Mazepin először beszélt kirúgása óta: igazságtalannak tartja a Haas döntését

Forma-1, teszt, Barcelona 3. nap, Nyikita Mazepin, Haas
CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA, SPAIN - FEBRUARY 25: Nikita Mazepin, Haas during the Barcelona February testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on Friday February 25, 2022 in Barcelona, Spain. (Photo by Carl Bingham / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Nyikita Mazepin természetesen nem ért egyet azzal, hogy a Haas F1-es csapata kirúgta őt, amihez szerinte semmilyen jogi alapjuk nem volt. Az orosz pilóta úgy érzi, összedőlt az, amiért 18 éven át dolgozott, ezzel együtt nem mondott le arról, hogy fog még versenyezni a Forma-1-ben. Most viszont az újonnan létrehozott alapítványára és az eltiltott orosz sportolók megsegítésére fog koncentrálni, miközben apja cége visszaköveteli a Haastól a 2022-es szezonra átutalt szponzorpénzt.

Először nyilatkozott a Haastól március 5-én kirúgott Nyikita Mazepin azóta, hogy csapata felbontotta a szerződését. Az orosz pilóta hosszasan beszélt arról, hogy senki nem szólt neki arról, hogy meneszthetik, és az utolsó pillanatig reménykedett abban, hogy az FIA orosz és fehérorosz sportolókra vonatkozó szabályozásait elfogadva az idei szezonban is versenyezhet.

Mazepin úgy érzi, szertefoszlottak az álmai Forrás: Carl Bingham / LAT Images/Motorsport Images

„Nagyra értékelem a kapcsolatokat. Úgy gondolom, az F1 különleges sportág, mert nagyrészt a csapatépítésről és arról a kémiáról szól a férfi és női kollégák között, ami ahhoz kell, hogy az autót olyan pozícióba hozzák, amelyben jól teljesíthet. Nagyon csalódott voltam amiatt, ahogyan a dolgot kezelték. Onnantól kezdve aggódtam a jövőm miatt, hogy elhagytam Barcelonát.

– nyilatkozta az online sajtótájékoztatón az F1-ben tavaly bemutatkozó pilóta.

Mazepin elárulta, hogy a Haas semmilyen módon nem értesítette előre, mondataiból pedig érezhető volt, hogy Günther Steiner csapatfőnökre neheztel is emiatt.

„A korábbi kapcsolatomban Güntherrel – amelyet nagyon jónak tartottam és nagyon is tiszteltem őt, mint férfit – hozzászoktam ahhoz, hogy 101%-ig megbízok a szavában. Ő egy csapatfőnök, és ha mond valamit, az általában úgy van, vagy leginkább mindig úgy van. De azóta nem hallottam semmit a csapat részéről, hogy megtörtént [a menesztésem.] Ugyanakkor tudtam meg, hogy kirúgtak, amikor kiadták az erről szóló sajtóközleményt."

„Nem beszéltem Güntherrel azóta, hogy elhagytam Barcelonát a tesztelés harmadik napján. Günther semmilyen információt nem osztott meg velem arról, hogy a csapat milyen döntést fog hozni azon kívül, amit március 4-ig a menedzseremnek mondott. Aztán jött a sajtóközlemény, amit elolvastam, és megtudtam belőle, hogy felbontották a szerződésem. De személyesen nem beszéltem vele."

Alighanem Mazepin már másként tekint volt főnökére Forrás: Andy Hone / LAT Images/Motorsport Images

„Szeretném azt gondolni, hogy 23 évesen még fiatal vagyok, és nem álltam erre készen. Nem kaptam semmilyen utalást, vagy támogatást, amelyben azt mondták volna, hogy »ezt a döntést hoztuk, 15 perc múlva közöljük, csak hogy állj készen.« Nyilván rengeteg üzenetet kaptam az emberektől, és én is ugyanakkor tudtam meg, amikor ti, újságírók."

