Nincs több taktikázás az időmérőn, az élcsapatokat segítő szabály megszűnik

Forma-1, Francia Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
LE CASTELLET, FRANCE - JUNE 19: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 on track during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of France at Circuit Paul Ricard on June 19, 2021 in Le Castellet, France. (Photo by Bryn Lennon - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az FIA sportszabályzatából kikerült egy évek óta meglévő előírás, miszerint az időmérő legjobbjainak meghatározott gumikon kell indulniuk a futamon. Mindez általában a leggyorsabb autóknak biztosított még nagyobb előnyt.

Bár idén a technikai szabályzatban történt forradalmi változtatások kerültek előtérbe, ahogyan az megszokott, itt-ott a sportszabályzaton is alakítottak. Nemrég bejelentették, hogy idén is három sprintfutamot fognak megrendezni, és ezeknek, valamint a csonka versenyeknek a pontozásán is módosítottak. A dokumentum legújabb verziójából azonban kikerült egy másik, elsőre apróságnak tűnő, de annál fontosabb pont.

Mostantól a legritkább esetben látunk közepes gumikat az időmérőn Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Bryn Lennon

Az időmérő első tíz helyezettjére évek óta az a szabály volt érvényes, hogy másnap azokon a gumikon kell indulniuk, amelyeken továbbjutottak a Q2-ből. Természetesen voltak kivételek, mint például az esős időjárás a kvalifikáció második szakaszában vagy a rajtnál, illetve valamelyik abroncs sérülése esetén az FIA külön felmentést adhatott a szabály alól.

A sportszabályzat legfrissebb verziójából azonban teljes egészében kikerült a régi változat 30.5-ös cikkelyének l) pontja, amely kimondja ezen előírás érvényességét,

kivéve a sprintfutamos hétvégék esetében. Az FIA alighanem pont a szombati versenyek miatt vizsgálta felül ezt a szabályt, mivel azon a hétvégéken már tavaly is mindenkinek szabad volt a gumiválasztás.

A szabályt anno azért vezették be, hogy stratégiailag ezzel is változatosabbá tegyék az időmérőt, majd a futamot. Ez bizonyos szempontból be is jött, hiszen számtalan alkalommal fordult elő, hogy a 15 pilóta egy része lágyakon, próbálkozik, a többiek viszont közepeseket használnak. Nem egyszer fordult elő, hogy egy továbbjutásra esélyes versenyző emiatt búcsúzott a Q2-ben.

Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a szabály az élcsapatoknak kedvezett.

Tavaly például a Mercedes és a Red Bull annyira kiemelkedett a mezőnyből, hogy Sergio Pérez kivételével általában még a sárga oldalfalú abroncsokon is könnyedén vették az akadályt az időmérő második szakaszában. Ezzel pedig a hatalmas tempóbeli fölényük mellé stratégiai előnyt is biztosítottak saját maguknak.

A szabály tavaly leginkább a Mercedest és a Red Bullt segítette Forrás: Formula 1 via Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

Bár apróságnak tűnik, és a bajnokság végeredményére aligha lesz komoly hatással, egy-egy futam végeredményét befolyásolhatja a szabály eltörlése. Mindez illeszkedik a Forma-1 azon törekvéséhez, hogy minél szorosabbá tegyék a versenyzést, hiszen a legjobbaknak így nem lesz még nagyobb előnyük a többiekkel szemben.