Vágólapra másolva!
A Red Bull nem tartja kizártnak, hogy Max Verstappen motorcseréje után a Mercedes is meglépi ezt Lewis Hamiltonnal, aki így szintén büntetéssel kezdheti az Orosz Nagydíjat, és riválisához hasonlóan a mezőny végéről kell majd felzárkóznia.

Érdekes taktikai játszmába torkollhat a Mercedes és a Red Bull között a motorcserélősdi. Az energiaitalos alakulat pénteken úgy döntött, hogy az Orosz Nagydíjon szereli be Max Verstappen autójába a már büntetéssel járó, és a korábban Silverstone-ban megrongált V6-os miatt előbb-utóbb mindenképpen szükséges motort, és ha már így tett, minden erőforrás-elemet kicserélt az RB16B-ben. Eközben a Mercedesnél nincs ilyen dilemma, de könnyen előfordulhat, hogy a címvédő istálló enélkül is meglépi a motorcserét, Lewis Hamilton pedig csatlakozik Verstappenhez a mezőny végén.

Történjék bármi, Verstappen a mezőny végéről kezdi az Orosz Nagydíjat Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Hogy a holland pilótának Szocsiban cserélték ki az erőforrását, ahhoz több tényező vezetett. Egyrészt az oroszországi aszfaltcsík jó lehetőséget kínál a felzárkózásra, mivel jól lehet rajta előzni, másrészt Verstappent a Hamiltonnal történt monzai ütközés miatt eleve három hellyel hátrasorolták volna a rajtrácson. Ha pedig mindehhez hozzávesszük, hogy jó eséllyel csak a harmadik helyet érte volna el az időmérőn (a két Mercedes uralta a pénteki napot), máris evidensnek tűnik, hogy most kellett cserélni.

A Red Bull egyébként megtehette volna, hogy csak két elemet (feltehetően a motort és a turbófeltöltőt) cserél ki, és így csak tíz hellyel sorolják hátra Verstappent, ehelyett azonban mindenből újat szereltek be.

„Mivel a Mercedes annyira erős itt, tegyük fel, hogy harmadikak leszünk az időmérőn. A plusz három hellyel az már tizenhat, mivel megvolt a lehetőségünk, hogy csak tízhelyes büntetésért cseréljünk.

– vezette le az emögött húzódó logikát Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az Autosportnak.

Bevállaltak néhány plusz helyet a teljesen új erőforrásért cserébe Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Bryn Lennon

A 78 esztendős osztrák optimista a mezőny végéről induló Verstappen esélyeivel kapcsolatban. „Az időmérő nem számít nekünk, így a versenybeállításokra koncentrálunk. Attól függ, hogy miként alakul a verseny, lesz-e biztonsági autós fázis vagy nem. Másfelől pedig Zandvoortban például senki nem gondolta, hogy lehet előzni, Pérez viszont azt hiszem, nyolc helyet javított egy extra kiállással. Úgy gondolom, hogy sok minden lehetséges."

Hamiltonnál is csere lesz?

Mivel várhatóan 22 versenyből fog állni az idei szezon, azoknak a versenyzőknek is kockázatos három motorral teljesíteni azt, akiknek nem volt semmilyen megbízhatósági vagy egyéb problémája az eddigi egységeikkel. Tudják ezt a Mercedesnél is, éppen ezért nem zárják ki, hogy valamikor a hátralevő versenyek során Lewis Hamilton is kap egy negyedik motort, nehogy egy műszaki hiba döntse el a világbajnoki címet.

A hétvége előtt a hétszeres világbajnok úgy nyilatkozott, hogy „szerintem jelenleg rendben vagyunk, ugyanakkor sok van még hátra. Jelenleg nem tervezünk új motort beszerelni, és remélem, hogy ez így is marad, de nyilván nem tudom megjósolni a jövőt."

Hamiltonnál is szükségessé válhat a motorcsere Forrás: Daimler AG/LAT Images for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd

Pénteken Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke pedig arról beszélt, hogy szeretnének mindent kihozni a szocsi hétvégéből. „Szerintem jó lehetőségünk van itt. Ha minden a tervek szerint halad és az élről rajtolunk, akkor sok pontot szerezhetünk. Jelenleg szerintem csak megfigyeljük az erőforrást és megbízhatósági problémára utaló jeleket keresünk, de ezek még nem ütötték fel a fejüket. Úgyhogy egyelőre hétvégéről hétvégére haladunk."

Wolff azzal egyetért, hogy amennyiben kell majd nekik negyedik motor, igen nehéz lesz jól meghatározni a csere időpontját. „Pontosan. De jöhet egy olyan hétvégénk, amikor teljesen eltévedünk, vagy belekeveredünk egy balesetbe, és mindenképpen a mezőny végéről indulunk. Az idő előtti motorcsere ezért olyasmi, amit nem akarnánk megejteni."

A Mercedes ugyanakkor kockázatot is vállal azzal, ha egy ilyen hétvégére vár, hiszen előfordulhat, hogy időközben megbízhatósági okokból miatt esedékessé válik a csere, és azt egy olyan helyszínen kell meglépniük, amelyen nem fognak tudni a mezőny elejére visszazárkózni. Vagy ami még rosszabb, műszaki hiba miatt kiesnek és nem szereznek pontot.

Ezzel szemben Szocsiban úgy cserélhetnének motort, hogy azzal nem hoznák helyzetbe a Red Bullt és Verstappent, hiszen a holland már mindenképpen a mezőny végéről rajtol, ráadásul jó esélyük lenne rá, hogy még így is nyerjenek,

hiszen a Mercedes fölényét látva Hamilton egy mezőny végi rajttal járó büntetés után szinte biztosan vissza tudná verekedni magát az élre.

A Mercedes nagyon gyors volt pénteken Forrás: Daimler AG/Sebastian Kawka for Mercedes-Benz Grand Prix ltd.

A Mercedesnek tehát azt kell mérlegelnie, hogy inkább a Verstappennel szembeni minél több pont ledolgozását tartja fontosnak, és nem cserél, viszont megadja az esélyét egy olyan forgatókönyvnek, hogy a holland pilóta visszazárkózik a harmadik helyig és minimalizálja a veszteséget, vagy beszereli a negyedik motort Hamiltonnak, bízva abban, hogy a címvédő így is Verstappen előtt fog végezni és akár még a versenyt is megnyerheti, és legalább túl lesz a motorcserén, így a riválisához hasonlóan nem kell fokozottan attól tartania a hátralevő versenyeken, hogy a technika ördöge kibabrál vele.

Ami pedig a Mercedes nyilatkozatait illeti, magától értetődő, hogy nem fogják elárulni, ha a cserét fontolgatják (Tanabe Tojoharu, a Honda F1-es technikai igazgatója pénteken a sajtónak még akkor is ködösített, amikor Verstappen autójában konkrétan már folyamatban volt a motorcsere), a Racefans információi szerint a Red Bullnál pedig gyanítják, hogy az ő erőforráscseréjük hatására a rivális is ezt fogja tenni.