Vágólapra másolva!
Carlos Sainz és Valtteri Bottas szerint a barcelonai tapasztalatok alapján az idei gumik jobban viselkednek a korábbiaknál. Alexander Albon azonban árnyalta a képet, Lance Stroll pedig egyenesen kijelentette, hogy semmilyen változást nem tapasztalt.

Új korszakba lépett az F1 technikai fronton, aminek következtében az autók sok szempontból látványos átalakuláson mentek keresztül. Ezek közül az egyik, hogy a csapatok idén már 13 helyett 18 colos felnire szerelt abroncsokat használnak, amelyekről a barcelonai tesztelés során rengeteg tapasztalatot gyűjthettek.

Sainz elégedett az új abroncsokkal Forrás: NurPhoto via AFP/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

A sportág vezetése itt is versenyzés javításának érdekében változtatott, hiszen abban bíznak, hogy a mostani gumik strapabíróbbak lesznek elődeiknél. Ennek tudatában fontos, hogy a versenyzők milyen visszajelzéseket adnak, ám a vélemények egyelőre különböznek. Az egyik végletet Carlos Sainz képviseli, aki szerint érezhető a pozitív irányú változás.

Tavaly elég sokat teszteltem, azt hiszem, összesen három vagy négy napon mentem a keverékeken

– idézi az Autosport a Ferrari pilótáját. – Úgy tűnik, illenek az autók új generációjához, és egy kicsit jobban lehet nyomni. Más évekhez képest talán picit kisebb a túlmelegedés és a kopás [mértéke], de még mindig olyan abroncsról van szó, amely kopik és túlmelegszik, ám a mértékét tekintve úgy érzem, valamivel jobb a helyzet. Úgy néz ki, hogy a Pirelli tavalyi munkája és a fejlesztés kezd kifizetődni.”

Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója korábban kijelentette, hogy gyakoribbak lesznek az egykiállásos versenyek, ami első hallásra nem hangzik jól azok számára, akik szeretik a stratégiai csatákat. Sainz szavai alapján viszont más szempontból nagyobb változatosságra lehet számítani, mint eddig.

Úgy tűnik, elég nagy az eltérés a keverékek között, ami az elmúlt években [nem így volt], a C2-es, a C3-as és a C4-es például nagyon közel volt egymáshoz – folytatta. – Itt pedig úgy néz ki, hogy a tapadás terén elég nagy a különbség két keverék között.

Szóval ez talán egy kicsit megkavarhatja a dolgokat a futamokon.”

Sainzhoz Valtteri Bottas is csatlakozott, aki tavaly még a Mercedesnél versenyzett, de az abu-dzabi teszteken már az Alfa Romeo színeiben vett részt. Bár az őt sújtó technikai hibák miatt nem autózhatott túl sokat Barcelonában, de abból kiindulva, ami jutott neki, egyelőre optimista.

Bottas alig tapasztalt szemcsésedést Forrás: Antonin Vincent / DPPI/Antonin Vincent/Antonin Vincent

„Azt kell mondanom, hogy egy kicsit jobbnak éreztem őket, mint amire számítottam, [legalábbis] az alapján, amit a tavaly év végi abu-dzabi teszten éreztem – kezdte. – Ott elég nagymértékű szemcsésedést tapasztaltunk, itt ez minimális mértékben volt probléma. Szóval a kevés kör alatt, amit eddig megtehettem, tulajdonképpen rendben voltak, de Bahreinben majd jobban fogjuk látni.”

Barcelonában meglehetősen alacsony volt a levegő, és így a pálya hőmérséklete is, ami a szigetországban egészen biztosan változni fog. Az idén a Williams színeiben visszatérő Alexander Albon arra hívta fel a figyelmet, hogy a mostani körülmények nem nevezhetőek túlságosan reprezentatívnak az idény túlnyomó részére nézve.

Úgy tűnik, hogy a működési tartomány szélesebb, de nehéz megmondani, nyilvánvalóan elég hideg volt odakint

– fogalmazott a thai pilóta. – Pedig az év ezen szakaszában mindig kellemes [az idő] Barcelona környékén. Meglátjuk, milyen lesz Bahreinben magasabb hőmérsékletnél, de egyelőre elég pozitív a helyzet.”

Azonban nemcsak Albon szavai miatt nem szabad túlzottan bizakodni, hanem azért is, mert nem mindenki szerint javult a helyzet. Lance Stroll ugyanis nem osztja kollégái véleményét, és szerinte semmi nem változott a korábbi évekhez képest.

Számomra nagyon hasonló volt a viselkedésük, mint korábban – utalt a gumikra. – Abból, amit a hosszú etapok során éreztem, túlmelegednek és elkopnak.

Ezek olyan dolgok, amelyek az előző években is jellemzőek voltak az abroncsokra.”

Persze hozzá kell tenni, hogy biztosan nem arról van szó, hogy a pilóták teljesen másképp érzékelik ugyanazt a jelenséget. Sokkal valószínűbb, hogy a beállítások voltak eltérőek, vagy egész egyszerűen bizonyos autók jobban kezelik az abroncsokat, mint mások. Ez utóbbi mondjuk nem adna okot túl nagy optimizmusra az Aston Martinnál...