Óriási csaták Vettellel, esős diadalok - Hamilton legnagyobb győzelmei

Forma-1, Lewis Hamilton, Brit Nagydíj 2016, ünneplés, szurkolók
Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton crowd-surfs with the fans after winning the British Formula One Grand Prix at Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England, on July 10, 2016. - Lewis Hamilton streaked away to comfortably win his home British Grand Prix on Sunday, with Mercedes team-mate Nico Rosberg hanging on for a provisional second. Third was the Red Bull of Max Verstappen, but championship leader Rosberg -- suffering late gear-box trouble -- was under investigation over a radio communication that could spell further trouble for the German. (Photo by BEN STANSALL / AFP)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton pályafutása 100. F1-es diadalával eddig soha nem látott, és korábban elérhetetlennek tartott mérföldkőhöz érkezett. Ennek kapcsán összegyűjtöttük a brit pilóta eddigi legnagyobb győzelmeit.

Sokáig kellett várni, de Lewis Hamilton az Orosz Nagydíjon végre megszerezte pályafutása 100. nagydíjgyőzelmét az F1-ben, amivel egy korábban elképzelhetetlen mérföldkövet ért el. Ehhez persze kellett a sokszor verhetetlennek tűnő autó, és persze a versenyek számának a növelése, ugyanakkor tagadhatatlan, hogy a hétszeres világbajnok kezdetben a gyorsaságával, később pedig a kiegyensúlyozottságával kiemelkedett a mezőnyből.

13 évvel az első után Hamilton megszerezte a századik F1-es futamgyőzelmét

A jubileum kapcsán összeszedtük azokat a diadalokat, amelyeket teljesítményével igazán emlékezetessé tett. Ezek között akad esős futam, szenzációs felzárkózás vagy éppen védekezés, de előfordult, hogy az aktuálisan kimagasló csapat, illetve pilóta legyőzése tette felejthetetlenné a sikert.

Japán Nagydíj 2007

Listánk első tétele rögtön vitatémát adhat, hiszen Hamilton alaposan felbosszantotta az ellenfeleit azzal, ahogy egy biztonsági autós fázis során vezetett, feltorlódott mögötte a sor, ezért még a Toro Rossót erősítő Sebastian Vettel kiütötte későbbi csapattársát, a győzelemre is esélyes Mark Webbert. Ez volt Hamilton egyetlen hibája a mostoha körülmények között, szakadó esőben megrendezett Japán Nagydíjon, Fudzsiban, az akkor még újonc pilóta a pole pozícióból kezdve remekül kezelte az esélyesség terhét, és annak ellenére is megnyerte a versenyt, hogy Robert Kubica megforgatta őt.

Hamilton a 2007-es fudzsi futamon nyert először esőben Forrás: Getty Images/2007 Getty Images/Clive Mason

Ez volt Hamilton pályafutásának negyedik nagydíjgyőzelme, ekkor már újonc létére is egyértelműen harcban volt a 2007-es világbajnoki cím megnyeréséért csapattársával, Fernando Alonsóval. Sikerével növelte az előnyét a pontversenyben egy mindenki számára új pályán, rendkívül rossz időjárási körülmények közepette, amikor felértékelődik a pilóták természetes tehetsége és rátermettsége. (A. V.)

2008 Brit Nagydíj

Az első mindig emlékezetes, ez Hamilton és hazai versenye esetében is igaz. A hétszeres világbajnok a 76 Brit Nagydíjból nyolc alkalommal győzött, ebből hetet a hibrid korszakban hozott össze. Többször is remekül vezetett a hazai közönsége előtt, de az első, 2008-as győzelme a Forma-1 legkiválóbb versenyzői teljesítményei közé sorolható.

Pályafutása második szezonjában Hamilton lett a McLaren húzóembere, ennek ellenére az időmérőn csak a 4. helyezett lett, csapattársa, Heikki Kovalainen pedig a pole pozícióból kezdett.

