Özönvíz a szocsi F1-es pályán, újabb káoszfutam jöhet

Forma-1, Belga Nagydíj, eső, hátsó lámpa
F1 dirvers drive behind the safety car during preliminary laps as the race is postponed over rainy weather during the Formula One Belgian Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 29, 2021. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Vágólapra másolva!
Már a versenyhétvége kezdete előtt ízelítőt adott belőle a Forma-1-es Orosz Nagydíj helyszíne, hogy mi várható esőzés esetén az idei szezon 15. futamán.

Bizonyára a legtöbb szurkoló emlékezetében még élénken élnek az augusztus végi Belga Nagydíjon történtek. Spában gyakorlatilag a teljes futamot törölni kellett a szakadó eső és az amiatt leromló látási viszonyok miatt, ezzel számos néző felháborodását kiváltva. Könnyen lehet azonban, hogy nem ez volt az idei utolsó alkalom, amikor az időjárás megnehezíti egy versenyhétvége lebonyolítását, a soron következő Orosz Nagydíjon is várható ugyanis eső, az égiek pedig már hét közben megmutatták, hogy miként tudják egy pillanat alatt vízbe borítani a pályát.

Állt a víz a célegyenes mellett

Mindössze egy nappal az oroszországi hétvége hivatalos programjának, azaz a csütörtöki sajtótájékoztatóknak a kezdete előtt óriási esőzés volt Szocsiban, ami miatt a Forma-3-as és Forma-2-es paddock egy részén állt a víz, de a célegyenes melletti aszfaltozott úton is alig lehetett közlekedni.

Ami pedig ennél is nyugtalanítóbb lehet a mezőnynek, hogy az előrejelzések alapján szombatra nagy mennyiségű eső várható,

ami hatással lehet a betétfutamok mellett a harmadik szabadedzés és az időmérő megrendezésére. A pénteki és vasárnapi időjárással kapcsolatban egyelőre még minden nyitott, de az eső ekkor sem zárható ki.

Hogy mi lesz, ha ezúttal is rengeteg víz áll majd a pályán, az a Spában történtekből kiindulva pedig könnyen megjósolható, a jelenlegi F1-es autókkal ugyanis minden korábbinál nehezebb esőben menni.

A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel szerint ennek a 2017-ben bevezetett aerodinamikai szabályok és a gumik az oka.

„Az autók megváltoztak. Jelentősen nagyobb a szívóhatás és a leszorítóerő, és több vizet felszippantanak az aszfaltról. Emellett a gumik is mások lettek. Régen az extrém esőgumik könnyebbé tették a nagyon-nagyon vizes pályán való versenyzést. A gumik változtak a legtöbbet az évek során. Valamilyen oknál fogva az autók, vagy az új aerodinamikai szabályok nagyobb vízfüggönyt eredményeztek, a gumik pedig szélesebbek. Talán akkoriban az extrém esőgumik is segítettek, a méretük miatt pedig nem úsztak fel olyan könnyen a vízre."

Rengeteg vizet vernek fel esőben a mostani autók, ami nagyon megnehezíti a hátul haladó dolgát Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Manapság tehát a látási viszonyok is hamarabb romlanak le, mivel az autók nagyobb vízfüggönyt húznak maguk után, illetve hamarabb is úsznak fel a vízre. Belgiumban többen például a rajtrácsra menet már a Kemmel-egyenesben meleg pillanatokat éltek át, amikor instabillá vált alattuk az autó.

Jean Todt, az FIA elnöke ezért utólag is jó döntésnek tartja, hogy nem versenyeztek, a várhatóan 2025-ben érkező következő nagyobb szabályváltozás (2022-re már késő változtatni) során pedig szerinte szempontnak kell lennie, hogy könnyebbé tegyék az esőben versenyzést. „Sokan kritizálták a Spában hozott döntést, de mit csináltunk volna, ha a rajt után tízen összemennek, a versenyzők pedig megsérülnek, vagy még rosszabb – tette fel a költői kérdést a francia sportdiplomata. – Akkor lemészároltak volna minket, és még ha nem is történik sérülés, akkor is kritikát kaptunk volna.

Emlékeznek Laudára Fujiban 76-ban? Ő volt az egyetlen, aki nem versenyzett az esőben. Ma minden pilóta úgy gondolkodik, mint akkor Lauda."