Vágólapra másolva!
A Mercedes mérnökigazgatója elárulta, immáron a futam utáni elemzés alapján is egyértelmű, hogy Lewis Hamilton nagyon visszaesett volna, ha kerékcsere nélkül teljesíti a Török Nagydíjat. Andrew Shovlin szerint a címvédőt akár még a mezőny végéről induló Carlos Sainz is megelőzhette volna.

A Török Nagydíj után alighanem Lewis Hamilton, illetve a Mercedes szolgáltatta a legtöbb beszédtémát, hiszen a brit pilóta nem állt ki új intermediate-ekért, amikor csapata erre először megkérte, hanem jóval később, mindössze 8 körrel a vége előtt engedelmeskedett a felszólításnak. A hétszeres világbajnok érezhetően bosszús volt, aminek később hangot is adott, ám a verseny óta elhangzott nyilatkozatok alapján valószínűleg jól döntöttek, hogy végül nem próbálták meg kiállás nélkül teljesíteni a futamot.

Hamilton kiállás nélkül akarta teljesíteni a versenyt, de végül beadta a derekát Forrás: AFP/Ozan Kose

Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója szerint Hamilton akár ki is eshetett volna, hiszen a későn cserélő versenyzők annyira elhasználták az abroncsaikat, hogy már a szerkezetük is kilátszott. James Allison azonban cáfolta az olasz szakember állításait,

és biztos benne, hogy a 36 éves versenyző eljutott volna a kockás zászlóig.

„Hogy képesek lettünk volna-e körbemenni azokon az abroncsokon? – tette fel a költői kérdést a Mercedes szokásos futamértékelő videójában az istálló technikai főigazgatója. – Igen, minden valószínűség szerint eljutottunk volna a verseny végéig egy szett gumin, és képesek lettünk volna nehézségek nélkül körözni [a pályán]. Például [Esteban] Ocon is megcsinálta, és a mi autónk jellemzően sok riválisunkénál jobb a gumifogyasztás terén. Szóval igen, eljutottunk volna a célig, a kérdés az, hogy mennyire lettünk volna gyorsak.”

Laikus szemmel a válasz nem feltétlenül egyértelmű, ugyanis a kiállás pillanatában Hamilton tempója még elég jónak tűnt ahhoz, hogy ne essen vissza drasztikusan. Sőt, Andrew Shovlin úgy véli, ha a címvédő egészen a leintésig tartani tudja azt a sebességet, akkor még jobb pozícióban zárnak, mint a kiállás után megszerzett 5. hely.

„Ha azon a ponton, amikor kihoztuk, [a gumik] stabilizálódtak és teljesen egyenletesek maradtak volna, akkor szerintem Sergio [Pérezzel] szemben elveszítjük a pozíciót, de [Hamilton] Charles [Leclerc] előtt marad, aki a negyedik helyen végzett – jelentette ki a Mercedes mérnökigazgatója Will Buxtonnak, az F1 riporterének műsorában. –

És hogy akkor mi történt volna valójában? Hamilton alighanem jó pár pozíciót veszít, és végül az 5. helynél is hátrébb végez, vagyis még több pontot bukik Max Verstappennel szemben a bajnoki összetettben. „Igencsak nyilvánvaló, hogy nagyon lassúak lettünk volna – szögezte le Allison. – A gumik az egész verseny alatt elhasználódtak, és a vége felé, amikor a pálya kezdett száradni, ám soha nem száradt fel teljesen, mindez felgyorsult. Lewis ideje körről körre rosszabb lett, és ugyan célba ért volna, de amire ez megtörténik, a tempója szörnyű lett volna.”

Hamilton rengeteg pozíciót vesztett volna, ha csapata nem bírja őt jobb belátásra Forrás: Anadolu Agency via AFP/2021 Anadolu Agency/Serhat Cagdas

Shovlin nemrég úgy fogalmazott, hogy még további ellenőrzésekre lesz szükség, ám biztosak benne, hogy Pérez és Leclerc így is, úgy is Hamilton előtt végzett volna, de ha utóbbi kint marad, akár több pozíciót is veszíthettek volna. Ocon gumikopási adataiból ugyanis arra következtettek, hogy a százszoros futamgyőztes akár a 8. helyig is visszaeshetett volna.

„A számítás során, amit csak a futam után tudtunk elvégezni, az Estebannál látott gumikopást kellett figyelembe vennünk – magyarázta a brit szakember. – Ő volt az egyetlen, aki egy szett interen ment végig. Ha mindezt rávetítjük Lewisra, akkor látható, hogy valójában rengeteg pozíciót veszített volna, szinte a pontszerző helyek végére esett volna vissza. Ezen kopási [adatok] alapján a legvégén [Carlos] Sainzcal harcolt volna.

Az ideális forgatókönyv az lett volna, ha Hamilton a futamnak nagyjából ugyanabban a szakaszában cserél kereket, mint a mezőny nagy része. Ez a lehetőség viszont a brit versenyző kezdeti ellenszegülése miatt elúszott. Ezen a ponton pedig a Mercedesnek nem szabadott elkövetni azt a hibát, hogy a kint maradással még többet kockáztatnak, hanem minimalizálni kellett a veszteséget.

„Az ember ilyenkor beleesik a szerencsejátékosok dilemmájába: tudja, hogy addig a pontig nem cselekedett optimálisan, de hogyan képes a lehető legtöbbet kihozni a verseny hátralévő részéből? – fejtegette. – Egyre inkább úgy tűnt, hogy a kiállással érhetjük el a legjobb eredményt, és az a biztonságos, még akkor is, ha át kell esni a szemcsésedésen.”

A közvetítés során többször is lehetett hallani, hogy mérnöke kéri Hamiltont, hogy álljon ki, ám egy idő után ez végül abbamaradt. Shovlin elárulta, ezen a ponton bízniuk kellett a pályán küzdő versenyzőjükben, és tudatában voltak annak, hogy ezzel a lépéssel jelentős kockázatot vállalnak.

– hangsúlyozta. – A sok-sok éves tapasztalatuknak köszönhetően érzik, hogy meddig mehetnek el velük, ezért ilyen helyzetben sokszor hallgatunk Lewisra. Ugyanakkor ezeken a versenyeken nagyon nehéz mindent eltalálni. Néhány döntésünk arról szólt, hogy vissza tudunk-e kerülni olyan pozícióba, amelyben harcolhatunk a győzelemért, illetve a dobogóért. Ez vezetett a rizikóvállaláshoz, a futam utolsó harmadában tudatosan kockáztattunk.”