Meghalt minden idők egyik legrondább F1-es autójának megalkotója

Forma-1, USA Nagydíj, szombat, 2004, Juan Pablo Montoya, Williams
INDIANAPOLIS, IN - JUNE 19: Juan Pablo Montoya of Columbia and BMW Williams in action during the practice session prior to qualifying for the United States F1 Grand Prix at the Indianapolis Motor Speedway Circuit on June 19, 2004, in Indianapolis, Indiana. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) *** Local Caption *** Juan Pablo Montoya (Photo by Mark Thompson / Getty Images North America / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Autóbalesetben meghalt a korábban éveken át a Forma-1-ben dolgozó, ismertté a 2004-es, "rozmárorrú" Williamsszel váló Antonia Terzi. Az olasz szakember 50 éves volt.

2021. október 31-én, egy angliai közúti balesetben életét vesztette az F1-es körökben a 2004-es Williams FW26-os modellel nevet szerző Antonia Terzi. A Modenában született aerodinamikai szakember a Ferrarinál mutatkozott be a királykategóriában, mielőtt 2001-ben a Williams elcsábította őt Maranellóból, hogy a grove-i istálló vezető aerodinamikusa legyen. F1-es karrierje is itt ért véget, miután 2004 őszén a balul sikerült "rozmárorrú" autó megalkotását követően a csapat megvált tőle.

Antonia Terzi és a híres rozmárorrú Williams

Terzi természetesen F1-es búcsúja előtt tevékeny részese volt a Williams-BMW 2000-es évek eleji sikereinek, és hozzájárult ahhoz, hogy 2001 és 2004 között tíz futamot is nyertek, 2003-ban pedig az utolsó futamig versenyben voltak a világbajnoki címért. Jóllehet, az istállót gyakran érte kritika, amiért a mezőny legerősebb motorjával felvértezve is alulmaradt a korszakot uraló Ferrarival szemben.

Az olasz hölgy legemlékezetesebb dobása egyértelműen a 2004-es szezonra megalkotott Williams FW26 volt, amely a mindenki másétól merőben eltérő orrkialakítással hívta fel magára a figyelmet. A sokak szerint minden idők egyik legrondábba autója szemből nézve egy rozmárra hasonlított, innen kapta a "rozmárorrú" becenevet.

Az FW26-os nagyobbik baja azonban nem az orrának kinézete, hanem a tempója volt, illetve nagyon nehéz volt vele megfelelően beállítani a kocsit, és kimondottan érzékenynek bizonyult az oldalszélre. Nem véletlen, hogy a csapat az augusztus végi Magyar Nagydíjtól inkább átváltott egy hagyományos orrkialakításra, a rozmárorrt pedig nem is használták többet. Ez az eredményekben is megmutatkozott: Juan Pablo Montoya pole pozíciót ért el Monzában és megnyerte a szezonzáró Brazil Nagydíjat.

Montoya a 2004-es Brazil Nagydíjat már nem a rozmárorral nyerte Forrás: AFP/Orlando Kissner

Miután hátat fordított a Forma-1-nek, Terzi a Bentley aerodinamikai főnökeként helyezkedett el, illetve tanított is, a Delfti Műszaki Egyetemen volt segédprofesszor, tavaly pedig kinevezték a Canberrában található Ausztrál Nemzeti Egyetem professzorává. A halálát megelőző időszakban már az Ausztráliába költözést tervezte, amelyre eddig a koronavírus-korlátozások miatt nem kerülhetett sor. Sajnos már soha nem is fog.