Már nem sokáig lesz beszédtéma a csapatokat váratlanul érő delfinezés?

Forma-1, Daniel Ricciardo, McLaren, Barcelona teszt 2022, 2. nap
McLaren's Australian driver Daniel Ricciardo drives during the second day of the Formula One (F1) pre-season testing at the Circuit de Barcelona-Catalunya in Montmelo, Barcelona province, on February 24, 2022. (Photo by LLUIS GENE / AFP)
Vágólapra másolva!
A különleges probléma által leginkább és legkevésbé sújtott istálló technikai igazgatója egyaránt úgy véli, hogy a csapatok hamar megoldást fognak találni a delfinezésre. A McLarennél dolgozó James Key szerint több tényező is van a háttérben.

A barcelonai tesztelésen váratlanul érte a csapatokat a delfinezés, vagyis az a jelenség, amelynek során az autó eleje lényegében pattog az aszfalton. Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke ennek kapcsán kijelentette, hogy aki a leghamarabb találja meg az orvosságot a problémára, az előnybe kerülhet a többiekkel szemben. Bár nem mondtak ellent neki, de két mérnök is árnyalta a svájci szakember szavait, amikor kijelentették, hogy szerintük nem sokáig lesz ez beszédtéma.

Többen is úgy vélik, hogy hamar megoldás születik a delfinezésre

A legkevésbé a McLarent érintette mindez, vélhetően a padlólemezük miatt, amely minimalizálta a légáramlat megszűnésének valószínűségét. James Key úgy véli, hogy a jelenségben az aerodinamika és a beállítások is szerepet játszanak.

– idézi a wokingiak technikai igazgatóját azAutosport. –Mi azt állapítottuk meg, hogy bizonyos [beállításbeli] kombinációk elősegítik [a jelenséget], ezekből aztán vissza lehet jönni. Ahogyan arra számítani lehetett, a legtöbbször az a beállítás vagy aerodinamikai fejlesztési irány a helyes, amelyik előmozdítja, de aztán az ember rájön, hogy [a kelleténél] egy kicsit jobban rásegít. Szóval szerintem van mit tanulni.”

Az F1-es közvélemény sokat foglalkozott a témával, ám a brit szakember nem gondolja, hogy ennek jelentősebb hatása lenne a szezonra. Olyannyira, hogy kijelentette, szerinte pár hónap múlva már egyálatlán nem fogják emlegetni.

Biztos vagyok benne, hogy mindenki felül fog kerekedni ezen – szögezte le. – Beszédtémát szolgáltat, mivel jól látható, de végső soron ott lesznek a megoldások, és rá fognak jönni, hogyan kell kezelni [a problémát].

Nem hiszem, hogy az első öt-hat verseny után ez még beszédtéma lesz.”

Persze eazt lehetne gondolni, hogy ezzel együtt sem mindegy, hogy melyik csapat oldja meg a leghamarabb és a leghatékonyabban a problémát. Key azonban nem tartja magától értetődőnek, hogy mindez akkora teljesítménybeli ugrást fog jelenteni.

A McLaren technikai igazgatója szerint nem sokáig lesz beszédtéma a delfinezés Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

„Feltételezem, segít, ha az ember nem szenved tőle drámaian – vélekedett. – Így talán egy kicsit rugalmasabb lehet. Volt már néhány videó [az aszfaltról] elemelkedő autókról. Azt hiszem, a Ferrari volt az egyik, miközben az első napon az egyik legstabilabb autónak tűnt. Szerintem jelenleg mindenki keresi a helyét. Hogy ez előnyt jelent-e vagy sem, az majd kiderül.”

A skála másik végén az Alfa Romeo található, alighanem őket sújtotta a legjobban a delfinezés. Jan Monchaux elismerte, hogy küzdöttek ilyen gondokkal, de szerinte nincsenek túlságosan nagy bajban.

Nem titok, hogy az elején volt némi problémánk a pattogással, és ez szerintem mindenkire igaz

– olvashatóak a hinwili alakulat technikai igazgatójának szavai aRacefansen. –A teszt második szakaszában pedig mechanikai gondjaink voltak. Ezt ki kell javítanunk, ez egy kihívás, de bízom benne, hogy jövő hétre sikerülni fog.”

Bár ezen a téren nagyon más cipőben járnak, mint a McLaren, a francia szakember egyetért Key-vel abban, hogy a jelenség nem lesz hosszú életű. Sőt, ő még kollégájánál is rövidebb „élettartamot” jósolt a témának.

Mindig így van ez az új szabályoknál, új problémák jönnek elő – magyarázta. – Úgy vélem, két-három futam múlva már senki nem fog beszélni a pattogásról, hanem más témát kell megvitatnunk, de ezt meg kell oldanunk. Nálunk és a többi csapatnál is láttuk, hogy az első három nap során mindenki nagy javulást tapasztalt, jövő héten pedig visszatérünk. Minden istálló új konfigurációval [fog érkezni], hogy teljes mértékben orvosolja [a gondokat].”