Vasárnapra megérkezett az eső, a mezőny intermediate abroncsokon kezdett, Hamilton szenzációs rajttal majdnem átvette a vezetést, végül az 5. körben ment el Kovalainen mellett. Nem sokkal később ismét szakadni kezdett az eső, Hamiltont innentől kezdve nem is látták a többiek, volt olyan kör, amikor 8 (!) másodperccel gyorsabb volt az akkor még 2. helyezett Kimi Räikkönennél és egy kicsúszástól eltekintve magabiztosan haladt a győzelem felé. A McLaren pilótája végül 68 másodperces előnnyel nyert Nick Heidfeld és 82 másodperccel Rubens Barrichello előtt, mindenki mást lekörözött.

Hamilton hazai pályán aratta pályafutása egyik legemlékezetesebb győzelmét

Az újabb esős verseny megnyerése után Hamiltont elkezdték a nedves pályán szintén kiemelkedő Michael Schumacherhez hasonlítani, főleg úgy, hogy a McLaren tehetsége a 2008-as Monacói Nagydíjat is esős körülmények között nyerte meg, igaz, akkor nagy szerencséje is volt, ezért az a verseny nem került fel a listánkra. (A. V.)

2009 Magyar Nagydíj

A világbajnoki cím elhódítása után nehéz idők jártak Hamiltonra, a McLaren-Mercedes nem reagált jól az új technikai szabályokra és kénytelenek voltak végignézni, ahogy a Brawn GP szintén Mercedes-motorral, de a forradalmi újítás, a KERS nélkül simán legyőzi őket és a Red Bullon kívül lényegében mindenkit. A McLaren nem adta fel, folytatták a fejlesztéseket, ennek köszönhetően az autójuk versenyképesebbé vált, de a világbajnoki cím szempontjából ekkor már késő volt.

Hamilton szerezte meg az első hibrid győzelmet az F1-ben Forrás: Getty Images/2009 Hoch Zwei/Hoch Zwei

Hamilton a Magyar Nagydíjon nyert először 2009-ben, ez volt pályafutása során az első pálya, ahol duplázni tudott, ráadásul ez volt az F1 történetének első olyan versenye, amit hibrid hajtású autóval nyertek meg. A sportágtól akkor még idegen innováció sikeres felhasználása miatt érdemes kiemelni ezt a versenyt, ahol Hamilton véget vetett a győzelmi aszályának, és ízelítőt adott a gumikezeléssel kapcsolatos képességeiből is, ami a későbbiek során szintén hasznára vált. (A. V.)

2011 Kínai Nagydíj

2011-ben Hamiltonnak esélye sem volt a világbajnoki címre, bár ez Vettelen kívül mindenki másra is igaz volt. A német pilóta magabiztosan nyerte meg az első két futamot, és úgy nézett ki, hogy Kínában sem lesz ellenfele, hiszen az időmérőn 7 tizedet adott a McLareneknek. A 3. pozíciót megszerző Hamiltonnak ráadásul üzemanyag-szivárgás miatt az egész versenye veszélybe került,

és végül csak 35 másodpercen múlott, hogy nem a bokszból kellett megkezdenie a viadalt.

A futam elején egyáltalán nem úgy nézett ki, hogy ebből győzelem lesz: ugyan Button és ő is lerajtolta a címvédőt, viszont az első kiállás előtt Vettel visszaelőzte az ifjabbik brit versenyzőt, mint ahogyan Felipe Massa is elment mellette, míg Nico Rosberg a kerékcserék alatt ugrotta át. A második etapja során beragadt a brazil pilóta mögé, így hamar kihozták, és innentől kezdve Hamilton valósággal szárnyalni kezdett. Előbb Alonsót utasította maga mögé, majd csapattársát is utolérte, és néhány kör után egy agresszív manőverrel kifékezte őt az 1-es kanyarban, hogy aztán harmadszorra is új abroncsokat kapjon.

