Vágólapra másolva!
Az első versenyen ízelítőt kapunk az új szabályok hatásáról, de Bahreinben valószínűleg érezhetően lassabbnak tűnnek majd az autók a korábbiakhoz képest, mint más pályákon. A csapatok egyelőre egymásra mutogatnak, hogy ki számít esélyesnek, viszont a Ferrarit sokan újra erős formában látják.

Zsinórban másodszor Bahreinben, sivatagi környezetben, esti versenyen indul a szezon. A csapatok hat tesztnapon, ebből hármat pont Bahreinben töltve ismerkedhettek az új autókkal, ki több, ki kevesebb problémával szembesülve, és a hétvégén téthelyzetben lehull a lepel arról, hogy mire képesek. (A pontos menetrendet cikkünk végén olvashatják.)

Ezúttal kivételesen néhány egyén helyett a globális összkép kapja a legnagyobb figyelmet, hogy milyen hatása lesz az aprólékosan kifundált új műszaki szabályoknak a versenyzés színvonalára. Örömteli, hogy a csapatok sokféle irányba indultak el a koncepciókkal, ez növeli a változatosságot, a követési lehetőségekről pedig egyelőre bíztató vélemények érkeztek. De mégiscsak tesztelés tartott eddig, élesben minden más.

A Haas másfél héttel a szezon előtt cserélt pilótát: visszatér hozzájuk Kevin Magnussen, Nyikita Mazepin helyére Forrás: Carl Bingham / LAT Images/Motorsport Images

„Minden nagyon új, rengeteg ismeretlen vár ránk a szezon első futamán" – nyilatkozta a címvédő Max Verstappen, aki Lewis Hamiltonnal ellentétben rajtszámot vált a bajnoki címe után, így az 1-es visszatér a képernyőre.

Hogy a szenzációs rivalizálás esetleg folytatódik, kiegészül új résztvevőkkel, netalántán mások csapnak össze a bajnoki címért, az legfeljebb csak sejthető, mert

a Mercedes és a Red Bull ugyan az elvárásoknak megfelelően jónak tűnt, de akadtak problémáik, és az eddig őket távolról üldözők közül néhányan felzárkózhattak, akár előzhettek is.

Mindazonáltal úgy néz ki, a gyorsaság és a megbízhatóság önmagában nem elég a sikerhez, az egyenletben megjelent egy újabb tényező a delfinezésnek is hívott pattogással.

Vibráló feszültség a vibrációtól

A padlólemez csatornái által keltett, évtizedekkel korábban már megfigyelt jelenség váratlan erősséggel csapott le, a megoldásával, csillapításával egyes csapatok még az utolsó felkészülési napokon is küszködtek. Van rá gyorsan ható gyógyszer, de az autó alatti levegő feltorlódásának megakadályozása a hasmagasság megemelésével vagy a lemez oldalán kisebb szeletek lenyírásával teljesítményvesztéssel jár, nehéz jó kompromisszumot találni.

Hamilton a bahreini teszten Forrás: AFP/Mazen Mahdi

Azt senki nem akarja, hogy a sok ütéssel megrongálja a padlólemezt, kérdés, ki mennyire feszegeti a határokat, hogy a lehető leggyorsabb legyen. Az eltérő benzinmennyiségnél az autók viselkedése miatt az sem kizárt, hogy az időmérőn és a futamon jelentősebb átrendeződés történik az erősorrendben. Egy sérülés pillanatok alatt megváltoztathatja a verseny menetét. A bahreini pályán ráadásul elég keményen támadnak a pilóták néhány kerékvetőt, főleg a kör első felén rongyolnak át rajtuk több helyen nagy tempóval. Legalább az aszfalt nem számít göröngyösnek.

állítja az Aston Martin egyik szakembere.

A mezőny elejéről a McLaren és a Red Bull kevésbé szenvedett ettől a problémától. Az Alpine veterán mérnöke, Alan Permane megemlítette, hogy ők felfedeztek egy hasznos trükköt a vibrációval. „Képesek vagyunk ki-be kapcsolni – mondta. – Tudjuk, mi okozza és mitől áll le. Abban nem vagyunk teljesen biztosak, hogy a többi beállítással így gyorsabbak leszünk-e vagy sem." Kifejtette, hogy a futóműn kipróbáltak különböző feszességű rugókat és a kerékdőléssel is kísérleteztek, bár az egyik beállításról Fernando Alonso azt mondta, képtelen lenne versenyezni vele.

