Itt van az az ember, akit egyetlen Forma-1-es világbajnok sem tudott még megelőzni

Horizontal
German Formula One safety car driver Bernd Maylander poses for pictures during the free practice sessions of the Formula One Mexican Grand Prix at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 25, 2019. (Photo by Pedro PARDO / AFP)
Vágólapra másolva!
Huszonharmadik éve vezeti a biztonsági autót, közel ezer körön keresztül volt a pályán, és noha rendszeresen érkezik rá panasz az élen álló pilótától, mégis hiba nélkül végzi a munkáját. Bernd Mayländer sikeres autóversenyzőként csatlakozott a Formula-1 mezőnyéhez, de hosszú út vezetett addig, hogy ma már szinte elképzelhetetlen nélküle egy-egy futam.

A nem szokványos karrier nem szokványos módon kezdődött, ugyanis az 1971-es születésű fiatalember gyermekkorából kimaradt a benzingőz élvezete – már tinédzser volt, amikor hobbiszinten kezdett gokartozni. A '90-es években Ford- és Porsche-klubversenyeken indult el, majd az 1994-es németországi Porsche Carrera Kupán aratott győzelmével érkezett meg először a csúcsra.

Bernd Mayländernek a huszonhárom éves korában szerzett Porsche Carrera Kupa győzelmére a Mercedes is felfigyelt Forrás: Porsche

Ez akkora siker volt, hogy a német túraautó-bajnokság (DTM) következő szezonjában a Mercedes felkérte az egyik pilótájának, aminek köszönhetően

olyan vetélytársakkal küzdhetett, mint Keke Rosberg, Giancarlo Fisichella, Gabriele Tarquini vagy Bernd Schneider.

Mayländer stabil teljesítményt nyújtott – minden futamot a tizedik hely környékén zárta –, ez pedig elég volt ahhoz, hogy meghosszabbítsák a szerződését. Sosem tudjuk meg, hogyan alakult volna az elmúlt negyed évszázad az életében, ha a DTM nem tart szünetet 1997 és 1999 között, ám ez a kihagyás változásokat kényszerített ki a német pilóta pályafutásában (is).

Mayländer endurance versenyeken vett részt, ahol a Mercedes mellett visszaváltott a másik stuttgarti márkára, konkrétan a Porsche 911 GT3-R-rel ért el sikereket. Az 1999-es Le Mans-i 24 órás futamon Dirk Müllerrel és Bob Wollekkel a második (összesítésben tizenkilencedik) helyezést ért el, majd

a nürburgringi 24 órás autóversenyt 2000-ben az első helyen zárta

három honfitársával együtt. Utóbbi eredményt már házasként, emellett pedig úgy érte el, hogy az FIA felkérésére a Formula-1 biztonsági autójának volánjánál is bizonyítania kellett Oliver Gavin utódjaként. A DTM-be is volt ereje visszatérnie az akkor már a harmincas éveit kezdő németnek: rutinos Mercedes-sofőrként pedig a 2001-es szezon utolsó állomásán, Hockenheimben egy második és egy első helyet is elért. A következő három évben versenyzői karrierje lezárásaként már nem szerzett hasonló sikereket, pont nélkül zárta ezeket a DTM-es nagydíjakat.

Mayländernek a múlt heti szaúdi GP volt a 183. Formula-1-es futama, amikor – Nicholas Latifi balesete miatt – a pályára kellett gurulnia. 183 futam a biztonsági autó pilótájaként. Ez nem mindennapi adat. A kivezető köre pedig a 967. volt, amit a mezőny előtt vezetett.

Az 1999-es európai nagydíj óta egyetlen olyan alkalom volt, amikor más körözött a versenyzők előtt:

2001-ben Kanadában Marcel Fässler helyettesítette a megbetegedett Mayländert két kör erejéig a Mercedesben. Fässler egyébként az évszázad elején márkatársa is volt Mayländernek a DTM-ben.

Munkában Bernd Mayländer a 2019-es Monacóban megrendezett GP-n Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Mayländernek egyhuzamban tizenkilenc kör a rekordja, ezt a 2007-es japán nagydíj elején kellett a pályán töltenie. A legtöbbet 2011-ben, a több mint négyórás montreali futamon láthattuk: hat alkalommal volt rá szükség, és összesen huszonkilenc teljes kört ment az aszfalton. 2021-ben két olyan vasárnap is volt, amikor jelentős szerepet játszott a közvetítésben: a Belga Nagydíjon egy pillanatig nem vezetett más rajta kívül, míg az abu-dzabi szezonzárón örökké emlékezetes marad a benntartása, majd a kihozása. Azt, hogy a VSC bevezetése ellenére egyre gyakrabban van igény a biztonsági autóra, jól mutatja, hogy

a 2014-es szezonnyitó óta 162-ből 90 nagydíjon hajtott a pályára

a Mercedes-AMG GT (illetve tavaly óta futamonként felváltva az Aston Martin Vantage). Ez idő alatt 443 teljes körön keresztül csodálhattuk Bernd Mayländer vezetését – 2020-ban például a tizenhétből tizenkét futamon kellett beavatkoznia.

A Mercedes idén is szolgáltat a Formula-1-nek orvosi, valamint biztonsági autót, utóbbit pedig ezúttal is Bernd Mayländer vezeti Forrás: Mercedes AMG

A Formula1.com hivatalos podcastjében, a Beyond The Gridben másfél évvel ezelőtt elmondta, hogy Lewis Hamilton és Sebastian Vettel vezetése esetén a legnagyobb rajta a nyomás, míg Max Verstappen, Valtteri Bottas, illetve korábban Michael Schumacher és Nico Rosberg azok közé tartoztak, akik nagyon nyugodtan és fegyelmezetten követték őt a pályán. Megemlítette továbbá, hogy bár nagyon szívesen ül a volánhoz, a legjobban mégis annak örül egy-egy hétvége után, ha nem volt szükség rá, hiszen az azt jelenti, hogy az időjárás és a versenyszituációk nyugodtak voltak az adott nagydíjon.

Itt van az az ember, akit egyetlen világbajnok sem tud soha megelőzni Forrás: AFP/Pedro Pardo

Komoly esély van arra, hogy még az idén teljesíteni fogja az ezredik körét a mezőny elején. Garantáltan izgalmas a futam, ha ő a pályán van. Ám igazán akkor boldog mindenki, ha úgy zajlik le egy verseny, hogy Mayländernek egyszer sem kell az aszfaltra gurulnia.