Wolff elismerte, néha szerencséjük volt a sportfelügyelői döntésekkel

Forma-1, Szaúd-arábiai Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, ütközés
JEDDAH, SAUDI ARABIA - DECEMBER 05: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda and Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 collide during the F1 Grand Prix of Saudi Arabia at Jeddah Corniche Circuit on December 05, 2021 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Lars Baron/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, valamint Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint is változtatni kell a rendszeren, ami a döntéshozatalt illeti. Előbbi úgy véli, Michael Masi versenyigazgató leváltása nem elegendő.

A tavalyi évben jó néhány futam után volt hangos az F1-es közvélemény attól, hogy milyen döntések születtek egy-egy eset után. Mindez az utolsó két futamra csúcsosodott ki, hiszen Szaúd-Arábiában számos helyzetben megkérdőjelezhető ítéletek születtek, Abu-Dzabiban pedig igencsak ellentmondásos körülmények között dőlt el a világbajnokság.

Wolff szerint Masi leváltása nem lenne elégséges lépés Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

A felháborodás középpontjában Michael Masi versenyigazgató áll, akit sokan alkalmatlannak tartanak erre a pozícióra, ennélfogva a leváltását követelik. Toto Wolff, aki Abu-Dzabiban igencsak megorrolt az ausztrál szakemberre, azonban úgy véli, mindez nem lenne elégséges lépés a sportág fejlődése szempontjából.

Attól tartok, nemcsak a versenyigazgató leváltásáról van szó, hanem az egész döntéshozatali rendszeren javítani kell

– nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke a nemzetközi média néhány képviselőjének. – Úgy vélem, a versenyigazgató nyilván nagy nyomás alatt van, aminek egy részéért mi vagyunk a hibásak. Én következetesebb döntéshozatalt szerettem volna, amivel sok vita elkerülhető lett volna az év során.”

Az idényzárón kétségtelenül a Mercedesnél kiálthattak igazságtalanságot, hiszen Lewis Hamilton szinte végig vezetett, és gyorsabbnak bizonyult Max Verstappennél. Ugyanakkor, az idény egészét figyelembe véve a holland pilóta volt a pechesebb, amibe a sportfelügyelői döntések is beletartoztak. Ez utóbbit Wolff is elismerte.

Az utolsónak volt a legnagyobb hatása – utalt az év utolsó köreire. – Sportszakmai szempontból katasztrofális következményekkel járt, mert eldöntötte a világbajnokságot. Most azonban azt lehet mondani, hogy egész szezonban oda-vissza pattogott a labda.

Néha mi voltunk a rossz oldalon, máskor szerencsésebbek voltunk.”

Az FIA létrehozott egy bizottságot, ami az Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreit hivatott kivizsgálni, és levonni a megfelelő tanulságokat. Wolff reméli, hogy többek között ennek is köszönhetően előre tudnak lépni ezen a téren.

A sportfelügyelők többször ítéltek Hamilton és a Mercedes javára, így volt ez a szaúd-arábiai ütközésük után is Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Lars Baron

„Bizakodó vagyok, hogy együtt mindannyian, a csapatok, a pilóták, az FIA és a sportág [vezetése], képesek vagyunk megújítani a döntések meghozatalának módját, és erősebbé tenni a sportágat – jelentette ki. – Szerintem ezek a helyzetek, bármennyire fájdalmasak is, egyben lehetőséget is teremtenek arra, hogy javítsunk a sportágon.”

Marko szintén változást követel

A Mercedes és a Red Bull képviselői között ritkán van egyetértés, de most kijelenthető, hogy ez a helyzet. Helmut Marko ugyanis honfitársához hasonlóan szintén változásokat akar látni az F1 döntéshozatali rendszerében. A Red Bull tanácsadója szerint a szabályozó szervezet vezetésében bekövetkezett csere a jó irányba terelheti a folyamatokat.

– mondta Mohammed bin Szulajmról a ServuesTV-nek. –Újítani akar, és azt hiszem, Niki Lauda jelmondatára kell gondolnunk: »Engedjük őket ver4senyezni!« Ennek kell lennie a kiindulópontnak.”

Az idény utolsó futamain született néhány olyan döntés, amely összeegyeztethetetlen egy másik, nagyon hasonló szituációban hozott ítélettel. Marko szerint minden téren arra kell törekedni, hogy ez a jövőben megváltozzon.

Nem látható következetesség a döntésekben, és emiatt az az érzésünk, hogy az egész véletlenszerűnek tűnik – fogalmazott. – A szabályoknak pontosabbaknak kell lenniük, de a sportfelügyelőknek is világosabb magyarázatot kell adniuk, és jobb döntéseket kell hozniuk. Tudnunk kell, hogy ha ezt vagy azt tesszük, akkor ilyen vagy olyan büntetést kapunk.

Nem [úgy kellene működnie a rendszernek, hogy] egyszer ezt, máskor azt [kapjuk]."

Marko abban is egyetértett Wolff-fal, hogy a csapatfőnököknek nem szabadna kommunikálniuk a Masival. Az osztrák szakember úgy véli, a tavalyi idény során számos vitás döntés abból adódott, hogy az F1 versenyigazgatóját túlságosan is befolyásolni akarták.

Többek között a pályaelhagyásos pozíciószerzéseknél sem voltak következetesek a sportfelügyelők Forrás: Simon Galloway / LAT Images/Simon Galloway/Simon Galloway

„Csak képzeljük el, Masinak néha mindössze másodpercei vannak, talán tíz, hogy döntéseket hozzon – mutatott rá. – A sportigazgatónak valójában továbbítania kellene a csapatfőnök üzeneteit, a versenyigazgató felé, mert neki szabadon kellene döntenie. A versenyigazgatót senkinek nem szabadna piszkálnia, és a meghozandó döntést senki nem befolyásolhatja. Azt hiszem, [ez esetben] az összes incidens, amely főleg minket érintett, de más csapatokat is, például a Mercedest, elkerülhető lenne.”