A Mercedes kétes trükkel világbajnokká tehette volna Hamiltont

Forma-1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Abu-dzabi Nagydíj
Mercedes' British driver Lewis Hamilton 2021 (Front) is followed by Red Bull's Dutch driver Max Verstappen at the Yas Marina Circuit during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix on December 12, 2021. - Max Verstappen became the first Dutchman ever to win the Formula One world championship title when he won a dramatic season-ending Abu Dhabi Grand Prix. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Valtteri Bottas lehetett volna Lewis Hamilton megmentője az Abu-dzabi Nagydíj végén, már amennyiben a Mercedes meglépte volna azt, amiért valószínűleg rengetegen támadták volna őket. Bernie Ecclestone-nak is eszébe jutott ez a trükk.

Lehet, hogy ha a Mercedes kicsit rámenősebb és kicsit több ideje van gondolkodni az Abu-dzabi Nagydíj hajrájában, egy okos, ám sokak szerint alighanem sportszerűtlen húzással bebiztosíthatta volna Lewis Hamiltonnak a világbajnoki címet? Bernie Ecclestone, a sportág korábbi ügyvezető igazgatója szerint igen.

Hamilton a biztonsági autó mögött az Abu-dzabi Nagydíjon Forrás: Pirelli

Mint arra emlékezhetünk, Lewis Hamilton magabiztos előnnyel vezetett a szezonzárón, amikor Nicolas Latifi balesete miatt beküldték a biztonsági autót, a hétszeres világbajnok előnye pedig odalett, ráadásul a második helyen haladó Max Verstappen feltette a lágy gumikat, amivel óriási gumielőnybe került a Mercedes-pilóta 40 körös kemény abroncsaival szemben.

Egy ideig úgy tűnt, hogy ez sem lesz elég a hollandnak, hiszen a körök csak fogytak, ráadásul öt lekörözött pilóta is volt a két vb-aspiráns között. Ám Michael Masi versenyigazgató az utolsó előtti körben egyszer csak úgy döntött, hogy ez az öt autó visszaveheti a körét (korábban egyszer már az a döntés született, hogy nem), majd gyorsan kihívta a bokszba a biztonsági autót, Verstappen pedig az utolsó körben megelőzte Hamiltont és világbajnok lett.

„Egyértelmű, hogy elég sok dolog félrecsúszott az utolsó néhány körben.

A dolgok nagyon rosszul alakultak, de ezen már nem lehet változtatni" – nyilatkozta Ecclestone a svájci Blicknek arra utalva, hogy akkor Hamilton is feltehette volna a lágy abroncsokat, és egyenlő feltételek mellett csaphatott volna össze Verstappennel.

Hamilton az utolsó kör elején még vezetett Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Ám a Mercedes nem csak ily módon nyerhetett volna, hanem úgy is, ha a Red Bull példájából kiindulva pont az ellenkezőjét csinálja annak, mint amit a riválisa tett. Az energiaitalosok ugyanis azért kényszerítették a verseny feladására a. biztonsági autós fázis során a harmadik helyen haladó Sergio Pérezt, mert az adatokat látva aggódtak amiatt, hogy a mexikói pilóta alatt megáll az autó, emiatt hosszabbra nyúlik a Safety Car-fázis, és nem marad idő egy kört sem versenyezni.

Roger Benoit, az Ecclestone-nal interjút készítő veterán F1-es újságíró ugyanakkor felvetette, hogy

a Mercedesnek abban a pillanatban félreállásra kellett volna utasítania Valtteri Bottast, hogy kiderült, az utolsó előtti kör végén kijön a biztonsági autó.

„Nagyon okos, én is gondoltam erre, és lett volna ideális hely [a félreállásra] ahhoz, hogy a biztonsági autónak kint kelljen maradnia. Sok ember dühös lett volna, de senkinek sem jutott volna eszébe a mostani finálé a verseny folytatása nélkül" – helyeselt Ecclestone.

Bottas megnyerhette volna a vb-t Hamiltonnak Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Valószínűleg amennyiben a Mercedes így tesz, sokan azonnal csalást kiáltottak volna, élen a Red Bull-lal.

Ugyanakkor Hamilton minden valószínűség szerint megtarthatta volna a győzelmet, hiszen őt semmiképpen sem tudták volna milyen jogcímen megbüntetni a Mercedes húzásáért, ha egyáltalán lett volna bármilyen büntetés.

Azt is hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy Ola Källenius, a helyszínen tartózkodó Daimler-vezér aligha repesett volna az örömtől, ha a Mercedes így nyer, miután a német gyártó kínosan ügyel a márka hírnevére, ami vb-győzelem ide vagy oda, komoly csorbát szenvedett volna egy ilyen húzás miatt.