Hamilton volt az első, aki a 2011-es idényben le tudta győzni a mezőnyből kimagasló Vettel-Red Bull párost Forrás: AFP/Philippe Lopez

Rosbergnek épphogy sikerült a McLaren elé visszajönnie, és bő két körön át sikeresen tartotta a nála szemmel láthatóan gyorsabb Hamiltont. A későbbi világbajnok sorsát a bokszból borzasztóan szerencsétlen ütemben visszatérő Pastor Maldonado pecsételte meg, így Hamilton számára már csak a két kiálláson lévő Massa és Vettel volt hátra. Előbbi nem okozott neki gondot, így 4 másodperces hátrányból kezdhette meg a Red Bull üldözését. Végül hat körrel a vége előtt, az 50. körben érte utol a már szenvedő riválisát, hogy aztán két körrel később a 7-es kanyarban gond nélkül elmenjen mellette. Hogy mekkora bravúrnak számított ez a diadal? A 2011-es szezon első hat futamából ez volt az egyetlen alkalom, amikor a német pilótát legyőzték. (S. M.)

2012 USA Nagydíj

Hamilton és az Egyesült Államok kapcsolata eddig a pályán és az egyéb érdekeltségei miatt azon kívül is gyümölcsöző volt, az F1-nél maradva érdemes kiemelni, hogy 2007-ben rögtön a Kanadai Nagydíj után győzött Indianapolisban is, és amikor a sportág megérkezett Austinba, szintén ő állhatott fel a dobogó legfelső fokára.

Hamilton az első austini futamon aratta utolsó győzelmét a McLarennel Forrás: Getty Images/2012 Getty Images/Paul Gilham

A verseny önmagában nem volt kifejezetten érdekes, de 2012 második felében az már önmagában is számottevő eredmény volt, hogy valaki meg tudta szorítani a harmadik világbajnoki címére törő Sebastian Vettelt. Hamilton ezt megtette Austinban, sőt, körökön át tartó kergetőzés után egy nagyon pontos manőverrel meg is előzte generációs ellenfelét, aki aznap kénytelen volt beérni a 2. hellyel. Ez volt Hamilton utolsó győzelme nevelőistállója, a McLaren-Mercedes színeiben, mielőtt a szezon végén távozott Wokingból, és a gyári Mercedeshez szegődött. (A. V.)

2013 Magyar Nagydíj

A 2013-as Magyar Nagydíj nem csupán a mi listánkon szerepel, James Vowles, a Mercedes stratégája is megemlítette, amikor a kedvenc budapesti élményeiről kérdezték egy interjúban. „Ez volt Lewis Hamilton első éve a csapatunknál. Ekkor ébredtünk rá, hogy Budapesten mennyire különlegesen versenyzett. Nem a miénk volt akkor a leggyorsabb autó, a Red Bull utcahosszal vezetett, Lewis mégis feketén-fehéren megnyerte a versenyt."

Hamilton a 2013-as Magyar Nagydíjon aratta egyetlen olyan futamgyőzelmét a Mercedesszel, amelyet nem a hibrid korszakban szerzett Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

Hamilton rögös kezdésre számított az akkor még az építkezés fázisában lévő Mercedesszel, ezt meg is kapta, Vettel ellen lényegében labdába sem rúghatott, de a Hungaroringen fordult a kocka: bravúros teljesítménnyel megszerezte a pole pozíciót, a rajtnál is megtartotta a vezetést, majd a közvetlen ellenfeleivel ellentétben az első bokszkiállása után gyorsan megelőzte Jenson Buttont, és a verseny végéig az élen maradt. Ez volt Hamilton első győzelme a Mercedes színeiben és az egyetlen alkalom, amikor a korábbi csapatfőnökkel, Ross Brawnnal együtt állhatott a dobogóra. (A. V.)

2014 Bahreini Nagydíj

Az új turbókorszak első három évét meghatározó Hamilton-Rosberg csata első, és a baleseteket leszámítva talán a legemlékezetesebb felvonását hozta a bahreini éjszakában a két Mercedes-pilóta küzdelme. Ekkor már mindenkinek világos volt, hogy a hibrid Ezüstnyíl pilótái közül kerül majd ki a világbajnok, de Hamiltonnak győznie kellett, miután az idénynyitón műszaki hiba miatt kiesett, Rosberg győzött, és csapattársa bejött mögötte a 2. helyen Malajziában is. A pole ismét a német pilótáé lett, Hamilton viszont a rajtnál átvette a vezetést.