Lassulás, de több előzés jön?

Az 5,4 kilométeres bahreini pálya nem tartozik a legnehezebbek közé az előzés szempontjából. Viszonylag hosszú a célegyenese, az éles visszafordítójánál cselezve és jól kigyorsítva a következő egyenes szakaszon és a 4-es számú jobbkanyarnál is lehet mindkét irányból támadni. Az új aerodinamikai szabályok hatását tehát nem feltétlenül itt érdemes lemérni, az ugyanakkor várható, hogy az autók aránylag lassabbak lesznek itt 2021-hez képest, mint némely másik pályán.

A bahreini pálya alaprajza Forrás: Mercedes

Tavaly az időmérőn Verstappen épp bemászott 1:29 alá, egész pontosan 1:28.997-tel szerezte meg a pole-t. A teszten 1:31.720-szal ő jegyezte a legjobb eredményt, vagyis bő 3%-ot lassult, de figyelembe kell venni, hogy a létező legpuhább gumit használta (C5), miközben a Bahreini Nagydíjon ennél legalább két fokozattal mindegyik keményebb (C1, C2, C3) lesz. A mérleget nyilván utólag fogjuk levonni, de érzékeltetésként említsük meg, hogy az első tesztsorozaton a tempósabb Barcelonában, amikor még kevésbé feszegették a határokat a csapatok, lényegében ugyanilyen arányú lassulást figyelhettünk meg.

Az autók jelentősen meghíztak és a szívócsatornák is inkább nagy tempónál növelik a tapadást,

ezért a lassú kanyarokban jóval lomhábbak lettek a kocsik, márpedig ilyenből egész sok található Szahírban.

A célegyenes végi kombinációban, a 8-as és a 10-es visszafordítóban igen alacsony sebességgel fordulnak el a pilóták, a 4-es és a 14-es sem kifejezetten lendületes. A 4-esről a Mercedes például azt írta, várhatóan 20 km/h-val lassabb lesz a tavalyinál, a lendületes 12-est ellenben hasonló mértékben gyorsabbnak várják.

„Kicsit lassabban vált irányt az autó alacsony tempónál, de így is szórakoztató vezetni, ugyanúgy Forma-1 szintűnek érződik" – jelentette ki a Haashoz a múlt héten Nyikita Mazepin helyére leigazolt Kevin Magnussen. A köridők gyengülése nem baj, ha cserébe szorosabb a mezőny és fordulatosabbak a versenyek.

Pillanatkép a bahreini tesztről Forrás: AFP/Mazen Mahdi

Hogy stratégiai szempontból ez mennyire valósul meg, szintén izgalmas kérdés. Bahreinben a sok intenzív kigyorsításból adódóan a hátsó abroncsok terhelése a nagyobb, ez határozza meg, ki hányszor áll ki kerékcserére. Az aszfalt egyszer sem kapott új borítást 2004 óta, így nagyon érdes a felülete, és az említett kigyorsítások mellett sok a kemény féktáv, ami szintén komolyan terheli a gumikat. A lejtős 10-es kanyarnál a tesztelésen rengetegen fékezték állóra az első kerekeket, a hasonló hibák drágák lesznek a futamon.

A robosztusabb abroncsok miatt a Pirelli előzetesen kevesebb bokszkiállást vár a szezonra, mint 2021-ben, de Bahreinben benne van a pakliban, hogy többen választják a többszöri kiállást.

Könnyen erre csábíthatja a csapatokat, ha éles helyzetben is azt tapasztalják, hogy az eddiginél könnyebb manőverezni a forgalomban és nem melegszenek túl a gumik. Számítani kell viszont rá, hogy megnő a depólátogatások időtartama, a nagyobb, fedővel ellátott kerekek felrakása ugyanis értelemszerűen nehezebbé válik. Ne lepődjünk meg a gyakrabban előforduló 3-4 másodperces vagy még elhúzódóbb kerékcseréken.

Mik a sejtések az erőviszonyokról?

