Vágólapra másolva!
A McLaren csapatfőnöke gátat szabna a partnercsapatok közötti együttműködésnek, mert szerinte az F1-nek valódi gyártókra van szüksége. Az Alpine-t vezető kollégája nem helyesli a közös szélcsatornát.

Időről időre felmerül a Forma-1-ben, hogy két különböző istállónak milyen mértékig szabadna együttműködni. A McLaren néhány évente előhozakodik a témával, hiszen a wokingi istálló híres arról, hogy amit lehet, azt saját maga gyártja le, és igyekszik elérni, hogy a többiek is erre legyenek kényszerítve. Ezúttal valamilyen formában az Alpine is csatlakozott hozzájuk.

Seidl csak a motor és a váltó esetében tenné lehetővé, hogy más csapattól vásárolják meg Forrás: NurPhoto via AFP/Alessio Morgese/NurPhoto/Alessio Morgese

Az elmúlt években több istálló között is kialakult egyfajta szimbiózis. A régi Toro Rosso, illetve a mostani Alpha Tauri deklaráltan a Red Bull fiók., vagy a jelenleg divatos megfogalmazás szerint testvércsapata volt; a Haas többször is hasonlított az előző évi Ferrarira, és manapság külön részleggel rendelkeznek Maranellóban; 2020-ban pedig az akkor még Racing Point néven induló Aston Martin verte ki sokaknál a biztosítékot, hogy az autó számos elemében megegyezett a 2019-es Mercedesszel. A McLaren csapatfőnöke nem híve az ilyen típusú kapcsolatoknak..

Az elmúlt héten magunkkal voltunk elfoglalva, így nem tudok konkrétan beszélni a Haas és a Ferrari két autójáról

– nyilatkozta Andreas Seidl az FIA bahreini sajtótájékoztatóján. – Azonban nem titok, hogy számunkra aggodalomra adnak okot, ahogyan ezeket a kapcsolatokat a szabályok jelenleg lehetővé teszik. Ezért határozottan azon a véleményen vagyunk, hogy lépéseket kell tennünk annak érdekében, hogy az F1 valóban újra tíz, tizenegy vagy tizenkét konstruktőrből álló bajnokság legyen.”

A német szakember hozzátette, szerinte az lenne a helyes, ha az ügyfélcsapatok kizárólag az erőforrást és a váltó alkatrészeit vásárolhatnák meg. Ehhez képest például az Alpha Tauri a Red Bull hátsó felfüggesztését használja, és bizonyos részleteiben a Haas is hasonlít a Ferrarira.

Tudjuk, hogy ha ennél messzebbre megyünk, akkor a szellemi tulajdont mindenképpen úgy ruházzák át, hogy az az autó teljesítményének szempontjából releváns legyen, és az F1-nek nem erről kellene szólnia – magyarázta Seidl. – Ezért is hozzuk fel mindig ezt a témát más csapatokkal együtt, mert nekik is ugyanilyen aggályaik vannak, és ezért folytatunk az FIA-val is párbeszédet. Remélem, hogy egy bizonyos ponton teszünk majd lépéseket.

Mi is elfogadjuk, hogy a jelenlegi határokat nehéz betartatni, és itt az a leghatékonyabb és legegyszerűbb megoldás, hogy világos határokat szabunk annak, hogy mit lehet megosztani [egy másik csapattal].”

Hasonló álláspontot képvisel az Alpine-t irányító Otmar Szafnauer is. Több alakulat is közös szélcsatornát használ, amit a román származású amerikai szakember egyáltalán nem tart helyesnek, mert ez esetben a mérnökök rendkívül bizalmas információkat is átadhatnak egymásnak az autóról.

Szafnauer felszólalt a közös szélcsatorna ellen, de az Aston Martin és a Mercedes esetében nem tartotta ezt aggályosnak Forrás: AFP/Mazen Mahdi

„Amiatt aggódunk, hogy akik együtt használják a szélcsatornát, azok együtt is kávézhatnak – jelentette ki az F1 TV-nek. – Ha partnerek, akkor különösen [van rá lehetőség, hogy] megkérdezzék, »milyen volt a padlólemez, amit legutóbb kipróbáltatok?«. [Erre a másik fél azt válaszolhatja, hogy] »ne menjetek abba az irányba, nem annyira jó«.”

Szafnauer szájából meglehetősen furcsán hangozhatnak ezek a szavak, hiszen egészen tavalyig a Mercedesszel közös szélcsatornával rendelkező Aston Martint irányította. Az 57 éves szakember azonban váltig állítja, hogy ők nem tettek semmi ilyesmit, máshol viszont ez lehetséges.

– szögezte le. – Mi nem mentünk el kávézni a megfelelő aerodinamikai specialistáinkkal. Azonban mindez megtörténhet, ha [különböző csapatok] aerodinamikai szakemberei ugyanott laknak, és ugyanazt a szélcsatornát, illetve menzát veszik igénybe. Mivel mi hét mérföldre voltunk egymástól közúton, ez nem történt meg. Nekünk a hétvégéken volt lehetőségünk használni a szélcsatornát, a Mercedes pedig a hétköznapokon vette igénybe. Az aerodinamikai szakembereink nem is látták egymást.”