Forma-2-es csapatfőnökök tiltakoznak az F1 terve ellen

Forma-2, teszt, Barcelona, Dan Ticktum, Carlin
05 Dan Ticktum from Great Britain of Carlin, action during Day One of FIA Formula 2 Testing at Circuit de Barcelona - Catalunya on April 23, 2021 in Montmelo, Spain. (Photo by Xavier Bonilla/NurPhoto) (Photo by Xavier Bonilla / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Legalább két Forma-2-es csapatfőnökben váltott ki ellenérzéseket az, hogy a Forma-1 az utánpótlás-szériáiban tesztelné a 2026-os szezontól bevezetni tervezett komoly változtatását.

A Forma-1 célja, hogy 2030-ra karbonsemlegessé váljon, aminek az egyik fontos lépcsője a szintetikus üzemanyagok várhatóan 2026-os, az új motorformulával egyidejű bevezetése lesz. Hogy minél zökkenőmentesebb legyen az átállás, az F1 azt tervezi, hogy a Forma-2-ben és a Forma-3-ban fogja tesztelni először az új üzemanyagot, és ezen tapasztalatok alapján határozza meg az üzemanyagszabályokat. Az F2-es istállók közül kettőnek a főnöke ugyanakkor nem tartja jó ötletnek mindezt.

Az új üzemanyag bevezetését hosszas fejlesztési időszak fogja megelőzni Forrás: Shell

„Előbb be fogjuk vezetni a szintetikus üzemanyagokat a Forma-2-ben és a Forma-3-ban, mint a Forma-1-ben. Ennek oka, hogy ebben a két sorozatban egyenmotorokat és egyenüzemanyagot használnak. Ezért aztán csak egyszer kell elvégeznünk a munkát, és hogy őszinte legyek, nem kell tökéletesnek lennie – nyilatkozta korábban Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója, aki azt is elmondta, miért választották ez az utat. – A Forma-1-ben ezzel szemben több üzemanyaggyártó van, különféle motorok, és tökéletes munkát kell végezni.

Az F2-ben és F3-ban egyaránt csapatot működtető Carlin, illetve a csak előbbiben szereplő DAMS csapatfőnöke viszont a szintetikus üzemanyagok kipróbálása ellen van, mert nem akar az F1 laboratóriuma lenni.

Minden, amivel mi dolgozunk, egységesített, így semmin nem változtathatunk. Nem lenne bölcs dolog erre az útra lépni, mert ez egy ügyfélbajnokság, a versenyzőink fizetnek azért, hogy versenyezhessenek. Kissé igazságtalan lenne, ha eközben meg kellene birkóznunk egy fejlesztési programmal, és ezek a pilóták az F1-es csapatoknak készülő fejlesztést fizetnék" – idézi Trevor Carlint a Racefans. – A Forma-1-es csapatoknak rengeteg pénze és erőforrása van, miközben motorgyártókkal állnak kapcsolatban. Az ilyesmit maguknak kellene csinálniuk anélkül, hogy mi is belefolynánk, majd remélhetőleg profitálnánk a változtatáshoz elvégzett munkájukból."

A Carlin-istálló nem örül, mert szerintük nem az ő dolguk az F1 számára tesztelni az újításokat Forrás: NurPhoto via AFP/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Carlinhoz csatlakozott François Sicard, a DAMS első embere, aki szerint csakis akkor lenne elfogadható ez a terv, ha azzal pénzt spórolnának. „Egyenautóink vannak, és nem szabad elfelejtenünk, hogy ennek a bajnokságnak a célja a pilóták karrierjének előremozdítása, az ő segítésük és fejlesztésük ahhoz, hogy amennyiben elég jók, képesek legyenek a Forma-1-be lépni. Erre kellene koncentrálnunk és észben kellene tartanunk, hogy inkább a költségekkel kellene foglalkozni egy kísérlet helyett.

Bruno Michel, az F2 és F3 vezérigazgatója ugyanakkor egyik csapatvezető érveit sem tartja elfogadhatónak, és úgy véli, kötelességük segíteni a motorsport karbonsemlegessé válását. „Először is, a fenntarthatóságról beszélünk, ami pedig kulcsfontosságú a motorsport jövőjére nézve.

Ez az egyik dolog. A másik, hogy nekünk sokkal könnyebb ezt megtennünk, mert egyensorozat vagyunk, miközben a Forma-1-ben több motorgyártó szerepel különféle üzemanyag-beszállítókkal. Itt ez sokkal könnyebb, mert mindenki ugyanolyan motort, üzemanyagot és kenőanyagot használ. Itt sokkal könnyebb bevezetni valamit, mint a Forma-1-ben" – nyilatkozta a Racefansnek.

Nem jelentene extra kiadást az F2-es és F3-as csapatoknak a szintetikus üzemanyag fejlesztése Forrás: NurPhoto via AFP/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Michel azt is cáfolta, hogy anyagilag hátrányos lenne a csapatoknak az újfajta üzemanyaggal való kísérletezés. „A csapatok ennek a fejlesztésnek semmilyen költségét nem kell állják. Ezt a promóter fogja megtenni, a csapatoknak ehhez semmi köze, ezért nem igazán értem ezt az érvet. És mint mondtam, nem tesztelünk, hanem fejlesztünk valamit a magunk számára. Ha a Forma-1 a jövőben ugyanezt a technológiát használja, az pedig fantasztikus."

A vezérigazgató kitért arra is, hogy még kimondottan hasznos is lehet, ha a pilótáknak már az F1-be lépés előtt lesz tapasztalata a szintetikus üzemanyaggal működő motorokról.

„Versenyzőket kell adnunk a Forma-1-nek, és egyes esetekben elég hasznos, ha olyan dolgokkal találkoznak nálunk, amelyekkel a Forma-1-ben is fognak. Példának ott vannak a 18 colos kerekek. Múlt héten láttam egy elég jó interjút Cunodával, amelyben azt mondta, szerinte az idei szezonban előnye fog származni abból, hogy az F2-ben már vezetett 18 colos kerekeken (az F2-ben már 2020 óta ekkora felniket használnak - a szerk). A sorozatunk egészének célja pilótákat felkészíteni a Forma-1-re, úgyhogy elég fontos, hogy ezt így is meg tudjuk tenni."

Michel végezetül leszögezte, biztosan az F1 előtt elkezdik majd használni a szintetikus üzemanyagot.

„Nem fogok belemenni abba a vitába, hogy ez tesztpad-e a Forma-1-nek. Ez olyasmi, amit el akarunk érni, és valószínűleg gyorsabban és könnyebben elérhetjük, mint a Forma-1, ezért biztos, hogy ezt az utat fogjuk választani."