Ferrari: A csapatok tudtak az új problémáról, de alábecsülték a hatását

Forma-1, Csou Kuan-jü, Alfa Romeo, Barcelona teszt 2022, 2. nap
ZHOU Guanyu (chi), Alfa Romeo F1 Team ORLEN C42, action during the pre-season track session prior the 2022 FIA Formula One World Championship, on the Circuit de Barcelona-Catalunya, from February 23 to 25, 2022 in Montmelo, near Barcelona, Spain - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
A Ferrarit irányító Mattia Binotto azt mondta, a csapatok a szimulációs vizsgálatok során alábecsülték az autók delfinekéhez hasonló mozgásának hatását. Egy másik csapatfőnök szerint maga a probléma gyorsan megoldható, a nehézség az, hogy ezt minél kisebb teljesítményvesztéssel tegyék.

Nem a követési lehetőség javulása vagy a különböző kanyarokban megváltozó tempó jelentette a slágertémát az autókkal kapcsolatban az első tesztnapon, hanem az a delfinekéhez hasonló (a vízben ismétlődő felemelkedő és lemerülő) mozgás, ami nagy tempónál jelentkezett az áramlások megváltozásának hatására. Ez abban nyilvánul meg, hogy az autók első része billegni kezd, és a probléma az vele, hogy a mélyre eresztett padlólemez hozzáverődhet az aszfalthoz.

Mivel a szakújságírók már másnap használták a "delfinezés" kifejezést, sejthető, hogy a pattogásra is emlékeztető jelenség nem újdonság a mezőnynek, csak annak mértéke. A csütörtöki tesztnap kora délutáni szünetében tartott hivatalos sajtótájékoztatón Mattia Binotto is erre utalt.

„A szívóhatású padlólemezek felszerelésével megváltozott a helyzet, még ismerkedünk vele – mondta.

„Biztos vagyok benne, hogy egy idő után rájönnek a megoldásra a csapatok. Akik hamarabb, azok előnyhöz jutnak az idény elején." A jelenség egyébként már az 1980-as évek, a korábbi szívóhatású autók ideje óta ismert.

Az Alfa Romeo autója a teszten Forrás: Florent Gooden / DPPI/Florent Gooden

Sajtóinformációk szerint az Alfa Romeo azok közé tartozik, amelyek többet szenvedtek a delfinezés miatt. „Néhány alkatrészt nem könnyű kiértékelni a szélcsatornában és a szimulátorban, de mindnyájan ezzel küszködünk – nyilatkozta az istálló főnöke, Frédéric Vasseur.

Ezzel arra utalt, hogy elég lenne növelni a hasmagasságot a padlólemez megóvásához, az viszont a kanyarokban tapadásvesztéssel, vagyis teljesítménycsökkenéssel jár.

Biztonsági aggályokat is felvet

A versenyzőket tömörítő érdekvédelmi szervezet igazgatója, az immár a Mercedesnél vezető George Russell szerint a delfinezés veszélyes is.

Sokat számíthat, hogy ki mikor lesz úrrá a problémán Forrás: AFP/Lluis Gene

„Minket valamiért nem érintett annyira, de nem kellemes érzés. Amit láttam néhány csapatnál, az biztonsági szempontból nyugtalanító. Megoldás kell, de sok értelmes szakember dolgozik a mezőnyben, és biztosra veszem, hogy előbb-utóbb úrrá lesznek a problémán" – idézte Russellt a The-Race.

A Williams versenyzője, Alexander Albon úgy fogalmazott, hogy amíg nem sérül a padlólemez, a problémának addig nincs számottevő negatív hatása a köridőre, és el lehet vele boldogulni a volán mögött.