Új időmérős szabályokkal kísérleteznek az F1-ben

Forma-1, Lando Norris, McLaren, Ausztrál Nagydíj 2022, szombat
MELBOURNE, AUSTRALIA - APRIL 09: Lando Norris of McLaren during Qualifying for the Formula 1 Australian Grand Prix 2022 at the Albert Park Grand Prix Circuit in Melbourne, Australia, 09 April 2022. Recep Sakar / Anadolu Agency (Photo by Recep Sakar / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 csökkenteni akarja az egy hétvégén felhasználható abroncsok számát. Az új rendszert jövőre fogják kipróbálni, egyelőre csak két hétvégén. Ennek folyományaként szigorúbb szabályok lesznek érvényesek az időmérőre.

Az F1-es bizottság a héten megegyezett abban, hogy a 2023-as idényben új formátumot próbálnak ki. Nem kell megijedni, ezúttal nem a hétvége menetrendjét fogják felborítani, pusztán arról van szó, hogy a fenntarthatóság érdekében a jelenleginél kevesebb gumiszettet bocsátanak a csapatok rendelkezésére. Emellett az időmérőre vonatkozó szabályokon is szigorítani fognak.

2023-ban két hétvégén új rendszert próbálnak ki, ami az időmérőt is érinti Forrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Recep Sakar

Egy normál, azaz nem sprintfutamos hétvégén a pilóták jelenleg 13 adag száraz pályás abroncsból gazdálkodhatnak, egészen pontosan 8 lágy, 3 közepes, valamint 2 kemény keverékből. Jövőre azonban lesz két olyan alkalom, amikor a piros oldalfalú gumik számát megfelezik, míg a másik kettőt eggyel megnövelik, vagyis ekkor a versenyzők mindössze 11 szettet használhatnak fel.

Mindez hatással lesz az időmérőre, amelyen a sprintfutamos hétvégéket leszámítva papíron bármilyen abroncsokon ki lehet menni.

Azon a két hétvégén azonban mindig csak egyfajta gumit lehet használni: a Q1-ben a kemény, a Q2-ben a közepes, míg a Q3-ban a lágy lesz a kötelezően előírt. Természetesen kivételt jelent az az eset, ha a pálya vizes.

Mindez rövid időn belül a második átalakítás, amely a kvalifikációt érinti. Az idei évre ugyanis eltörölték azt a szabályt, hogy a Q3-ba jutott pilótáknak a másnapi futamon azokon a gumikon kell rajtolniuk, amiken a legjobb Q2-es idejüket elérték. Ennek következtében manapság a legritkábban esetben használják a közepes abroncsokat a kvalifikáción.

Mindez egyébként pénteken bekerült az idei sportszabályzat frissített verziójába.

Az F1-es bizottság a héten tartott ülése után közleményt adott ki, amiben az áll, hogy az egyelőre csak kísérleti jelleggel bevezetett új előírásokra azért van szükség, hogy „felmérjük a gumimennyiség csökkentésének hatását a pályán zajló eseményekre azzal a szándékkal, hogy a jövőben fenntarthatóbb gumihasználatra térjünk át”.

Az F1 csökkenteni akarja az egy hétvégén felhasznált gumik számát Forrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport Images/Mark Sutton

A bizottság egyébként az idei évre vonatkozóan is elfogadott néhány, a nagyközönség számára kisebb jelentőséggel bíró változtatást. 30 napban maximálták az egy évben megtartható gumitesztek számát, valamint egyértelműsítették az öszvérautó, illetve a balesetből származó károk fogalmát. Az ülésen arról is szó esett, hogy a jelenlegi háromról hatra növeljék a sprintfutamok számát, de az FIA egyelőre még nem hagyta jóvá ezt a módosítást.