Miért vághat vissza Hamilton és a Mercedes?

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Toto Wolff, Török Nagydíj, 2020 futam
ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 15: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates winning a 7th F1 World Drivers Championship with Mercedes GP Executive Director Toto Wolff on the podium during the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 15, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Összegyűjtöttük azokat a tényezőket, amik miatt előzetesen optimistán várhatja a Mercedes az új szabályrendszert. Többek között azért, mert a csapat megmutatta, jól reagál az akadályokra és kihívásokra, Hamilton pedig még mindig kimagaslóan teljesít.

A Mercedes 7 egyéni és konstruktőri vb-címet hozó királysága véget ért, 2014 óta először nem címvédőként vágnak neki a szezonnak. Hogy az azóta eltelt idő súlyát érzékeltessük: akkor még nem létezett a TikTok és a 4-es metró, hat része volt a Star Warsnak, egyetlen reakciógombja a Facebooknak.

Hamilton 2014-ben a Mercedesszel aratott győzelmei közül az egyik elsőt ünnepli Forrás: Getty Images/2014 Getty Images/Clive Mason

Összegyűjtöttünk néhány érvet, hogy milyen tényezők szólhatnak Hamilton mellett.

Hamilton még mindig kimagaslóan teljesít

A Mercedes veresége sokkal kevésbé volt látványos, mint annak idején az egyetlen hasonló dinasztiáé, a Michael Schumacher-Ferrari kombinációé, de a McLaren és a Red Bull is teljesen esélytelen volt a címvédésre, miután zsinórban legalább három vb-címet gyűjtöttek a pilótái.

Hamilton tavalyi ezüstérme tehát nem feltétlenül a vég kezdete, a már 37 éves brit változatlanul kimagasló teljesítményt nyújt, a hanyatlásnak egyáltalán nincs jele.

Ennél idősebben csak heten lettek világbajnokok a Forma-1 történelmében, az 1980-as évek óta ketten. Utóbbiak, Nigel Mansell és Alain Prost egyaránt kiemelkedő autót vezettek, lényegében házon belül sem volt ellenfelük, nemhogy egy rivális csapat képviselője személyében. Hamilton relatíve idősen a tavalyi produkciójával abszolút megérdemelten nyerte volna meg a vb-címet.

Hamilton egy nála 12 évvel fiatalabb ellenféllel küzdött Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Hamilton a legtöbb dicséretet brazíliai győzelméért kapta a jól eladható „utolsó helyről nyerni" reklámszöveggel, de ott azért kisegítette a szokásosnál harmadával hosszabb versenytáv (sprintfutam+hagyományos futam), melyet egyébként összességében rövidebb idő alatt teljesített Max Verstappen. Szakmai szemmel néhány másik futamon vezetett lenyűgözően: Portugáliában gyakorlatilag azonos szinten állt a Red Bull és a Mercedes, ám utóbbi kevesebb leszorítóerővel ment, vagyis a kanyarokban nehezebb feladata volt. Bahreinben remekül hárította a gyorsabbnak tűnő Verstappen támadását, Katarban óriási fölényben volt.

Főnöke, Toto Wolff „sértett vadként" jellemezte azután, hogy a brazíliai időmérőn véleménye szerint igazságtalanul kizárták, úgy gondolta, ettől táltosodott meg a hajrában és nyerte meg az utolsó négy versenyből majdnem mind a négyet. Szépen hangzik, de ne dőljünk be neki, pusztán azzal még senki sem kezdte el halmozni a győzelmeket, hogy felpiszkálták. Sokkal többet jelentett például...

A Mercedes reagálási képessége

Közismerten nagy csapást jelentett nekik a padlólemezre vonatkozó szabályok megváltozása, ami az ő koncepciójuknak többet ártott, mint a magas padlószögű és rövidebb tengelytávú autóknak. Idővel azonban egyre jobban kiigazodtak rajta, hogyan lehet a legtöbbet kihozni a beállításokból a megváltozott feltételek mellett, a júliusi Brit Nagydíjtól kezdve 8:3-ra legyőzték a Red Bullt a száraz időmérőkön a pole pozíciók számában.

Többször úgy, hogy a pálya jellege vagy a korábbi évek eredményei alapján előzetesen a riválisuk volt a favorit.

Vagyis a Mercedes elég jó a hiányosságok viszonylag gyors kiküszöbölésében, nem szabad leírni őket, az új szabályrendszerben való gyenge kezdés esetén sem. Ezt nem először demonstrálták, hiszen 2017-ben és 2018-ban a Ferrari jelentett veszélyt a trónjukra, de a szezon második felében bedarálták őket.

Hamilton és Toto Wolff történelmileg is kiemelkedően eredményes páros Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

A gumikezelésben jelentkező korábbi problémákat hosszabb ideig tartott kikúrálni, de abban is folyamatosan fejlődtek, ahogy a Ferrarival szemben a motoroknál kialakult hátrányt is jelentősen csökkentették, már mielőtt az ellenfelüket trükközésen kapták. Apropó motorok: kétségtelen, a sok vadonatúj egység beszerelése extra lóerőket adott Hamiltonnak a 2021-es idény utolsó harmadában, de mi arra tippelünk, hogy a megbízhatósági gondokat is hamarosan kikúrálják.

Jól készülnek fel az új akadályokra

Bár a padlólemezes történet megszakította a sikersorozatukat, az előző szabályváltozásoknál ez nem következett be. Wolff a 2017-es bajnoki címről korábban azt mondta, arra a legbüszkébb, mert csapatával sikerrel vették az akkori változások (szárnyak és gumik) okozta feladatot, és már senki sem hivatkozhatott arra, hogy kizárólag a kiemelkedő motor miatt nyernek.

Az előző két nagy reform nyertesei ők voltak 2014-ben és 2009-ben.

Igen, utóbbinál még nem így hívták a csapatot, kevesen vannak a fedélzeten az akkori gárdából, de akkor is a jogelődjüknek számít a Brawn GP.

Hamilton üldözi a Mercedes jogelődjét, a Brawn GP-t Forrás: AFP/Karim Sahib

A felkészülési hatékonyságukat mutatja, hogy 2014 óta csak két új vagy a naptárba hosszú idő után visszatérő pályán nem nyertek (tizenkettőből), a három tavalyi ilyen helyszínből is kettőn ők húzták be a diadalt.

Fernando Alonso mögött Hamilton a mezőny legrutinosabb pilótája, kétszer (egész pontosan 147-tel) több nagydíjon indult, mint Verstappen, a versenyzők iránymutatásában így talán nem lesz hátrányban a Mercedes még úgy sem, hogy George Russell személyében egy fiatal új tag ül az egyik volán mögött.

A költségvetési plafon megjelenésével vége a féktelen költekezésnek, nem lehet tucatszámra gyártott fejlesztésekkel gyorsabbá tenni az autót. Az eddig felépített infrastruktúrára és a felhalmozott tudásra viszont változatlanul számíthat a Mercedes, az nem vész el.