A baleseteket leszámítva Hamilton Bahreinben vívta legemlékezetesebb párharcát Rosberggel Forrás: Getty Images/2014 Steve Etherington/Steve Etherington

A verseny kritikus szakasza a 41. körtől kezdődött, amikor egy biztonsági autós fázis során Hamilton 10 másodperces előnye elolvadt, ráadásul közepes keverékű gumikon kellett védekeznie a lágy abroncsokkal támadó Rosberggel szemben. Paddy Lowe technikai igazgató figyelmeztette a versenyzőket, hogy mindkét autónak célba kell érnie, ez azonban csak hajszálon múlt, mert az 52. kör elején rendkívül kiélezett manőverekkel küzdöttek egymás ellen, de Hamilton végül az élen maradt és nagy csatában megnyerte a versenyt.

Máig sem tudni a teljes igazságot, de Hamilton többször utalt arra, hogy sportszerűtlennek tartja Rosberg támadását,

mert a Mercedes-csapat utasítása ellenére magasabb teljesítményszintet használt, mint ő. Bár a parc fermében még együtt ünnepeltek, a két versenyző kapcsolata innen lejtőre került, és az is kiderült, hogy milyen félelmetes fegyver a Mercedes 2014-es autója, ami 10 kör alatt 24 másodpercet vert a szintén Mercedes-motort használó Sergio Pérez Force Indiájára. (A. V.)

2017 Belga Nagydíj

Listánk egyik vitás pontja a 2017-es Belga Nagydíj, ami végül azért maradt bent a gyűjtésben, mert abban az évben, Spában nem a Mercedes versenyzője volt a leggyorsabb, ravasz védekezésének köszönhetően mégis megnyerte a versenyt az esélyesebb Sebastian Vettel ellen. Az akkor még a Ferrarival próbálkozó német pilóta sokáig kemény ellenfél volt a 2017-es szezon során, a Belga Nagydíjra még listavezetőként érkezett, de az előnye nem volt megnyugtató. Hamilton állt jobban, egy esetleges spái győzelem egy gyenge szalmaszál lett volna, amibe Vettel belekapaszkodhatott volna a világbajnoki címért zajló küzdelem során.

Hamilton a szélárnyék ellenére is maga mögött tartotta Vettelt a 2017-es Belga Nagydíjon Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

Ennek szellemében már az időmérőn is szoros küzdelem alakult ki, de Hamilton megszerezte a pole pozíciót és a Kemmel-egyenes végéig tartó sprintben meg is tartotta a vezetést. Vettel a táv nagy része során nem tágított a Mercedes mögül, sőt, egy biztonsági autós fázis nagy lehetőséget adott a kezébe, hogy újra ostromoljon a vezetésért. Hamilton saját elmondása szerint rossz üzemmódot választott az újraindításnál, és az Eau Rouge előtt szándékosan elvette a lábát a pedálról is, így ellenfele nem tudott elég tempót átvinni a kanyaron és a szélárnyék sem segített már neki. (A. V.)

2018 Német Nagydíj

A 2018-as hockenheimi versenyen aratott győzelme nemcsak a legnagyobb, hanem legvitatottabb diadalai közé is tartozik Hamiltonnak. Az időmérőn ugyan továbbjutott a Q1-ből, de az autóban hidraulikus hiba lépett fel. A brit pilóta a bokszbejáratig elkecmergett, majd emlékezetes módon próbálta betolni az autóját, a kvalifikáció azonban véget ért számára.

Ennek következtében a 14. helyről indult, miközben bajnoki riválisa, Vettel a pole-ból vághatott neki hazai versenyének.

A 14. körre azonban már az 5. helyen találta magát, majd Max Verstappen és Valtteri Bottas kerékcseréjének köszönhetően ideiglenesen a 3. pozícióba is feljött, mielőtt a többiekhez képest borzasztóan későn, a 42. körben kiállt kereket cserélni. Ezt követően kezdett el szemerkélni az eső, ami teljesen felborította a futamot.

