Kevesebb mint négy hónappal az első Szaúd-arábiai Nagydíj után hamarosan jön a második, az F1 ugyanis az idei szezonban december helyett már március végén ellátogat Dzsiddába. A látványos helyszín tavaly Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközésbe torkolló párviadalával debütált, de emellett gyorsaságával is sok rajongót szerzett. A pilóták közül többen ugyanakkor rendkívül veszélyesnek találták, amin az idei futamra igyekeztek javítani a szervezők, és közben még gyorsabbá tették a 6174 méter hosszú aszfaltcsíkot.
A világ leggyorsabb utcai pályájaként és a teljes versenynaptár második leggyorsabbjaként mutatkozott be tavaly az utolsó pillanatban elkészülő dzsiddai aszfaltcsík, amelyen Lewis Hamilton 253,984 km/h-s átlagsebességű pole-kört repesztett, aminél csak Monzában mentek gyorsabban, ahol Valtteri Bottas 258,927-es átlagot ért el.
Az utcai pályán ugyanakkor sokkal veszélyesebb volt ez a tempó, és nemcsak azért, mert adott esetben a falak is jóval közelebb húzódnak a pályához, hanem azért is, mert a védősáv közelsége több kanyart is beláthatatlanná tett, így ha valaki rossz helyen érte utol az éppen le- vagy felvezető körön guruló vetélytársát, hatalmas baleset is lehetett a vége.
Ezt szerencsére tavaly megúsztuk, ám az F1 lépett, és az idei évre több helyen is változtatásokat rendelt el.
„Az FIA és az F1 azt kérte, hogy 12-15 ponton vizsgáljuk meg a pályát. Nem voltak alapvető problémák, inkább a kanyarok beláthatóságáról volt szó, mivel a nagy tempó miatt a pilóták hirtelen érkeznek meg a lassabb autók mögé – idézi Martin Whitakert, a verseny ügyvezető igazgatóját a Racefans. – Szerintem a fő problémát nem is a verseny, hanem az időmérő jelentette, amelyen az autók visszavettek, hogy helyet hagyjanak maguknak a gyorskörre. Az FIA tehet ez ellen, mert az eligazításon megmondhatják a pilótáknak, hogy bizonyos kanyarokban vagy szakaszokon ne lassítsanak le."
Tettek is, de Whitaker szerint ezzel együtt az a döntés született, hogy változtatni kell a pályán, amit végre is hajtottak, de még nem mindehol.
„Hét-tíz változtatást hajtottunk végre, a többi egy kicsit több időbe fog telni. A 23-as és 24-es kanyar például nagyobb feladat, erre pedig nem volt időnk. Ez az egyik olyan terület, ahol az FIA versenyigazgatója segíthet és szólhat a pilótáknak, hogy figyeljenek, amikor itt haladnak át, és mondjuk ne lassítsanak az időmérőn."
Ezek a változtatások egyet kivéve a védőfal hátrébb vitelét jelentették annak érdekében, hogy a versenyzők jobban belássák az adott kanyart.
A kivételt a 27-es, utolsó kanyar jelenti, amely a külső tribün eltávolításával szélesebb lett.
„A pálya nyomvonala a 27-es kanyart leszámítva ugyanaz marad. A pálya határai ugyanott lesznek, csak bizonyos helyeken hátrébb vittük a falakat, hogy beláthatóbbá tegyük a kanyart. Ez kissé gyorsabbá teheti a pályát, ha eddig nem lett volna elég gyors" – vetítette előre Whitaker.
A szakember az idei felvonásban a tavalyinál is sikeresebb rendezésre számít, mivel legutóbb az utolsó pillanatban lettek kész a kötelező elemekkel is, és a pálya környezetében bizony még zajlottak a munkálatok. „Szerintem kijelenthetjük, hogy az esemény sikerességét mindenki láthatta. Fenomenális és látványos versenyt volt. Megdöbbentő teljesítmény, hogy május elején kezdtük építeni a pályát és december 5-én futamot rendeztünk.
Ugyanakkor, bár kívülről minden fantasztikusnak tűnt, voltak problémák, ami ilyenkor természetes. De legyünk őszinték, mindegy, hogy a pálya Szaúd-Arábiában van, vagy a világ bármely másik részén, ha ilyen rövid idő alatt épít valaki pályát, akkor lesznek gondok."
Az idei Szaúd-arábiai Nagydíjat március 27-én rendezik.