Könnyebb lett az előzés, de az éllovasok szerint továbbra is kell a DRS

Forma-1, Szaúd-arábiai Nagydíj, Max Verstappen, Charles Leclerc, Ferrari, Red Bull
JEDDAH, SAUDI ARABIA - MARCH 27: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 and Charles Leclerc of Monaco driving (16) the Ferrari F1-75 battle for track position during the F1 Grand Prix of Saudi Arabia at the Jeddah Corniche Circuit on March 27, 2022 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Max Verstappen és a Ferrari pilótái egyetértenek abban, hogy a jobb előzési lehetőségek ellenére továbbra is szükség van a DRS-re. Carlos Sainz ugyanakkor hozzátette, az állítható hátsó szárny hatásfokát lehetne csökkenteni.

A Bahreini és a Szaúd-arábiai Nagydíj alapján úgy tűnik, hogy a Forma-1 elérte az egyik legfontosabb célját, és az új autókkal valóban könnyebbé vált az előzés. Ennek bizonyítéka, hogy jó néhányszor láthattuk, amikor két pilóta többször is helyet cserélt egymással, többek között az élen is. Ugyanakkor a világbajnoki tabella első három helyezettje nem gondolja, hogy ez máris azt jelenti, hogy el kell törölni az előzést mesterségesen segítő eszközt, vagyis a DRS-t.

Verstappen szerint a DRS nélkülözhetetlen volt dzsiddai győzelméhez Forrás: Getty Images/2022 Getty Images/Clive Mason

A szezon előtt többen is úgy vélekedtek, hogy ha az új előírások beválnak, akkor a Forma-1 elkezdheti csökkenteni a DRS-zónák számát, sőt, akár meg is szüntetheti a 2011 óta jelen lévő állítható hátsó szárnyat. Ennek Andrew Green, az Aston Martin technikai főigazgatója, valamint Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke is hangot adott, ám a dzsiddai futam dobogósai az eltörléssel semmiképpen nem értenek egyet.

Ha nincs DRS, nem mentem volna el [Charles Leclerc] mellett

– nyilatkozta Max Verstappen a futam első három helyezettjének részvételével lezajlott sajtótájékoztatón. – Azt hiszem, erre még túlságosan érzékenyek vagyunk. Természetesen néhány pályán könnyebb előzni, mint másokon, de a jelenlegi helyzetben második lettem volna, ha nem lenne DRS.”

A címvédő szavait elsősorban a bahreini események támasztják alá. Szahírban látható volt, hogy csak a DRS segítségével előzte meg a Ferrari pilótáját, akiről ugyancsak elmondható, hogy az állítható hátsó szárny nélkül nem tudta volna szinte azonnal visszavenni a vezetést. Szaúd-Arábiában már kevésbé volt egyértelmű a helyzet, hiszen Verstappen már az utolsó kanyar előtti DRS-zónában is maga mögé tudta utasítani riválisát, így nem lehet teljesen kizárni, hogy a hosszú célegyenessel együtt az állítható hátsó szárny nélkül is sikerrel járt volna.

Igen, szerintem egyelőre még szükség van a DRS-re” – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre Leclerc, akihez csapattársa, Carlos Sainz is csatlakozott.

Egyetértek, úgy vélem, hogy DRS nélkül jelentős mértékben csökkenne az előzések [száma].”

Azonban, ahogyan arra fent is utaltunk, elképzelhető, hogy Dzsiddában már túl sok volt a DRS-zóna, vagy éppen túl hosszúnak bizonyultak, és sok esetben a hátul lévőnek elég volt kikerülnie az előtte haladót. Sainz szerint ha valamivel, akkor ezzel a kérdéssel érdemes lenne foglalkozniuk.

Leclerc és Verstappen aligha vívott volna DRS nélkül ilyen látványos csatát Bahreinben Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

„Amit át kellene gondolnunk, hogy a DRS-sel elérhető tempókülönbség talán egy kicsit nagy, ami túlságosan nagy sebességet ad a hátul lévő autónak, így néha még a fékezés előtt megtörténik az előzés – magyarázta. – Sokkal inkább azt szeretnénk, ha a két kocsi a féktáv során csatázna, mintsem hogy úgy előzzenek, mint az autópályán. Lehet, hogy ezt meg kell vizsgálnunk, de manapság mindenképpen szükségünk van a DRS-re.”