A Red Bull mellett a Mercedes is megállíthatja a remek júliusi formát mutató Ferrarit

Forma-1, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Red Bull, Brit Nagydíj 2022, futam
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc leads Ferrari's Spanish driver Carlos Sainz Jr, Mercedes' British driver Lewis Hamilton and Red Bull Racing's Mexican driver Sergio Perez following a restart by safety car during the Formula One British Grand Prix at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 3, 2022. (Photo by JUSTIN TALLIS / AFP)
Vágólapra másolva!
Futamelőzetes a Forma-1 történetének talán utolsó Francia Nagydíjára (ezen a pályán legalábbis szinte biztosan), ahol a tavalyi blamája után idén bizonyítana a Ferrari, és erre meg is van minden esélye. A Red Bull mellett azonban 2022-ben először reális esélye van a Mercedesnek is arra, hogy önerőből megszorongassa a Leclerc-Sainz párost, és futamgyőzelemért harcoljon a kanyargós és tempós részeket egyaránt bőven tartalmazó pályán.

Egyhetes pihenő jutott csupán a csapatoknak a rendkívül sűrű július közepén, így hétvégén ismét Forma-1-es nagydíjat láthatunk, amellyel megkezdődik a második félév a 2022-es szezonban. A helyszín ezúttal Franciaország, azon belül a francia Riviéra tengerpartjától néhány kilométerre fekvő Le Castellet-i Circuit Paul Ricard. Az 5,842 kilométeres kör során

találhatunk gyors és lassú kanyarokat, tempós és technikai részt, ezért az egyik leggyakrabban használt tesztpálya a világon.

2019-ben éppen az egyik ilyen alkalommal próbálta ki először Szergej Szirotkin a Renault-val az idéntől használt 18 colos abroncsokat, így valamennyi tapasztalatot szerzett már a Pirelli ezen a pályán is az új gumikkal. Az olasz gyártó ezúttal az ötös skála középső három (C2, C3 és C4) keverékét szállítja a helyszínre.

Előzési lehetőségekben nincs hiány a széles aszfaltcsíkon, a 11-12. kanyarban szokott a legtöbb előzés lenni, de a 3. és a 7. kanyar között is jól járhat az, aki a megfelelő íveket választja. Miután ezen a részen túl vannak a pilóták,

következik a Misztrál-egyenes, amit nem véletlenül hívnak így, hiszen az itteni jellemzően erős szél jelentősen megtréfálhatja az autók egyensúlyát.

Összességében kiváló aerodinamikai beállításokat igényel a pálya, amit az elmúlt versenyeken a Ferrari tudott jobban megmutatni, ahogyan a gyors kanyarok is a Charles Leclerc, Carlos Sainz kettősnek kedveztek Silverstone-ban és Spielbergben. Diego Tondi, a csapat aerodinamikai fejlesztésének vezetője is kiemelte, hogy az átlagosnál nagyobb szerepe lesz a megfelelő leszorítóerőnek a hétvége során.

A Circuit Paul Ricard pályarajza Forrás: Mercedes

Tavaly még más világ volt, de az mindenképpen említésre méltó, hogy

a Ferrari borzasztóan szerepelt a 2021-es Francia Nagydíjon: mindkét pilóta célba ért (ahogyan mind a 20 versenyző), ám a gumikopás különösen rosszul érintette őket, így pont nélkül zárták a hétvégét.

Ugyanakkor Leclerc korábban a Sauberrel is szerzett már pontot itt, 2019-ben pedig a harmadik helyig vezette a Ferrarit, tehát nem csupán rossz emlékek fűzik őt a Paul Ricard-hoz. Az olasz istálló pedig minden bizonnyal tanult a 2021-es eseményekből, és extra motivációval vág neki a mostani hétvégének. Ha már a tavalyi futamról volt szó, akkor a Red Bull a jobb boksztaktikájának köszönhetően a hajrában győzte le a Mercedest: Max Verstappen Lewis Hamiltont az első helyért, míg Sergio Pérez Valtteri Bottast a dobogóért előzte meg az utolsó körökben.

A rekordot jelentő 130. Red Bull-os hétvégéjét megkezdő Verstappen tehát tudja, milyen érzés nyerni Le Castellet-ben, ez a tapasztalat pedig kellhet ahhoz, hogy megállítsa a Ferrari zárkózását a pontversenyben.

Erre a Red Bull motortanácsadója, Jamamoto Maszasi szerint minden esélye megvan a csapatának, az eséllyel pedig élniük is kell, ha nem akarják egálról megkezdeni a nyári szünetet. Ebben az elmúlt két hét fejlesztései is segíthetik a Red Bullt, a fogadkozásaik alapján előrelépést lehet várni az RB18-tól.

