Az FIA elismerte: emberi mulasztás vezetett Verstappen vb-címéhez

Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Abu-dzabi Nagydíj
Mercedes' British driver Lewis Hamilton 2021 (Front) is followed by Red Bull's Dutch driver Max Verstappen at the Yas Marina Circuit during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix on December 12, 2021. - Max Verstappen became the first Dutchman ever to win the Formula One world championship title when he won a dramatic season-ending Abu Dhabi Grand Prix. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nyilvánosságra hozta a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történteket vizsgáló jelentést, amelyben első alkalommal ismerték el, hogy Michael Masi, az F1 azóta menesztett versenyigazgatója rosszul alkalmazta a szabályokat, ezzel lehetővé téve, hogy Max Verstappen világbajnok legyen.

Megtörtént az, amiben Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója és a legtöbb pilóta is reménykedett, azaz az FIA nyilvánosságra hozta a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történtek vizsgálatának jelentését. Ebben a vizsgálat összegzésén túl olyan, az FIA Motorsport Világtanácsa által jóváhagyott megállapítások szerepelnek, amelyek arra utalnak, hogy Michael Masi korábbi versenyigazgató ugyan jóhiszeműen cselekedett, de egyértelműen az ő emberi mulasztása vezetett a Max Verstappen világbajnoki győzelmét eredményező helyzet kialakulásához.

Amennyiben jól alkalmazzák a szabályokat, Verstappen nem tudta volna megnyerni a tavalyi világbajnoki címet Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Mint ismert, Masi a szezonzáró utolsó köreire beküldött biztonsági autós fázis alatt előbb csak a Hamilton és Verstappen között haladó lekörözötteket utasította a körük visszavételére (emiatt péládul Carlos Sainznak nem volt esélye beleszólni a győzelem sorsába, mert ő nem kerülhetett a harmadik helyen közvetlenül Verstappen mögé), majd nem vette figyelembe, hogy a szabályok értelmében a biztonsági autót csak a biztonsági autós fázis végét jelző üzenetet követő kör végén hívhatja a boxba.

A jelentés alapján a vizsgálat részletesen foglalkozott a körvisszavételre és a biztonsági autó kihívására vonatkozó szabálypontokkal. „Az elemzésből kiderült, hogy a Forma-1-es sportszabályzat 48.12-es és 48.13-as cikkelyét eltérően lehet értelmezni, ami valószínűleg hozzájárult az alkalmazott eljáráshoz.

„Azt is megfontolták, hogy a 2021-es Abu-dzabi Nagydíj végén a biztonsági autó kapcsán hozott döntéseknél valószínűleg olyan, a Forma-1-ben érdekelt felekkel (FIA, Forma-1, csapatok és pilóták) folyatott korábbi megbeszéléseket is figyelembe vettek, amelyek egyértelművé tették, hogy amikor biztonságos, a versenyek zöld zászló alatti befejezését preferálják a biztonsági autó mögötti befejezés helyett."

„Azzal a 2021-es szezon során alkalmazott céllal összefüggésben, hogy a versenyeket zöld zászló mellett fejezzék be,

Magyarán: Michael Masi hibát követett el, viszont nem előre kitervelten vagy szándékosan akarta befolyásolni a versenyt, pusztán azt a célt tartotta szem előtt, hogy a futam ne a biztonsági autó mögött érjen véget.

Masi hibázott, de nem szándékosan tette Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

A jelentés azt is leszögezi, hogy bár a verseny után a Mercedes két óvást is benyújtott, majd a fellebbezés lehetőségét is megfontolta, a futam és így

a tavalyi szezon végeredménye gyakorlatilag kőbevésett és a továbbiakban semmilyen módon nem lehet azt megváltoztatni,

magyarán nem kell arra számítani, hogy a most kiadott jelentés után esetleg újra megtámadná azt a Mercedes.

Toto Wolff a jelentés nyilvánosságra hozása után látott reakciója alapján ez pedig egyébként sem történne meg. „Nagyon transzparensek voltak azzal, hogy nyilvánosságra hozták – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sportsnak. – A jelentés kimondja, hogy emberi mulasztás történt és egy szabályt nem megfelelően értelmeztek, most pedig le kell zárnunk ezt a fejezetet. 2022 van, teljes gőzzel megy a szezon, és most meg kell küzdenünk egy újabb bajnoki címért."

Ezen kívül a jelentésben arra is kitértek, hogy az idei szezontól megváltoztatott, körvisszavételre vonatkozó szabály alkalmazása ezentúl automatikusan fog történni, azaz nem a versenyigazgató dönti el, hogy kinek kell visszavennie a körét, hanem egy szoftver automatikusan megteszi ezt helyette, kiiktatva a nagyobb hibaszázalékkal járó emberi tényezőt.