Vágólapra másolva!
Az időjárás-előrejelzés pontos olvasása mellett Lewis Hamiltont Valtteri Bottas és akaratán kívül Max Verstappen is segítette abban, hogy megnyerje az Orosz Nagydíjat. A Mercedes elmagyarázta, hogyan sikerült meghozniuk a jó döntést és a bokszba csalogatniuk világbajnokukat.

A Mercedes szokásos, versenyhétvége utáni elemző videójában ezúttal Mike Elliot, a világbajnok istálló technikai igazgatója adott választ a közösségi médiában feltett szurkolói kérdésekre, így többek között abba is betekintést nyújtott, hogy miként hozták meg a döntést, ami Lewis Hamilon 100. futamgyőzelmét eredményezte.

Hamilton a jól időzített kerékcserének is köszönhetően nyert Forrás: Daimler AG/LAT Images

A hétszeres világbajnok a verseny záró szakaszában az élen álló Lando Norris mögött haladt, majd amikor megérkezett az eső, két körrel hamarabb váltott az intermediate abroncsokra, mint a McLaren pilótája, ez pedig győzelmet ért a számára.

Norris versenymérnökével ellentétben Peter Bonnington egyértelműen a bokszba hajtásra utasította pilótáját, aki először szintén nem állt ki, de aztán végül beadta a derekát. Hogy más csapatokkal ellentétben a Mercedes miért volt ennyire biztos abban, hogy ez a jó döntés, arra több tényező adja meg a választ.

– magyarázta Elliott. – Lehetőségünk volt némi kockázatot vállalni vele, amit Lewis-zal talán nem tehettünk volna meg. Ennek következményeként már foglalkoztunk azzal, hogy miként alakul az időjárás és ha van esély intermediate-ekre váltani, akkor korán állunk-e ki. Valószínűleg ez volt a könnyebb döntés, Lewis-zal eközben a második helyen álltunk, és tudtuk, hogy ha rosszul döntünk, hátraesünk a mezőnyben. Ez a döntés sokkal nagyobb kihívást jelentett."

Bottas a mezőnyből végül másodikként állt ki, de az elsőként a bokszba hajtó George Russell is ugyanabban a körben jött, mint ő.

Bottas úgy is segítette Hamiltont, hogy nem volt a közelében a pályán Forrás: Daimler AG/LAT Images

Persze nemcsak a finn pilóta kísérleti nyúlként való használata szolgált információval. „A stratégák rengeteg különböző információt figyelnek – ecsetelte a technikai igazgató. – Nézik a szektoridőket, próbálva kibogozni, hogy elértünk-e a slickről intermediate gumira váltás pontjához. Nézik az időjárásról kapott információkat és hallgatják a versenyzők visszajelzéseit, azt, hogy a pilóták mit éreznek a pályán. A pálya fele vizes, a másik fele pedig száraz volt, ami nagyon megnehezítette a döntést. Valószínűleg egy stratégának ezek a legnehezebb körülmények."

Elliott arra is kitért, hogy ezúttal konkrétan egy személynek köszönhették, hogy jól olvasták az időjárási adatokat.

„Ami a különbséget jelentette számunkra, az az időjárási radar, és az, hogy az a személy, aki ezt figyelte, nagyon világos döntést hozott, nevezetesen, hogy még több eső várható a verseny vége előtt és a pálya vizesebb lesz. Végül ez billentette a mérleg nyelvét a kiállás felé."

Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója még egy kis adalékkal szolgált, és elárulta, hogy

Bottas kerékcseréje és az előrejelzés pontos olvasása mellett a nagy rivális Max Verstappen kerékcseréje is döntő volt.

Verstappen kerékcseréje is segített meggyőzni Hamiltont Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Hamilton csapatrádiójából pontosan nyomon is követhető, hogy közlik vele, hogy a csapattársa kiállt (ekkor ő még nem ment ki), majd azt, hogy elérkezett a váltási pont (elég vizes lett a pálya a köztes esőgumihoz), végül pedig azt, hogy Verstappen is cserélt. „Azt gondoltuk, hogy kulcsfontosságú lesz szólni neki arról, hogy Max kiállt, amit ő majd le akar követni, még akkor is, ha ezzel odaadjuk Landónak a győzelmet" – avatott be a Mercedes gondolatmenetébe a szakember.