Drága beruházásra kényszerül a Red Bull, és csak rövid ideig profitál belőle

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Emilia Romagna Nagydíj 2022, futam
Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen steers out of the pit during the Emilia Romagna Formula One Grand Prix at the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari race track in Imola, Italy, on April 24, 2022. (Photo by GUGLIELMO MANGIAPANE / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Az Aston Martin és a McLaren példáját követve új szélcsatornát építenek, amely két év múlva állhat működésbe, pedig 2030-tól várhatóan betiltják ezeket az eszközöket a Forma-1-ben. Adrian Newey részletezte, miért kell mégis meglépniük ezt a beruházást.

Afelé halad a Forma-1, hogy 2030-tól száműzik a szélcsatornákat a csapatok fejlesztési repertoárjából. Bár az elhatározást még nem követte tett, előbb vagy utóbb bizonyára előírásba foglalják ezt is, mivel ezek a berendezések nagyon drágák (50-75 millió eurós nagyságrendről beszélünk) és környezetszennyezők a jelentős energiafelhasználás miatt.

Mindez viszont nem tántorít el néhány istállót attól, hogy befektessenek egy új vadonatúj szélcsatorna építésébe, mert érzésük szerint ez így is meg fog térülni: az Aston Martin és a McLaren létesítménye a tervek szerint a következő év elejére készül el.

A Red Bull részéről pedig most árulták el, hogy 2024-től ők is egy új szélcsatornát használnak a főhadiszállásukon, Milton Keynes-ben.

A Red Bull fejlesztéséhez új eszköz kell Forrás: AFP/Guglielmo Mangiapane

Az istálló tanácsadója, Helmut Marko azt mondta az Auto Motor und Sportnak, hogy a jóváhagyási fázisnál tart a projekt. A klasszis tervezőmérnök, Adrian Newey rámutatott, hogy

a kényszer szüli a beruházást, mert a jelenlegi eszköznek vannak hiányosságai,

és a szélcsatornában eltölthető idő korlátozása mellett ez visszaüt.

„Lassan éri el a maximális áramlási sebességet, és ezzel értékes időt veszítünk a keretünkből" – nyilatkozta. Márpedig az adatgyűjtés szempontjából a minél nagyobb áramlási sebesség a leghasznosabb, hiszen ez hasonlít legjobban a valódi körülményekhez.

A csapatok a jövőben a szélcsatornák helyett elsősorban az egyéb, például áramlástani szimulációs berendezésekre hagyatkozhatnak majd az autók tervezésében és fejlesztésében; maga Newey is már most ezeket helyezné előtérbe.

Érdekesség, hogy részben a szélcsatorna sajátosságai okoztak idén meglepetést a delfinezéssel kapcsolatban: a drága futószalagon senki sem szimulálta az autók padlólemezének szívóhatását és a futómű ereszkedését-emelkedését, így először a pályán szembesült mindenki a gyakran emlegetett pattogással.