Sehol nem tart még a szaúdi F1-es pálya építése, pedig decemberben futam lenne

Forma-1, Szaúd-arábiai Nagydíj, Dzsidda, építkezés
A picture taken on September 27, 2021, shows a view of the Jeddah Street Circuit in the Red Sea Port city, ahead of the penultimate Saudi Arabian Grand Prix. (Photo by Fayez Nureldine / AFP)
Vágólapra másolva!
Legfeljebb nyomokban hasonlít Forma-1-es versenypályára a decemberi Szaúd-arábiai Nagydíj helyszíne Dzsiddában, az építők szerint azonban az öt hét múlva rendezendő futamra készen lesz.

Öt hét múlva gurulnak először pályára a pilóták hivatalos versenyhétvégén Szaúd-Arábiában, hiszen ekkor rendezik Dzsiddában az első Szaúd-arábiai Nagydíj pénteki edzésnapját. Ugyanakkor az ultragyors utcai pálya jelenlegi állapotát látva joggal merülhet fel sokakban, hogy egyáltalán kész lesz-e a versenyhelyszín 2021. december 3-ig. A motorsporthelyszínek működtetésére szakosodott MRK1 Consulting vezérigazgatója szerint azonban nincs ok az aggodalomra.

Öt héttel az első verseny előtt így néz ki a pálya

A modern F1-es helyszínek esetében igencsak szokatlan, hogy egy évnél rövidebb idő alatt készüljenek el, jóllehet, a dzsiddai kör egyes részei közút lévén már adottak voltak, noha az aszfaltozási munkálatok ezek esetében is szükségesek. Ebből a szempontból az 1986-ban átadott Hungaroringet szokás etalonként emlegetni, hiszen az az év augusztusában rendezett első Magyar Nagydíjra 8 hónap alatt készült el az 1985 októberében építeni kezdett pálya.

Ennyi idő alatt kell elkészülnie a Jeddah Corniche Circuit-nek is, amely még jelenleg sem úgy néz ki, mint egy december első hétvégéjén Forma-1-es futamnak otthon adó helyszín,

Mark Hughes, a pályát tervező Tilke Engeineeringgel együtt dolgozó, a pálya üzemeltetését végző bahreini székhelyű MRK1 Consulting vezérigazgatója szerint „rendkívüli" fejlődés tapasztalható a határidő közeledtével, az elmúlt hetekben elért előrelépés pedig „csodával határos."

„A bahreini 16, az abu-dzabi pálya pedig 18 hónap alatt épült. Thaiföldön, Buriramban az első kapavágás és az első esemény között pedig 12 hónap telt el, és ez is Tilke-projekt volt. A Tilke tapasztalata a gyors lefolyású projektekben eléggé kivételes" – idézi a szintén a Tilke Engineering által menedzselt projektekkel kapcsolatban Hughest a Racefans.

A célegyenes és a bokszépületek is nagyon messze vannak még a késztől

A szakember elmondta, a dzsiddai pálya munkálatain az FIA és az F1 is rajta tarja a szemét, Michael Masi versenyigazgató is rendszeresen ellátogat az arab országba, és elégedett a dolgok állásával. „A Forma-1 is rendszeresen tesz látogatásokat, Ross Brawn néhány csapata is járt itt az elmúlt hónapokban.

– mondta Hughes, aki elismerte, „jelentősen lerövidített" idő állt a rendelkezésükre, hiszen a munkálatok csak április 1-jén kezdődtek.

Valamivel könnyíti az építők dolgát, hogy a pálya a tengerparttal párhuzamosan futó sugárút meglévő nyomvonalát is használja, így nem teljesen a nulláról kellett kezdeniük. A terv pedig az, hogy a közutakat a versenyek között visszaadják a városi forgalomnak, de majd csak a 2022-es szezon eleji nagydíj után. „A hatóságok belementek, hogy mindent úgy hagynak az első és a második verseny között, aminek a költségek miatt van értelme, hiszen szinte rögtön el kellene kezdeni mindent visszaépíteni a lebontás után" – utalt az első és második Szaúd-arábiai Nagydíj időbeli közelségére.

Hughes elmondta, hosszú távon hasznosítani akarják a pálya belső területeit kisméretű futballpályákkal és kosárpályákkal, a tengerparti oldalon pedig éttermek és kávézók létesülnek.