Vágólapra másolva!
Michael Andretti szerint a Forma-1-es csapatok „sznob" hozzáállása az Andretti-projekthez azt mutatja, hogy ez még mindig egy „európai klub", amely a kívülállókat kizárólag „fenyegetésnek" tekinti. Szerinte az F1 súlyosan téved, ha úgy gondolja, hogy a Netflix Drive to Survive sorozata elegendő volt ahhoz, hogy tartósan megszerezze és megtartsa az amerikai rajongótáborát.

Andretti az édesapjával, Marióval közös interjút adott a GQ magazinnak, amiben a Forma-1-hez való csatlakozásukról beszéltek.

„Megpróbálom emlékeztetni őket [a Forma-1-et], hogy 350 millió ember él ebben az országban, és igen, megugrott az érdeklődés a Drive to Survive iránt, de nem szabad megelégedniük azzal, amit eddig elértek"

- mondta Andretti.

A Netflix Drive to Survive sorozatának a célja elsősorban, hogy az Egyesült Államokban megismertessék a Forma-1-et a nézőkkel, és potenciális rajongókat szerezzenek Forrás: ANP via AFP/Remko De Waal

"Igazi amerikai csapat vagyunk, igazi amerikai pilótákkal szeretnénk indulni. Az a cél, hogy az emberek úgy érezzék: Ó, tényleg van valami, amiért az országnak szurkolnia lehet.

Úgy gondolom, hogy ez az a pont, ahol igazán erős az értékünk, hogy megtartsuk azokat a rajongókat, akikre az F1 nemrégiben szert tett."

A terv az, hogy 2024-ben egy teljesen új csapattal az Andretti Global-lal kerüljenek fel az F1-es rajtrácsra. Februárban merült fel először a szándék, miután tavaly összeomlott Andretti azon törekvése, hogy a jelenlegi Alfa Romeo megvásárlásával bekerüljön az F1-be. Bár Andretti papírokat nyújtott be az FIA-nak a javaslatával kapcsolatban, úgy tűnik, hogy nem kerültek közelebb a sorozathoz való meghíváshoz, bármennyire is komolyak a szándékaik.

A jelenlegi F1-es csapatok vonakodnak attól a franchise-modelltől, amely szerint a bajnokság jelenleg működik, ami azt jelenti, hogy egy 11. csapat túl nagy falatot harapna ki a meglévő 10 nyereményalap részesedéséből.

Nyilvánvaló az is, hogy az F1 előnyben részesítene egy gyári csapatot, mint például az Audi az Andretti Global-lal szemben. Az F1-nek technikailag már van egy amerikai csapata a Haas F1 Team személyében. Bár a székhelyük az Egyesült Királyságban található, hivatalos központja a kannapolisi létesítmény, ahol a tulajdonos Gene Haas Stewart-Haas Racing NASCAR nevű csapata is található. Úgy tudni, hogy Andretti európai hadműveleti bázist is tervez a csapatának a Haas-oz hasonlóan.

Mindkét Andretti felemlegeti a Michael számára boldogtalan F1-es pilóta szerepét még 1993-ban.
A McLarenhez a CART Indycartól csatlakozott, ahol 1991-ben bajnok lehetett volna, de egy incidensekkel teli szezon vége előtt elveszítette az ülését, így mindössze egyetlen dobogós helyezést ért el a szezonban.
„Ez egy határozottan ízig-vérig európai klub volt" - mondta Michael az F1-ben 1993-ban.

„És az az érzésem, hogy ez még mindig az az európai klub, az alapján, ahogy bánnak velünk. Mert fenyegetést jelentenénk számukra, az első igazi nemzetközi csapatként.

„Nagyon sznob megközelítést alkalmaznak. Végső soron több értéket fogunk hozni, mint amennyit elvinnénk."
Édesapja, Mario, az 1978-as F1-es bajnok hozzátette:

Mario Andretti, a Forma-1 1978-as világbajnoka Forrás: Getty Images via AFP/2022 Getty Images/Justin Casterline

Michael Andretti bejárta az F1-es paddockot, hogy minél több csapat támogatását szerezze meg a májusi Miami Nagydíjon.

Egyelőre csak a McLaren és az Alpine állt ki nyilvánosan az Andretti-terv mellett, mindkét istálló az érdeklődését fejezte ki.

A McLaren vezére, Zak Brown Andrettivel együttműködött az Andretti United csapatában az Extreme E-ben és a Supercars-ban, míg az Alpine a Renault márkán keresztül szállítana Andrettinek F1-es motorokat. Andretti elmondta, hogy a pályázatát támogató csapatok száma ennél nagyobb, de elismerte, hogy a rajtrács körülbelül fele teljesen elzárkózik, amit kapzsiságnak és a kizárólagos önös érdekeknek ír a számlájára.

„Azt hiszem, van négy-öt istálló, amelyek határozottan a mi oldalunkon vannak. De a többiek csak annyit kérdeznek: „Mit fogunk mi profitálni ebből?"

- mondta.
Rendkívül rövidlátóak. Erre azt mondom: Rendben, most szert teszel X összegű profitra, de mi van azzal, hogy szerintünk milyen előnyöket hozhatunk a jövőben a sportágba? Ez nem érdekli őket. Nem érdekli őket a sorozat. Csak saját magukkal törődnek. Ez az F1-módszer, ami mindig is ilyen volt."

A Mercedes vezére, Toto Wolff volt az Andretti egyik leghangosabb ellenfele, aki szerint többet kell tenni annak bizonyítása érdekében, hogy plusz értéket hozna az F1-be.

Andretti úgy véli, Wolff a nyereményalap felhígítását használja a politikai befolyás elvesztésével kapcsolatos aggodalmak álcázására.
„Ezt ürügynek használja" - mondta.
„Láthatóan végiggondolta már a dolgokat és úgy vélekedik, hogy eggyel kevesebb szavazatom lesz a támogatása nélkül, ami plusz egy ellenérv lesz a belépésünkkel szemben, ha eljön ennek az ideje" - vélekedik Andretti.

- fogalmazott Andretti, aki tisztában van azzal, hogy mennyire nehéz dolguk lesz meggyőzni az istállókat arról, hogy egy amerikai csapat debütálása hosszútávon anyagilag is a javukra szolgálna.
Forrás