A Pirelli elárulta, miért nem a legjobb gumikat hozta a Török Nagydíjra

Forma-1, Török Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing, F1 logo
Red Bull's Dutch driver Max Verstappen drives during a practice session at the Intercity Istanbul Park in Istanbul on October 8, 2021, ahead of the Turkish F1 Grand Prix. - The Formula One Grand Prix of Turkey will take place on October 10, 2021 at Intercity Istanbul Park. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
A Pirelli a kelleténél eggyel lágyabb gumikiosztást választott a Török Nagydíjra, de mint kiderült, nem szándékosan tett így. Az időmérő viszont pont ettől lehet egy kicsit érdekesebb.

Noha a harmadik szabadedzést esős körülmények között rendezték meg, a Török Nagydíj időmérője és a vasárnapi verseny alighanem javarészt száraz körülmények között fog zajlani, ami megint előtérbe helyezi a gumiválasztást. Isztambulba a Pirelli a C4-es, C3-as és C2-es keverékeket vitte el, ami eggyel lágyabb kiosztás a tavalyinál, Mario Isola, a gyártó sportigazgatója szerint azonban alighanem túlságosan agresszív erre a hétvégre.

A lágy gumikról pénteken kiderült, hogy túl lágyak Isztambulba Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A tavalyi Török Nagydíjon nagy fejtörést okozott a versenyzőknek az újraaszfaltozott pálya, amely úgy csúszott, mintha a pilóták korcsolyáztak volna. A Pirelli – noha az idei futamra javulást várt ezen a téren – ennek tudatában lágyított a tavalyi gumikiosztáson, csakhogy egy dologgal nem számolt: az isztambuli szervezők magasnyomású vízsugárral kezelik majd a felszínt, ami így a vártnál is tapadósabb lett, jobban koptatva ezzel az abroncsokat.

– ismerte be Isola. – A lágy igen agresszív választás, és szerintem egyes csapatok csak azért használták azt pénteken, hogy megszabaduljanak tőlük, és a közepes és a kemény keverékre koncentráljanak a futamra, ha egy kiállásos stratégiát terveznek."

Jogosan merül fel a kérdés, hogy a Pirrelli miért nem tudott előre a változtatásról. Az igazság az, hogy tudott, csak túl későn.

„Az FIA általában értesít minket, ha változás történik az aszfalttal, vagy a pályát újraaszfaltozzák, vagy bármilyen kezelést hajtanak végre rajta.

– magyarázta a szakember, hozzátéve, hogy „ez nem egy könnyű időszak a gyártás és a logisztika terén sem."

A Ferrari lehet az egyik olyan csapat, amely megpróbálhat továbbjutni közepes keveréken Forrás: Scuderia Ferrari Press Office/Foto Colombo Images

Mindez azonban megkavarhatja kicsit a szokott menetrendet, a lágy ugyanis egyáltalán nem tűnik jó versenyguminak, a közepes pedig olyannyira jól tapad, hogy

Isola szerint a Red Bull és a Mercedes mellett több csapat is megpróbálhat majd azzal bejutni a Q3-ba, hogy ne kelljen a lágyakon rajtolnia.

„Szerintem két-három autónál több fogja majd megpróbálni, hogy a közepes keveréken jusson be a Q3-ba, mert eléggé kicsi a különbség a lágy és a közepes között. Nem egy másodperc, amikor már elég nagy a kockázata ennek. Ilyen kis differencia esetében valószínűleg több pilóta is megkísérli a közepeseken való továbbjutást."