A csapatok udvariassági köröket futva és az esélyesség terhét maguktól elhessegetve egyelőre körbedicsérik egymást. „Hihetetlenül szoros küzdelem várható, jelenleg nehéz megjósolni a rangsort" – erősíti meg a McLarent irányító Andreas Seidl. Tény, a tesztkörök alapján nehéz tűpontos képet kapni a várható erőviszonyokról, de szerencsére azért a teljes homálytól is messze vagyunk.

A címvédő Verstappen a bahreini teszten Forrás: Getty Images/2022 Getty Images/Mark Thompson

A külföldi szakértők egy része vagy például Wéber Gábor összességében a Red Bullt látja a mezőny élén, és sokan azt várják, hogy a hírnevéhez méltón újra elöl fog harcolni a Ferrari. „Mindenki úgy gondolja, hogy a Ferrari gyors, ha csak nem teszteltek nagyon kevés benzinnel. De kétlem, hogy így lett volna, ez nem az ő stílusuk" – mondta Permane.

Helmut Marko a Red Bullról kijelentette, hogy az utolsó tesztnapon bevetett frissítésekkel szerinte utolérték a Ferrarit, amelynek főnöke, Mattia Binotto cserébe "nagyon erősnek" jellemezte a Red Bullt, valamint figyelmeztetett, hogy a Mercedest se írjuk le.

Az újra ezüst festésű csapat hiába vonta magára a figyelmet a látványosan karcsú oldalszekrényekkel, nem biztos, hogy kezdetben virítani fog. „Jelenleg nem hiszem, hogy a győzelmekért fogunk versenyezni" – nyilatkozta Hamilton. A lassú kanyarokban ugyanakkor a jelek szerint erősnek számítanak.

A Ferrari ismét a múltjához méltón szerepelhet Forrás: NurPhoto via AFP/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Ami külön izgalmakat ígér, hogy a csapatok más-más lapot húztak a problémapakliból. A Red Bull a túlsúly terén állhat a legrosszabbul a mezőnyben, a Ferrari és a Mercedes autója az erősebben pattogók közé tartozik, a McLarennél komolyabb fékgondok jelentkeztek múlt héten. Utóbbi istállónál emellett az egyik pilóta, Daniel Ricciardo lépéshátrányba került a covidos megbetegedéssel, amiből ugyan felgyógyult, de a kimaradt tesztkilométerek hiányozhatnak neki. Nem volt ilyen szerencsés Sebastian Vettel, aki közvetlenül a nagydíj előtt kapta el a vírust, őt Nico Hülkenberg helyettesíti az Aston Martinnál.

A Mercedesnél érdemes azt is figyelni, hogy a hűtésük kellően hatékony marad-e a sovány oldaldobozokkal.

Apropó belső rendszerek: a homok miatt Bahreinben különösen ügyelni kell a szűrőkre, a beszivárgó por a hajtásláncban, a csapágyakban fokozott kopást okozhat.

Ahogy a villanyfényes futamokon lenni szokott, a pénteki és szombati edzés hozzávetőlegesen kevés értékkel bír, és a pénteki második, egyórás tréning tanulságai a legmérvadóbbak. Cikkünk írásakor a meteorológiai előrejelzés azt mutatja, hogy bár az egyes napokon napközben kicsit mások lesznek a feltételek, pénteken és szombaton borult és enyhébb idő várható, estére minden alkalommal kicsit több mint 20 fokos levegőre van kilátás. Viszonylag erős szelet jósol az előrejelzés, még az esti órákban is várhatók 30-40 km/h-s lökések, ez megtréfálhatja időnként a pilótákat.

Egy mérés nem mérés, szokták mondani a mérnökök, úgyhogy a Bahreini Nagydíjon látottakból nem feltétlenül szabad általános érvényű következtetéseket tenni az idényre. Pláne úgy, hogy a különböző stílusú autók a különböző pályákon másképp fognak szerepelni, továbbá a csapatok tanulási görbéje igen meredek lesz az első hónapokban.

A Bahreini Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 13:00-14:00
  • 2. edzés: péntek 16:00-17:00
  • 3. edzés: szombat 13:00-14:00
  • időmérő: szombat 16:00-
  • verseny: vasárnap 16:00-