A vakon autózó Leclerc sokat kockáztatott, Sainz vesztét egy hiba okozta

Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Ausztrál Nagydíj 2022, szombat
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc competes during the qualifying session at the Albert Park Circuit in Melbourne on April 9, 2022, ahead of the 2022 Formula One Australian Grand Prix. (Photo by William WEST / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
Charles Leclerc elárulta, a hétvége során rengeteget dolgozott azon, hogy összerakja a számára nehéz kanyarokat is, ugyanakkor a fényviszonyok miatt így is sokat kellett kockáztatnia. Carlos Sainzcal előbb a piros zászló babrált ki, majd autóját nehezen tudták beindítani, ezért a tervezettnél jóval később ért ki a pályára utolsó gyorsköre előtt.

Felemásan alakult az Ausztrál Nagydíj időmérője a Ferrari számára, hiszen Charles Leclerc megszerezte a pole pozíciót, ám a futamra szárnysegéd nélkül maradt, ugyanis Carlos Sainz csak a 9. helyre kvalifikált. Ennek következtében a monacói pilótának várhatóan egyedül kell megküzdenie a Red Bullokkal.

Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Mattia Binotto
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Kevin Magnussen, Haas
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Valtteri Bottas, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lando Norris, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Charles Leclerc, Sergio Pérez
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Mattia Binotto
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Kevin Magnussen, Haas
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Valtteri Bottas, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lando Norris, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Charles Leclerc, Sergio Pérez
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Mattia Binotto
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Kevin Magnussen, Haas
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, George Russell, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Carlos Sainz
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Valtteri Bottas, Alfa Romeo
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lando Norris, McLaren
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Fernando Alonso, Alpine
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Ferrari
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Max Verstappen, Charles Leclerc, Sergio Pérez
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Charles Leclerc
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes

A 24 éves versenyző már a leintés utáni interjúk során is elmondta, hogy korábban nem ez a pálya volt a kedvence. Olyannyira, hogy még ezen a hétvégén is borzasztóan nehéz dolga volt, bár könnyen lehet, hogy ez kívülről senkinek nem tűnt fel.

Nagyon jól éreztem magam, és rendkívül boldog vagyok, mert ezen a pályán korábban mindig szenvedtem, ahogyan a mostani hétvégén is

– nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Nem tudom, hogy ezt kívülről lehetett-e látni, valószínűleg nem, mert mindig elég gyorsak voltunk, de sokat küszködtem. Rengeteget hibáztam, és nem voltam kiegyensúlyozott. Dolgoztam ezen, és a Q3-ban próbáltam összerakni egy jó kört, mert tudtam, hogy csak ezen múlik. Sikerült, úgyhogy nagyon boldog vagyok.”

Sokaknak a gumik felmelegítése okoz gondot a melbourne-i Albert Parkban, ám Leclerc nem emiatt szenvedett korábban. Sokkal inkább azért, mert a pálya első részén található kanyarok közül nem mindegyik kedvez a vezetési stílusának.

– jelentette ki. – Nagyon éles és gyors kanyarokról van szó, és itt szenvedtem a vezetési stílusom miatt, hogy precíz legyek. Dolgoztam rajta, és az [utolsó] gyorskörömön sikerült úgy bevennem az egyes és a hatos kanyart, ahogyan akartam.”

Leclerc-t néhol elvakította a napsütés Forrás: AFP/William West

A Q2 végén több pilótától is lehetett hallani, hogy a fényviszonyokra panaszkodik, és Leclerc odáig jutott, hogy az akkor használtnál sötétebb sisakrostélyt kért, mert elvakította őt a Nap. Most elárulta, hogy emiatt nem kis rizikót kellett vállalnia.

A Q2-ben futott első körömben rengeteget kockáztattam, mert fogalmam sem volt, hogy hol vannak a pálya határai – mondta már az időmérő első három helyezettjének részvételével tartott sajtótájékoztatón. – Az ember ilyenkor próbálja belőni [a pozícióját], és a hétvégén szerzett tapasztalatok alapján tudja, hol kell befordulni, de egyáltalán nem tudtam, hogy hol van a pálya széle. Amikor sötétebb rostélyra váltottam, volt néhány felhő, ami tökéletes volt. Utána, a Q3-as utolsó körömnél az első kanyar előtti féktáv még mindig nagyon rossz volt, de nem hiszem, hogy bármit is tehetünk, mert még a legsötétebb sisakrostély sem elég, viszont a pálya többi részén túlságosan sötét lenne. Szóval meg kell találni a kompromisszumot, de ez mindenkire igaz.