Először Verstappen szállt ki a győzelemért folytatott küzdelemből, amikor kiállt intermediate abroncsokért, de a pálya nem volt annyira vizes, hogy azok jól működjenek, így két kör után vissza is tért slickekért. Ezt követően Vettel követett el óriási hibát, amikor egy késői féktávnak köszönhetően az autója nekicsúszott a falnak, ami a bajnoki küzdelemben is fordulópontot jelentett. Räikkönen és Bottas pedig új abroncsokat kapott, és bár utóbbi gumijait nem készítették ki időben, mindez végül nem sokat számított, mert Hamilton mindenképpen megelőzte volna.

Hamilton a középmezőny végéről rajtolva nyert Vettel hazájában Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Uli Deck

Csakhogy a címvédő igen érdekes körülmények között maradt a pályán, ugyanis eredetileg őt is be akarták hívni. Aztán viszont a csapat elbizonytalanodott, és hirtelen mégis arra kérték, hogy folytassa a körözést, ám ő akkor már a bokszbejáratnál tartott. Ennek az lett a vége, hogy az utolsó kanyart átvágva tért vissza a pályára, amiért sokak szerint meg kellett volna őt büntetni, de ez végül nem történt meg. A safety cart követő újraindítás után Bottas keményen megtámadta, de a finn versenyzőre aztán rászóltak, hogy maradjon csapattársa mögött, akinek így innentől kezdve csak be kellett hoznia az autót. (S. M.)

2019 Monacói Nagydíj

Ellentétben az egy évvel korábbi németországi versennyel, a 2019-es Monacói Nagydíj egyike annak a 22 futamnak, amin Hamilton az elejétől a végéig vezetett. A listára mégis felkerült, ugyanis a hétszeres világbajnok ezen a viadalon olyan nyomásnak volt kitéve, amelynek a kivédekezése még a hercegségben is megsüvegelendő volt.

A rajt után úgy nézett ki, hogy a bajnoki listavezető sima győzelmet arat:

a 2. kör végére már DRS-távolságon kívül volt a mögötte autózó Bottashoz képest, és ezt az előnyt egészen a 11. körig meg is őrizte. Ekkor azonban beküldték a biztonsági autót, ezért az első négy helyezett egyaránt kiment kereket cserélni. A kiállások után változott a sorrend, ugyanis a finn pilóta visszaesett a 4. helyre, Hamiltont pedig Verstappen vette üldözőbe. Utóbbit veszélyes kiengedés miatt 5 másodperces időbüntetéssel sújtották, ám az akkor 34 éves versenyzőnek így is volt miért aggódnia, ugyanis a többiekkel ellentétben kemény helyett közepes keverékű gumikat kapott.

Verstappen több mint 60 körön keresztül nyomás alatt tartotta Hamiltont Monacóban Forrás: AFP/Boris Horvat

Hamiltonnak tehát fel volt adva a lecke, hiszen az újraindítástól számítva 64 kört kellett kibírnia a sárga oldalfalú abroncsokon, miközben a Red Bull folyamatosan ott loholt a nyakában. A 17. körtől kezdve mindössze háromszor fordult elő, hogy a célvonalnál 1 másodpercnél nagyobb volt a különbség köztük, ami jól mutatja, hogy a Mercedes versenyzője mekkora nyomás alatt volt. Ahogyan arra számítani lehetett, egy idő után elfogytak az abroncssai, amire a rádióban is többször panaszkodott. Mindezek ellenére maga mögött tudta tartani Verstappent, aki annyira elszántan próbálkozott, hogy jobb elsője egyszer összeért a W10-es bal hátsójával. Szerencséjükre egyik autó sem sérült meg, így Hamilton nyert, győzelmét pedig az azon a héten elhunyt Niki Laudának ajánlotta, miközben Verstappen a szankció miatt a dobogóra sem állhatott fel. (S. M.)

2020 Török Nagydíj

A Török Nagydíj a koronavírus-járvány miatt elhalasztott futamok helyett tért vissza tavaly a versenynaptárba, és az izgalmak szempontjából a lehető legjobb időpontban rendezték. A pályát nem sokkal a hétvége előtt aszfaltozták újra,

a körülményeket pedig az időmérőn és a versenyen is az eső tette extrém nehézzé.

