Jó hírek érkeztek az F1 előzési lehetőségeiről

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull
Max Verstappen of Holland driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB18 Red Bull RBPTH001 during the F1 Winter testing days on February 23-25, 2022 in Barcelona, Spain. during the F1 Winter testing days on February 23-25, 2022 in Barcelona, Spain. (Photo by Alessio Morgese/NurPhoto) (Photo by Alessio Morgese / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A versenyzők azt tapasztalták, hogy az új autókkal könnyebb követni egymást, így javulhatnak az előzési lehetőségek. Ráadásul ezt egy olyan pályán mondták, ahol kifejezetten nehéz egy másik autó nyomában maradni a turbulencia miatt.

Lezajlott a Forma-1 első tesztje az új szabályok szerint készült autókkal, amelyekkel az volt a célkitűzés, hogy a korábbinál kevésbé legyenek érzékenyek a turbulenciára és ezáltal javítsák az előzési lehetőségeket.

A háromnapos barcelonai teszten a pilóták feltérképezték, mennyiben változik meg az autó viselkedése egy másikat követve, és az élményeik egyelőre biztató képet festenek a célok megvalósulásáról, hiszen egyelőre egyikük sem nyilatkozott úgy, hogy ne érzett volna legalább egy pici javulást.

Az első jelek biztatók az előzési helyzet tekintetében Forrás: NurPhoto via AFP/Alessio Morgese/NurPhoto/Alessio Morgese

nyilatkozta a címvédő Max Verstappen. – Legalább nincsenek olyan furcsa jelenségek a kanyarokban, hogy hirtelen alul- vagy túlkormányzottság lép fel. Nem hiszem, hogy eljutunk oda, hogy rátapadhatunk a másik kocsi diffúzorára, legalábbis az F1-ben lévő tempóval, de úgy néz ki, javult a helyzet."

Sainz „igazán pozitív" változásokat említett, és Mick Schumacher is azt mondta az Auto Motor und Sportnak, hogy „amikor 3 másodperccel haladtam egy másik autó mögött, az érezhetően jobb volt [mint tavaly], kevésbé érintett a turbulencia."

Csökkent a zavaró turbulencia Forrás: NurPhoto via AFP/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

A légterelő idomokra vonatkozó előírásokkal az volt a szándék, hogy az elemek kevésbé keltsenek zavaró örvényeket hátrafelé, ezáltal a hátul érkező ne veszítsen sok leszoríterőt. A Venturi-csatornák reinkarnációja szintén hozzájárul a kedvező változáshoz, mert az aszfalt felé történő szívóhatás kevésbé függ a légáramlatoktól, mint mondjuk az első szárny működése.

Külön pozitívum, hogy mindezt egy olyan pályán, a barcelonain tapasztalták a pilóták, ahol különösen nehéz közelről követni egy másik autót a sok tempós kanyar miatt.

Kérdés, hogy ahol a lassú fordulók, hajtűk vannak többségben, ott is javul-e a helyzet, mert az ilyen kanyarokban lassultak az autók, és nem tudni, a csökkenő tapadás itt milyen változást indukál. Ez két hét múlva, a bahreini teszten derülhet ki.

Sainz a barcelonai teszten Forrás: NurPhoto via AFP/Alessio Morgese/NurPhoto/Alessio Morgese

Charles Leclerc ugyanakkor megjegyezte, hogy idilli körülményekre ne számítsunk. „Valamivel jobb lett a helyzet, de amint teljesen megközelítjük az előttünk haladót, eléggé megérezzük a leszorítóerő csökkenését" – mondta. Ezt az első élményei alapján nyilatkozta, majd az utolsó napon kiegészítette egy érdekes megfigyeléssel.

„Úgy láttam, 1-3 másodperccel haladva más mögött jobban lehet követni. 0,5-1 másodperc esetén ugyanazt éreztem, mint tavaly, majd 0,5 másodpercen belül rengeteget javult a helyzet."