Az utolsó Q3-as körömben a harmadik szektorban szintén vesztettem egy kicsit, mert nehezen láttam, hogy hol vagyok.”

Ami a versenytempót illeti, Leclerc szerint „nem nézett ki rosszul”, és szoros csatára számít a Red Bullokkal. Azonban számára rossz hír, hogy csapattársa, Sainz ezúttal nem lesz ott körülötte, mert csak a 9. helyet tudta megszerezni. A spanyol versenyzőnek nem volt szerencséje, hiszen előbb a Fernando Alonso balesete miatti megszakítás babrált ki vele, majd egy hiba miatt nem tudott időben a pályára menni.

Sokkal jobb, az egy normális kör volt – utalt a brit csatornának adott interjújában arra a körére, amelyet a piros zászló miatt nem tudott érvényesen befejezni. – A végén problémánk volt az autó elindításával, és három perccel később mentünk ki, mint ahogyan terveztük. Nagy volt a sietség, nem tudtam felmelegíteni a gumikat, és hideg abroncsokon kellett teljesítenem a kört, ami borzasztóan sikerült. Hihetetlenül balszerencsés volt, minden, ami elromolhatott, az el is romlott a Q3-ban, pláne úgy, hogy az egész időmérőn harcban voltam a pole pozícióért.”

Ez alapján már sejthető, hogy Sainz nem kifejezetten boldog, de aztán ki is mondta, hogy dühös a történtek miatt. „Mérges vagyok, mert nem kellett volna, hogy az indítással probléma adódjon, egyszerűen katasztrófa volt – kesergett. – A pole-ért harcolhattam volna, de minden balul sült el, úgyhogy egyáltalán nem vagyok boldog.

Ugyanakkor holnap megpróbálunk visszajönni.”

A két pilóta mellett a Ferrari versenyigazgatóját, Laurent Mekiest is megszólaltatták, aki szintén beszámolt arról, hogy mi történt Sainz autójával. A francia szakember e,elmondta, hogy az eredeti tervek szerint, a korábbiaknak megfelelően nem csak a kivezető kört használták volna fel gumimelegítésre.

Sainznak balszerencsésen alakult a Q3 Forrás: AFP/Paul Crock

„Kicsit késésben voltunk, amikor próbáltuk felkészíteni az autót az időmérő utolsó részére – magyarázta. – Persze az autó ki tudott menni, de az volt a terv, hogy egy [extra] melegítő kört teljesítünk, ám a késés miatt erre nem maradt időnk.

A köridőkben egyelőre nem látszik, de feltűnő, hogy a Ferrarik mennyire pattognak ezen a hétvégén, és erre a pilóták is panaszkodtak a szabadedzések, illetve az időmérő során. Mekies ugyanakkor hangsúlyozta, hogy mindez részben a pálya jellegéből adódik.

Biztos vagyok benne, hogy ez a versenyzőknek nem ideális, de végső soron Charles és Carlos is remekül alkalmazkodik ehhez – reagált a felvetésre. – Melbourne még az új aszfalttal együtt is hepehupásabb, mint más pályák, szóval ezen a hétvégén jobban küszködünk [a pattogással], de a srácok nagyszerű munkát végeztek.”

Természetesen a francia szakember is kitért a Red Bull-lal vívott párharcukra, amely ezúttal is rendkívül szorosnak ígérkezik. Mekies úgy véli, a három éllovas közül egyik versenyzőnek sem lesz jól érzékelhető előnye a többiekkel szemben.

– utalt az energiaitalosokra. – Délelőtt az elején erősebbnek tűntek nálunk, tegnap úgy nézett ki, hogy mi vagyunk jobb állapotban. Ha visszatekintünk Bahreinre vagy Dzsiddára, ezredmásodpercek választottak el minket, most pedig szerintem ugyanaz a helyzet, még akkor is, ha a beállítások és a körülmények is teljesen mások. Nagyon komoly csatára számítok, és nem hiszem, hogy egyvalakinek előnye lesz a többiekhez képest. Úgy vélem, három autó fog harcolni, vagy négy, ha Carlos vissza tud zárkózni.”

Ezen a futamon is szoros lehet a Ferrari és a Red Bull csatája Forrás: Getty Images/GETTY IMAGES/Clive Mason

Mekies természetesen nem tartja ideálisnak, hogy Leclerc-nek várhatóan egyedül kell megküzdenie a két Red Bull-lal, de kiemelte, hogy máskor ők vannak előnyben ezen a téren. Kijelentette, hogy papíron ellenfelüknek kedvez ez a forgatókönyv, de ők is igyekeznek kihasználni minden adódó lehetőséget.