Hamilton csupán a 6. rajtkockából kezdte meg a versenyt, majd miután az esőgumikról mindenki intermediate-re váltott, ideiglenesen feljött az 5. helyre, de Alexander Albon szinte rögtön visszaelőzte. Verstappen megpördülésének köszönhetően aztán ismét javított egy pozíciót, de sokáig úgy tűnt, hogy még a dobogótól is messze van.

Nem sokkal féltáv után viszont a hétszeres világbajnok brutális módon elkezdett gyorsulni a többiekhez képest. Utólag vélhetően annak sem volt jelentősége, hogy Albon megpördülése, valamint az addig élen álló Lance Stroll megsérülő első szárnya miatt az említett két pilótát nem kellett a pályán megelőznie. Mint ahogyan Vettelt sem, aki másodszor is kiállt köztes gumiért, ellentétben Hamiltonnal, valamint a vezetést a csapattársától megöröklő Sergio Pérezzel.

Az Isztambulban aratott óriási győzelmével Hamilton bebiztosította hetedik vb-címét Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Ők ugyanis életben tudták tartani az abroncsaikat, sőt, a címvédő úgy koptatta el a futófelületet, hogy azok egyre inkább slickekre hasonlítsanak, ami a felszáradó pályán rendkívül kifizetődőnek bizonyult. A mesteri gumikezelésnek köszönhetően Hamilton a 37. körben könnyedén megelőzte a Racing Point versenyzőjét, hogy aztán több mint félperces előnyt építsen ki a leintésig. Nem mellesleg pedig győzelmének köszönhetően bebiztosította pályafutása hetedik világbajnoki címét, amivel beállította Michael Schumacher rekordját. (S. M.)

2021 Bahreini Nagydíj

Az idei előszezoni teszteken a Mercedes borzasztóan szenvedett, és bár az ugyancsak Bahreinben rendezett szezonnyitóra valamelyest összekapták magukat, Verstappen és a Red Bull tűnt a hétvége egyértelmű esélyesének. Az időmérőn be is jött a papírforma, a holland pilóta majdnem fél másodperccel verte meg Hamiltont.

A futamon viszont nem tudott jelentősen ellépni vetélytársától, aki úgy döntött, hogy nagyon korán, már a 13. körben kiáll kereket cserélni.

A holland versenyző 4 körrel később váltott, és hogy még érdekesebb legyen a helyzet, ismét közepeseket kapott, amelyekkel elkezdte ledolgozni közel 7 másodperces hátrányát.

A 28. körre utol is érte Hamiltont, aki ekkor másodszor is váltott. A Mercedes helyzete ebben a pillanatban finoman szólva sem tűnt szívderítőnek, főleg a gumikopás szempontjából, hiszen a címvédőt már kétszer is ki kellett hozni, miközben a mezőny csupán a futam felét teljesítette. Ezzel szemben Verstappen további 11 kört tett még bele a közepesekbe, aminek következtében ugyan jelentős hátrányból kezdhette meg a harmadik etapját, de ennyivel frissebb abroncsokon vehette célba a győzelmet.

Verstappen csak szabálytalanul tudott előzni, így Hamilton bravúros győzelemmel kezdte az évet Forrás: Formula 1 via Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

Hamiltonnak ráadásul még pechje is volt, ugyanis Bottas kerékcseréjét elrontották, pedig a finn pilóta feltarthatta volna a Red Bullt. Ez nem történt meg, így Verstappen folyamatosan dolgozta le a lemaradását, 3 körrel a vége előtt pedig támadásba lendült. A 4-es kanyarban össze is jött a manőver, ám pár másodperccel később rászóltak, hogy adja vissza a pozíciót, mert kiszélesítette a pályát. A döntés teljesen jogos volt, más kérdés, hogy a Mercedesek jó néhányszor megtették ugyanezt, amíg a Red Bullnál fel nem hívták erre a versenyirányítás figyelmét. A 23 éves versenyzőnek ráadásul nagyon rosszul jött ki a visszaengedés, abroncsai visszahűltek, így a leintésig már nem tudott újból próbálkozni. Hamilton így egy olyan futamot nyert meg, amelyen előzetesen egyáltalán nem őt tartották esélyesnek, és ennek akár a végelszámolásnál is lehet jelentősége. (S. M.)