Mazepintől elmondta, hogy „boldogan készek voltunk elfogadni" az FIA azon döntését, hogy az orosz sportolók semlegesként, zászlajuk használatát mellőzve indulhatnak csak el a futamokon. Ezt néhány nappal később követte egy újabb szabályozás, ami még jobban korlátozta volna az orosz és fehérorosz versenyzőket, ezt azonban már idejük sem volt rendesen átgondolni. „Mire elkezdtük megvizsgálni az újabb levelet és végigvenni a lehetőségeinket, merthogy elég sok kikötés volt benne, a következő reggelen jött a szerződésem felbontásáról szóló hír.

Az orosz pilótától megkérdezték, hogy készen áll-e jogi úton megtámadni a szerződésének felbontását, amire azt mondta, hogy ezt a lehetőséget is meg fogják vizsgálni, a legfontosabb szempont ebben a döntésben ugyanakkor az lesz, hogy egyáltalán visszamenne-e az amerikai istállóhoz. A válasz erre a jelek szerint pedig az, hogy nem.

És mint tudjátok, az F1 veszélyes sport. Támaszkodnod kell rá és hinned kell a csapatban, amellyel dolgozol. Ez biztonsági kérdés. És szerintem kijelenthetjük, hogy bennem nincs meg ez a bizalom irántuk."

A Haasnál aligha fog már versenyezni Forrás: Carl Bingham / LAT Images/Motorsport Images

„Ami a csapattól kapott támogatást illeti, úgy érzem, nagyobb támogatást is kaphattam volna, mert jogilag semmilyen indok nem tette lehetővé a szerződésem felbontását. Nagyon megkönnyebbültem, amikor láttam, hogy az FIA engedélyezte [az orosz] sportolók semlegesként való részvételét. Reménykedtem benne, és hogy őszinte legyek, elég közel is álltam hozzá, hogy versenyezhetek. De nyilván március 5-én, moszkvai idő szerint 11:45-kor a dolgok igazán megváltoztak.

Azt is elárulta, hogy a mezőny néhány tagja küldött neki üzenetet, miután nyilvánosságra került a kirúgása.

Hálás vagyok a támogatásukért, mert a Forma-1 felé vezető hosszú úton mindegyikük volt már abban a veszélyben, hogy elveszítheti az ülését. Most pedig támogatnak akkor, amikor nekem foszlott szerte az álmom és én veszítettem el az ülésemet."

Nem ítélte el az orosz–ukrán háborút

Mazepin még az orosz–ukrán háború kitörésének másnapján közleményben reagált az orosz invázióra, és a következőket mondta: „A szurkolóimnak és követőimnek: ez egy nehéz időszak, amelyben nincs befolyásom sok mindenre, amit mondanak és csinálnak. Úgy döntöttem, arra koncentrálok, amit tudok irányítani azzal, hogy keményen dolgozom és a legjobbamat nyújtom a Haas F1-es csapatáért. A legmélyebb köszönetem a megértésért és támogatásért."

Nem volt hajlandó behatóbban foglalkozni az Ukrajnában zajló háborúval Forrás: Haas F1 Team

Azóta nem szólalt meg a lassan két hete tartó konfliktusról, ám a mostani sajtótájékoztatón nem kerülhette el az erre vonatkozó kérdéseket. Elmondta, tudja, hogy „a világ nem ugyanaz, mint két hete", miként azt is, hogy „ez egy hihetetlenül fájdalmas időszak."

Ezután Vlagyimir Putyin orosz elnökkel kapcsolatban is kapott több kérdést, de nem felelt rájuk, mint ahogyan a háborút, vagy apja, Dmitrij Mazepin orosz elnökhöz fűződő viszonyát sem ítélte el. A háborúról szóló kérdéseknek pedig azzal vetett véget, hogy „a jelenleg zajló konfliktussal kapcsolatban elmondtam az álláspontomat a közleményemben. Előre végiggondoltam, hogy mit fogok mondani róla, ennél pedig nem lesz több információ.”

Alapítványt hozott létre, miközben az Uralkali jogi lépéseket tesz

Az orosz pilóta bejelentette, hogy létrehozott egy "We compete as one" (Egyként versenyzünk) nevű alapítványt, amelynek neve és jelentése alighanem nem véletlenül hasonlít nagyon az F1 "We Race As One" kampányáéra. Mazepin célja az alapítvánnyal azon sportolók segítése, akiknek hátránya származott abból, hogy oroszok. „Az oka, amiért létrehoztam ezt az alapítványt az, hogy értékeim szerint minden embernek joga van semlegesnek maradni. Legyen szó sportolókról, vagy emberekről más iparágakból, ez nem számít."

