagyományosan a Magyar Nagydíj után következő nyári szünetet

A Forma-1 történetének századik pole pozíciósa Max Verstappen lett, aki a 2019-es Magyar Nagydíjon nyerte meg először az időmérő edzést. Másnap azonban hiába csatázott hatalmasat Hamiltonnal, a hajrában végül a brit felülkerekedett. Ugyanez lett az első két helyezett sorrendje egy évvel később is, amikor a koronavírus-járvány miatt július közepére hozták előre a nagydíj időpontját. A fokozatosan felszáradó Hungaroringen rekordot jelentő nyolcadik alkalommal is nyert a brit, míg

Verstappen a futamot megelőző kivezető körén elszenvedett balesete után annak is örülhetett, hogy a Red Bull-szerelők gyorsaságának köszönhetően elindulhatott a versenyen.

Az időjárás tavaly is szerepet játszott abban, hogy egy őrült futamot láthasson a közönség. Közvetlenül a rajt előtt még esett az eső, és ugyan a futam alatt már nem volt csapadék, a felszáradó pályán bőven akadt érdekesség. A második helyről induló Valtteri Bottas szörnyen kapta el a rajtot, a hibáját az egyes kanyarban próbálta kijavítani, ám csak tetézte:

nagyon későn fékezett a finn, így hátulról megtorpedózta Lando Norrist, majd ketten összesen további öt autót találtak el,

így hamar megfogyatkozott a mezőny a folytatásra, amire a mogyoródi versenyek történetének első piros zászlós fázisa után került sor.

Az érthetetlen módon átmeneti esőgumikon maradt Hamilton egy kerékcserével a kivétel nélkül száraz pályás abroncsokon folytató többiek mögé került. A futamot innentől kezdve szinte végig a nyolcadik helyről induló Esteban Ocon vezette Sebastian Vettel előtt, és a végső sorrend is ez lett az élen, amivel az Alpine franciája pályafutása első győzelmét aratta.

Vettelt utólag túlságosan alacsony üzemanyagszint miatt kizárták,

így a verseny során (különösen Alonsóval szemben) nehezen felzárkózó Hamilton lett a második, Carlos Sainz pedig a harmadik. A rajtbaleset után szenvedő Verstappen kilencedikként zárt, közvetlenül az első williamses pontjait megszerző George Russell mögött.

Az eső jó eséllyel idén is, immár sorozatban a harmadik évben befolyásolhatja jelentősen a Magyar Nagydíjat. De ha nem is lenne így (ahogy eddig 36-ból 31-szer), a statisztikák – az esetek kevesebb mint felében nyert a pole-ból induló pilóta, az összesen 808 rajthoz álló versenyzőből 268 nem tudta befejezni a futamot (33%) – mindenképpen újabb izgalmas versenyt ígérnek a Hungaroringen. Noha a pálya karakterisztikája a Ferrarinak kedvezhet, a szezon során tapasztalt rengeteg hibájuk mellett mindenképp Verstappen mellett szól az is, hogy

aki a Hungaroring után vezette a világbajnoki pontversenyt, 69 százalékban meg is szerezte az év végén a vb-címet.

Most azonban koncentráljunk a nyári szünet előtti utolsó versenyhétvégére, amely során lehet, hogy Hill, Alonso, Button, Kovalainen és Ocon után ismét egy új győztest avatnak a teltházas mogyoródi lelátók előtt.