Alex Albon azon kevesek közé tartozik, akik második esélyt kaptak a Forma-1-ben, és egy vagy több év kihagyás után visszatérhetnek a királykategória mezőnyébe. A Red Bull által támogatott thai-brit versenyző 2019-ben, a Toro Rosso színeiben mutatkozott be, majd újoncidényében előléptették az anyaistállóba, ahol egy haloványan sikerülő 2020-as idény után leváltották. A tavalyi szezonban a DTM-ben versenyzett és a Red Bull tartalékja volt, az idei évben viszont újra a mezőny tagja lesz a Williams pilótájaként. A Motorsport Magazine podcastjában felidézte, mennyire nehéz volt a kezdet.
Albon a gokartos évei alatt valódi sztárnak számított, és nem sokan fogadtak volna arra, hogy nem lesz sima útja a Forma-1-be. A Red Bull azonban kitette őt a pilótaprogramjából, így nélkülük járta végig a formaautós ranglétrát, első, a vártnál rosszabbul sikerülő Forma-2-es szezonja után pedig úgy könyörögte ki, hogy a DAMS-csapat szerződtesse.
A bizalmat összetett harmadik hellyel hálálta meg 2018-ban, aminek köszönhetően a pilótahiánnyal küzdő Red Bull lecsapott rá, és szerződést ajánlott neki a Toro Rossóban 2019-re. Csakhogy Albonnak ekkorra már volt egy érvényes szerződése a Nissan e.dams Formula E-csapattal, amit végül Jean-Paul Driot csapatfőnök jóindulatúan hajlandó volt felbontani.
Nagyon az utolsó pillanatban történt. Nem szeretnék részletekbe menni arról, hogy pontosan hogyan alakultak a dolgok, de nehézkes volt.
Ott volt a szerződés a Nissannal, meg minden más is, ami nem tette annyira könnyűvé a váltást a Formula E-ről a Forma-1-re, mint amennyire szerettem volna – emlékezett vissza Albon a négy évvel ezelőtt történtekre. – Nyilvánvalóan egy pilóta az én koromban a Forma-1-ben akar versenyezni, mindenkinek ez a célja gyerekkorától fogva. Megállapodásra kellett jutnunk, és amint sikerült, ennyi volt."
Albon a 2018-as F2-es szezonban sem készült tehát arra, hogy az F1-ben fog versenyezni, ezért is fogadta el a Formula E-ajánlatot. De a szezon vége előtt nem sokkal minden megváltozott. „Nagyon gyors folyamat volt. A szezon késői szakaszáig, az oroszországi versenyhétvégéig egyszer sem gondoltam, hogy lehetséges bekerülnöm a Forma-1-be, mivel olyan régóta nem voltam már tagja egyik juniorprogramnak sem, és soha nem is kérte senki, hogy legyek az, soha nem kaptam meg ezt a lehetőséget. Aztán hirtelen, szó szerint a karrierem utolsó két F2-es futamán jött a lehetőség, és már az F1-ben is voltam."
Manapság, főként a többnyire valamelyik csapat juniorprogramját végigjáró, útközben korábbi F1-es autókat tesztelő, vagy a fiatal pilóták tesztjén, esetleg első szabadedzéseken autóba ülő újoncok miatt igen ritka, hogy valaki az első hivatalos tesztjén üljön először F1-es autóba. „Szerintem a valaha volt egyik legfelkészületlenebb pilóta voltam, aki bejutott az F1-be – túlzott egy kicsit Albon. – Mindenki tesztel azelőtt, hogy megérkezik a Forma-1-be, de az én első tesztem szó szerint a barcelonai téli teszt első napja volt, és azonnal meg is pördültem a négyes kanyarban. Akkor azt gondoltam, »Édes Istenem, mibe kevertem magam?«"
Persze régebben többször láttunk már olyat, hogy valaki nagyon kevés teszteléssel már F1-es futamon indul, 1991-es spái bemutatkozása előtt például Michael Schumacher is csak néhány kört tett meg a Jordannel Silverstone-ban, de való igaz, hogy manapság ez már igen szokatlan.