Még gyorsabb, de közben biztonságosabb lett az F1 leggyorsabb utcai pályája

Forma-1, Szaúd-arábiai Nagydíj, péntek, Charles Leclerc, Ferrari, baleset
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc reacts after crashing during the second practice session of the Saudi Arabian Grand Prix at the Jeddah Corniche Circuit in Jeddah on December 3, 2021. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Több változtatást is végrehajtottak a Forma-1 valaha volt leggyorsabb utcai pályáján az idei futamra, miközben módosítani csak egyetlen kanyaron kellett. 

Kevesebb mint négy hónappal az első Szaúd-arábiai Nagydíj után hamarosan jön a második, az F1 ugyanis az idei szezonban december helyett már március végén ellátogat Dzsiddába. A látványos helyszín tavaly Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközésbe torkolló párviadalával debütált, de emellett gyorsaságával is sok rajongót szerzett. A pilóták közül többen ugyanakkor rendkívül veszélyesnek találták, amin az idei futamra igyekeztek javítani a szervezők, és közben még gyorsabbá tették a 6174 méter hosszú aszfaltcsíkot.

Leclerc pénteken csúnyán összetörte a Ferrarit a pálya egyik leggyorsabb kanyarjában Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

A világ leggyorsabb utcai pályájaként és a teljes versenynaptár második leggyorsabbjaként mutatkozott be tavaly az utolsó pillanatban elkészülő dzsiddai aszfaltcsík, amelyen Lewis Hamilton 253,984 km/h-s átlagsebességű pole-kört repesztett, aminél csak Monzában mentek gyorsabban, ahol Valtteri Bottas 258,927-es átlagot ért el.

Az utcai pályán ugyanakkor sokkal veszélyesebb volt ez a tempó, és nemcsak azért, mert adott esetben a falak is jóval közelebb húzódnak a pályához, hanem azért is, mert a védősáv közelsége több kanyart is beláthatatlanná tett, így ha valaki rossz helyen érte utol az éppen le- vagy felvezető körön guruló vetélytársát, hatalmas baleset is lehetett a vége.

Ezt szerencsére tavaly megúsztuk, ám az F1 lépett, és az idei évre több helyen is változtatásokat rendelt el.

„Az FIA és az F1 azt kérte, hogy 12-15 ponton vizsgáljuk meg a pályát. Nem voltak alapvető problémák, inkább a kanyarok beláthatóságáról volt szó, mivel a nagy tempó miatt a pilóták hirtelen érkeznek meg a lassabb autók mögé – idézi Martin Whitakert, a verseny ügyvezető igazgatóját a Racefans. – Szerintem a fő problémát nem is a verseny, hanem az időmérő jelentette, amelyen az autók visszavettek, hogy helyet hagyjanak maguknak a gyorskörre. Az FIA tehet ez ellen, mert az eligazításon megmondhatják a pilótáknak, hogy bizonyos kanyarokban vagy szakaszokon ne lassítsanak le."

Hamilton tavalyi pole-köre belülről. A tempó hatalmas

Tettek is, de Whitaker szerint ezzel együtt az a döntés született, hogy változtatni kell a pályán, amit végre is hajtottak, de még nem mindehol.

„Hét-tíz változtatást hajtottunk végre, a többi egy kicsit több időbe fog telni. A 23-as és 24-es kanyar például nagyobb feladat, erre pedig nem volt időnk. Ez az egyik olyan terület, ahol az FIA versenyigazgatója segíthet és szólhat a pilótáknak, hogy figyeljenek, amikor itt haladnak át, és mondjuk ne lassítsanak az időmérőn."

Ezek a változtatások egyet kivéve a védőfal hátrébb vitelét jelentették annak érdekében, hogy a versenyzők jobban belássák az adott kanyart.

A kivételt a 27-es, utolsó kanyar jelenti, amely a külső tribün eltávolításával szélesebb lett.

„A pálya nyomvonala a 27-es kanyart leszámítva ugyanaz marad. A pálya határai ugyanott lesznek, csak bizonyos helyeken hátrébb vittük a falakat, hogy beláthatóbbá tegyük a kanyart. Ez kissé gyorsabbá teheti a pályát, ha eddig nem lett volna elég gyors" – vetítette előre Whitaker.

Verstappen tavaly az utolsó kanyarban csapta falhoz az autót az időmérőn Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A szakember az idei felvonásban a tavalyinál is sikeresebb rendezésre számít, mivel legutóbb az utolsó pillanatban lettek kész a kötelező elemekkel is, és a pálya környezetében bizony még zajlottak a munkálatok. „Szerintem kijelenthetjük, hogy az esemény sikerességét mindenki láthatta. Fenomenális és látványos versenyt volt. Megdöbbentő teljesítmény, hogy május elején kezdtük építeni a pályát és december 5-én futamot rendeztünk.

Az idei Szaúd-arábiai Nagydíjat március 27-én rendezik.