Segíteni akar azokon, akik hasonlóan jártak, mint ő Forrás: Carl Bingham / LAT Images/Motorsport Images

Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy

De van itt valami fontosabb. Felteszem a kérdést, hogy a sportban egyáltalán nincs helye a semlegességnek?"

„Van-e egy sportolónak joga nemcsak a véleményéhez, hanem ahhoz is, hogy ezt a véleményt ne tárja a nyilvánosság elé? Büntetni kell ezért egy sportolót? Azt akarjuk, hogy a sport a tiltakozás és politikai viták egy újabb színtere legyen? Mindannyian tudunk olyan eseteket mondani, amikor az egyik ország megtagadta a részvételt egy másik olimpiáján a politikai nézeteltéréseik miatt. Láttuk az 1980-as években, hogy sportolók generációinak kellett lemondaniuk az álmaikról és az esélyről, hogy a legmagasabb szinten versenyezzenek, amikor országok elkezdték bojkottálni egymást."

„Azt akarjuk, hogy ide jusson a sport? Vagy a sport olyasvalami, ami még a legkeményebb időkben, és különösen azokban összehozza az embereket. Az utóbbi napokban szerzett tapasztalataim nagyban befolyásolták a gondolkodásomat ezekben a kérdésekben."

Az alapítvány a tervek szerint anyagi (például ügyvédek biztosítása perekhez) és egyéb segítséget (pszichológus a történtek feldolgozásához) is nyújt olyan sportolóknak, akik a háború miatt hozott szankciók következtében nem versenyezhetnek.

„Mind tudjuk, hogy egy sportolónak rövid a pályafutása, és évek áldozatos munkájába kerül a legmagasabb szinten teljesíteni. Amikor pedig mindez nem térül meg, az lesújtó. Ráadásul arra senki nem gondol, hogy mi lesz velük ezután. Én foglalkozni fogok ezzel."

Az Uralkali vissza akarja kapni a pénzét a Haastól Forrás: Haas F1 Team

Az F1-et ugyanakkor még nem engedi el. „Abszolút nem úgy tekintek az F1-re, mint lezárt fejezetre. Versenyzésre kész állapotban fogom tartani magam, és kész leszek megragadni a kínálkozó lehetőséget. Jelenleg csak a Forma-1 lebeg a szemem előtt, más kategóriák nem, úgyhogy nem tervezek más sorozatokban indulni. Most minden energiámat és figyelmemet az általam alapított alapítványra fogom fordítani."

Mazepin alapítványának létrejöttéhez szorosan kapcsolódik, hogy

a Haas már csak korábbi orosz főszponzora, az Uralkali jogi lépésekre készül, hogy visszaszerezze az amerikai istállótól a korábban a 2022-es szezonra kifizetett szponzorpénzt, amiből az alapítvány működését fogja finanszírozni.

„Az Uralkali a vonatkozó jogi eljárásoknak megfelelően meg kívánja védeni az érdekeit, és fenntartja azon jogát, hogy bírósági eljárást kezdeményezzen, kártérítést és az Uralkali által a 2022-es Forma-1-es szezonért fizetett jelenős összegek visszafizetését követelje" – olvasható a vállalat közleményében.

„Mivel a 2022-es szezon szponzori támogatásának nagy részét már átutalták a Haasnak, és mivel a csapat a 2022-es szezon első versenye előtt felmondta a megállapodást, nem teljesítette az Uralkalival szemben az idei szezonra vonatkozó kötelezettségeit. Az Uralkali kéri a Haasnak utalt összeg azonnali visszafizetését."

A vállalat ezen kívül hangsúlyozta, hogy szerinte a Haas részéről „ésszerűtlen" volt a megállapodás felmondása, és a Forma-1-nek „politikától és a külső tényezők jelentette nyomástól függetlennek" kellene lennie.

Természetesen több mint valószínű, hogy a szerződés felmondásakor a Haas számolt az Uralkali lépésével, így aztán nem fogja őket nehéz helyzetbe hozni, ha vissza kell utalniuk az eddig átutalt összeget.