Vágólapra másolva!
Könnyű lenne Lando Norris nyakába varrni a McLaren Orosz Nagydíjon elbukott győzelmét, de jóval árnyaltabb a kép annél, minthogy a fiatal brit kockáztatott, és végül vesztett.

Lando Norris szívszorító módon bukta el a győzelmet az Orosz Nagydíj hajrájában, amikor az élről nem állt ki időben a köztes esőgumikért, és a késői csere miatti időveszteség következtében csak a hetedik helyen végzett. A televíziós közvetítésből is nyilvánvaló volt, hogy a McLaren versenyzője ragaszkodott a száraz pályára alkalmas abroncsokhoz, így könnyedén ki lehetne jelenteni, hogy rajta ment el az első hely, a történteket jobban megvizsgálva ez azonban nem ennyire egyértelmű.

Norris érthető módon nagyon csalódott volt Forrás: Motorsport Images/Andy Hone

Amikor az 53 körös Orosz Nagydíj utolsó néhány körére megérkezett az eső, eleinte csak a pálya egyes részein esett, és ott sem volt számottevő csapadék. Kezdetben Norris és Hamilton is kint maradt, hiszen egy ilyen késői cserével az esetek többségében csak veszít az ember, mert a kevés hátralévő körben nem tudja ledolgozni a bokszkiállás jelentette nagyjából 25 másodperces időveszteséget.

Idővel azonban többek, köztük a Mercedes számára is világossá vált, hogy az eső hamarosan annyira rákezd, hogy megéri kereket cserélni. Toto Wolff, a címvédő istálló csapatfőnöke utólag elárulta, hogy a stratégáik „hajthatatlanok" voltak azt illetően, hogy a pilótáiknak ki kell állnia a bokszba, amivel tulajdonképpen megnyerték a Norrishoz hasonlóan a kerékcserétől eleinte ódzkodó Lewis Hamiltonnak a versenyt.

Norris ezzel szemben maradt a pályán és rajtavesztett. Miközben a többi pilótához hasonlóan folyamatosan kommunikált a mérnökével, kijelentette, hogy nem kellenek neki a köztes abroncsok, és marad kint a slickeken. Utólag ez nyilvánvalóan rossz döntésnek bizonyult, ám egy rövid ideig úgy tűnt, hogy ez lesz a helyes út, mert miután Hamilton a 49. körben kereket cserélt, Norris két másodperccel jobb időt ment, mint az előző körében.

Az elején úgy tűnt, bejöhet Norris kockáztatása Forrás: AFP/Alexander Nemenov

Az 50. körben azonban már közel 5 másodpercet veszített, az 51. körben pedig leszakadt az ég és minden reménye elveszett. Utólag nézve már egyértelmű, hogy Norrisnak a győzelemhez legkésőbb a 49. körben, Hamiltonnal együtt jönnie kellett volna a bokszba, mert már az 50. kör végén sem volt elegendő előnye ahhoz, hogy az élre térjen vissza. Persze a második hely még akkor is simán meglett volna neki.

Na de miért állt ki Hamilton, és miért nem állt ki Norris? A két pilóta nyilatkozatai és rádiózásai alapján egyértelmű, hogy a különbséget a Mercedes határozottsága jelentette, a címvédő istálló ugyanis már a 48. körben a bokszba hajtásra utasította Hamiltont, aki ekkor még továbbment, de miután Peter Bonnington a 49. körben is felszólította a kerékcserére, majd hozzátette, hogy „jön még eső", már nem ellenkezett. A McLaren ezzel szemben még az 50. kör második felében is csak megkérdezte pilótájától, hogy szeretne-e intermediate gumikat, amire jött a „nem".

Utólag pedig a csalódott Norris is utalt rá, hogy ha tudta volna, hogy erősödik az eső, ő is a csere mellett dönt. „Azért döntöttem úgy, hogy kint maradok, mert a csapat azt mondta, csak szitálni fog, ahogy addig, és ennél nem esik majd jobban.

– nyilatkozta.

Hamilton hallgatott a csapatára Forrás: Daimler AG/LAT Images

Ellentétben az évekkel korábbi gyakorlattal, a csapatok ma már nem saját partnerük időjárás-jelentését figyelik, hanem 2017 óta mindenki a Meteo France adatait látja, beleértve a csapatokon túl az FIA-t és az F1-et is.

Toto Wolff meg is erősítette a verseny után, hogy ők is ezek alapján az adatok alapján döntöttek.

A McLaren tehát nem azért nem hívta ki Norrist, mert más előrejelzést nézett, hanem – miként azt Norris is mondta – valamiért nem volt biztos benne, hogy erősödni fog az eső. Andreas Seidl csapatfőnök szerint ennek okait ki kell vizsgálniuk. „Amennyiben teljesen világosan láttuk volna a csapat részéről és meg lettünk volna győződve róla, hogy száz százalékban az a helyes döntés, ha kiállunk, akkor [Norris] bejött volna. Végső soron kevésen múlt. Természetesen utólag könnyű azt mondani, hogy rosszul döntöttünk, de nem sokon múlt, hogy a jó döntést hozzuk. Ezért mondtam, hogy ez Lando és a csapat közös döntése volt."

Ugyanakkor végül a rendelkezésre álló információval, az időjárás előrejelzéssel, a Landótól érkező visszajelzéssel közösen hoztuk meg ezt a döntést" – mondta Seidl.

Norris a verseny után hosszú másodpercekig csalódottan ült az autójában

Természetesen a versenyző szerepét sem lehet elvitatni az ilyen helyzetekben, így a McLarennek is részben Norrisra kellett támaszkodnia, hiszen amikor ennyire dinamikusan változó helyzetről van szó, ráadásul csak a pálya bizonyos részei vizesek, nincs olyan műszer, amely a pilótánál jobban érzi, hogy fel kell-e tenni az esőgumikat, vagy tovább lehet menni a slickeken. „Szerintem a váltási pontnál mindig a versenyző hozza meg a döntést – vélekedett Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. – Ők érzik azt a tapadási szintet, amivel még meg tudnak birkózni, ők látnak többet akkor, amikor már esik. Mi így működünk, a váltási pontot a pilótára bízzuk."

Itt azonban egy másik lényeges tényezőt is figyelembe kell venni, nevezetesen azt, hogy Norris vezette a versenyt.

A hátrább autózók közül mindenki többet kockáztathatott azzal, hogy megpróbálja az íntereket, még Hamilton is, akinek bőven volt elég előnye visszajönni a második helyre, ráadásul a Mercedes a vb-cím miatt Verstappent figyelte, aki már egy körrel korábban kereket cserélt.

„Hallottuk a Lewis és a csapata között zajló párbeszédet, nagyjából ők is ugyanarról beszéltek.

Ezért döntöttünk közösen úgy, hogy kint maradunk, ami végül nem jött be" – nyilatkozta Seidl.

A McLaren győzelemre játszott Forrás: Sputnik via AFP/Vladimir Astapkovich

Akárcsak az időmérő edzésen a Mercedes, most tehát a McLaren került abba a helyzetbe, hogy neki volt a legtöbb veszítenivalója, az ilyen szituációkban pedig a legtöbbször nem elsőként lép az ember. Hasonló történt Lewis Hamiltonnal a Magyar Nagydíjon, amikor emlékezetes módon a teljes mezőny a bokszba hajtott száraz gumikért, ő pedig egyedül állt fel a rajtrácsra. Akkor a Mercedes volt az, amely nem akart elsőként lépni, kockáztatva az első helye elveszítését, de végül ugyanúgy rajtavesztett ezen, mint most a McLaren.