Az elmúlt két versenyhétvége során tizenegy pontot lefaragott a Max Verstappennel szembeni hátrányából Charles Leclerc Forrás: AFP/Jure Makovec

Nem szabad azonban megfeledkezni az autóját továbbfejlesztő Mercedesről sem. Angliában és Ausztriában is megmutatta Lewis Hamilton és George Russell, hogy eredményes az elmúlt hónapokban mutatott fejlődés a nyolcszoros konstruktőri címvédőnél is, a pálya karakterisztikája pedig ezúttal is kedvezhet nekik.

Különösen a 300. nagydíjhétvégéjén szereplő Hamilton nyújtott biztató teljesítményt eddig júliusban – az Osztrák Nagydíj időmérőjének végén bekövetkezett balesetétől eltekintve –, de Russell spielbergi futamos felzárkózása is azt mutatta, hogy nem szabad leírni az Ezüstnyilakat.

Azt, hogy akár abban az esetben is a dobogóra kerülhetnek, ha a két élcsapat mindegyik versenyzője épségben célba ér (ami eddig idén egyszer sem sikerült), Christian Horner is elismerte.

– mondta a Red Bull csapatfőnöke a Mercedesről. – Az autóik már nem pattognak, úgy tűnik, visszatérnek a csatába."

A kétszeres Le Castellet-i győztes Lewis Hamilton a legutóbbi három versenyen felállhatott a dobogó alsó fokára Forrás: AFP/Jure Makovec

Az időjárásra ne számítsunk a hétvégén, mint befolyásoló tényező – hacsak a hőség meg nem nehezíti a pilóták dolgát –, ugyanis

ahogyan az eddigi összes(!) itteni futamon, úgy az előrejelzés szerint most sem lesz csapadék, cserébe harminc fok feletti hőmérséklet várja a versenyzőket. Verstappen ki is emelte, hogy a változatos kanyarokkal teli pályán a meleg miatt különösen fontos lesz a gumikezelés.

Nem volt még tehát sosem eső az itteni versenyhétvégék vasárnap délutánján, pedig a mostani már a 18. Francia Nagydíj, amit Le Castellet-ben rendeznek – igaz, a versenynaptárba 2018-ban tért vissza az 1990-es eltörlése után, azóta pedig 2020-ban sem adott otthont futamnak a koronavírus-járvány miatt. Az azonban sokatmondó, hogy

az eddigi 17 versenyből 11-szer nyerte a pole pozícióból induló pilóta az 53 körös nagydíjat,

azaz az előzési lehetőségek tömkelege ellenére nem rossz ómen megnyerni az időmérőt.

A francia közönség által keltett hangulatra várhatóan nem lesz panasz. Most nem várható akkora ellenszurkolás egyik irányban sem, mint az elmúlt két hétvégén, cserébe a két hazai pilótát nagy éltetés várhatja. Pierre Gasly és Esteban Ocon számára nem indult jól a Le Castellet-i pályafutásuk, hiszen 2018-ban mindketten kiestek a rajtot követően. Azóta Gasly mindkétszer pontot szerzett,

Ocon azonban még adós a hazai pályán elért jó helyezéssel – az Alpine pilótájának a spielbergi ötödik hely viszont nagy lökést adhat.

Mindketten egyedi sisakkal fogják ünnepelni a hazai versenyüket: Gasly már megmutatta a követőinek, hogy mit fog viselni; Ocon pedig a szurkolóira bízta a megtervezést, így még az is lehet (bár nem túl valószínű), hogy a fent látható különlegességet hordja majd.

Könnyen lehet, hogy ki kell használni minden percet a következő napokban, ugyanis

nincs rá garancia, hogy valaha is látunk még versenyt a Paul Ricard-on.

Noha a "Grand Prix" őshazájáról van szó, és Ocon elmondása alapján az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali szerint is megérdemel Franciaország egy versenyhétvégét, a 2023-as helyszín még bizonytalan. Egyes források szerint Nizzába költözhet át a Francia Nagydíj, de az is elképzelhető, hogy felváltva fog szerepelni más helyszínekkel a jövőben, így néhány évente mégis visszatérne Le Castellet-be a mezőny. Egyelőre azonban koncentráljunk a mostani versenyhétvégére, és bízzunk abban, hogy egy újabb emlékezetes Francia Nagydíjat láthatunk, tele komoly izgalmakkal – az előjelek alapján joggal reménykedhetünk ezekben.

A Francia Nagydíj programja

  • 1. szabadedzés: péntek 14:00-15:00
  • 2. szabadedzés: péntek 17:00-18:00
  • 3. szabadedzés: szombat 13:00-14:00
  • időmérő edzés: szombat 16:00-
  • futam: vasárnap 15:00-