A Mercedes zsaroló taktikája elérte a célját: kirúgták az F1 versenyigazgatóját, ketten fogják pótolni

Forma-1, Michael Masi
MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 13: FIA Race Director Michael Masi looks on as a press conference is held outside the paddock after for the F1 Grand Prix of Australia was cancelled at Melbourne Grand Prix Circuit on March 13, 2020 in Melbourne, Australia. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Mohammed bin Szulajm, az FIA elnöke bejelentette, hogy idén már nem Michael Masi lesz az F1 versenyigazgatója, utódjául pedig két szakembert neveztek ki. A szervezet első embere egyéb fontos intézkedésekről is beszámolt.

Mohammed bin Szulajm egy videós bejelentkezés formájában beszámolt néhány intézkedésről, amely a Forma-1 jövőjét érinti. Ezek közül a legfontosabb, hogy Michael Masi az idei évben már nem tölti be a versenyigazgató pozícióját, miután számos kritikát kapott, főleg a tavalyi szezonzáró után.

Az FIA elnöke jó néhány változást jelentett be Forrás: AFP/Franck Fife

Az FIA elnöke azt követően állt a nyilvánosság elé, hogy hétfőn Londonban összeült az F1-es bizottság. Bár a beszámolók szerint az Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreiben hozott döntéseket elemző vizsgálat eredményét nem tárták a csapatok elé, a sokak szerint legfontosabb döntés megszületett, sőt, az Egyesült Arab Emírségekből származó szakember egyéb intézkedésekről is beszámolt.

Az F1-es bizottság londoni ülésén bemutattam a Forma-1-es bíráskodás javításáról szóló tervem egy részét

– kezdte Bin Szulajm az FIA által közzétett videóban. –A legutóbbi F1-es Abu-dzabi Nagydíj részletes elemzéséből és a 2021-es szezonból levont következtetésekből kiindulva a bíráskodás és a versenyirányítás mélyreható reformját javaslom.”

Mint ismert, az idényzáró végén be kellett küldeni a biztonsági autót, amelyet az utolsó előtti kör végén hívtak ki. Masi először azt a döntést hozta, hogy a lekörözöttek nem vehetik vissza a körüket, ám nem sokkal később változtatott álláspontján, és a Lewis Hamilton és Max Verstappen között lévő autókat elengedte. Ennek következtében a friss gumikra váltó holland pilóta az utolsó körben megelőzte riválisát, amivel elorozta tőle a világbajnoki címet. A Mercedes óvását elutasították, de a hatalmas visszhangot kiváltó eseménysorozat után az FIA létrehozott egy vizsgálóbizottságot.

A versenyigazgatói döntések mellett tavaly a sportfelügyelőket is rengeteg kritika érte, elsősorban azért, mert nem születtek következetes döntések hasonló esetek után. Annak érdekében, hogy a vitatott esetek számát csökkentsék, létrehoznak egy, a labdarúgásban látottakhoz hasonló rendszert.

– magyarázta. – Mint a videóbíró a futballban, a VAR. Az FIA egyik irodájában helyezik majd el, és a legmodernebb technikai eszközökkel, a versenyigazgatóval történő valós idejű kapcsolattartás útján segít alkalmazni a sportszabályzatot.”

Masi távozik a versenyigazgatói posztról Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

A tavalyi Azeri Nagydíjtól kezdve a közvetítésekben is lehetett hallani a versenyigazgató és a csapatok közötti kommunikációt, ami számos vitához vezetett. Erre idén az istállóknak nem lesz lehetőségük, ugyanis a versenyigazgatóhoz már nem szólhatnak közvetlenül.

A közvetlen rádiós kapcsolat, amelyet jelenleg élőben közvetítenek, megszűnik, hogy megvédjük a versenyigazgatót a nyomástól, és lehetővé tegyük számára, hogy nyugodtan hozzon döntéseket – folytatta Bin Szulajm. –

Továbbra is lesz lehetőség kérdéseket feltenni neki egy jól meghatározott és nem tolakodó rendszer alapján.”

Az FIA elnöke arról is beszámolt, hogy a Safety Carra vonatkozó szabályok is változni fognak, ezt viszont még nem tudta részletezni. Ennek oka, hogy javaslatot csak a következő, márciusi ülésen fognak tenni, de még a szezon előtt ebben a kérdésben is döntést fognak hozni.

Ezt követően jött a közvéleményt leginkább érdeklő bejelentés: Bin Szulajm közölte, hogy Masi nem folytatja tovább a munkát versenyigazgatóként, és a barcelonai tesztekre egy erre szakosodott csapatot állítanak fel. Az ausztrál szakember utódjául Eduardo Freitast és Niels Wittichet nevezték ki, előbbi a Sportautó-világbajnokság, utóbbi a német túraautó-bajnokságban töltött be hasonló pozíciót.

A két szakember felváltva fogja ellátni a feladatokat, munkájukat pedig Herbie Blash, Charlie Whiting egykori helyettese segíti tanácsadóként.

Az FIA elnöke azzal zárta monológját, hogy Masinak új pozíciót ajánlanak fel az FIA-n belül. Az ausztrál szakember 2019-ben, Whiting hirtelen halála után lett az F1 versenyigazgatója. Már 2020-ban is előfordult, hogy megkérdőjelezhető döntéseket hozott, tavaly pedig jó néhány hétvégén főszereplővé vált. Az Abu-dzabi Nagydíj után az F1-es közvélemény jelentős része követelte a távozását.