Barátja megdöbbent, amikor látta Norris hatalmas bukását

Forma-1, Belga Nagydíj, Lando Norris, McLaren, baleset
Race marshalls and technicians clear the car McLaren's British driver Lando Norris after he crashed unthe qualifying session of the Formula One Belgian Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 28, 2021. (Photo by KENZO TRIBOUILLARD / AFP)
Vágólapra másolva!
Carlos Sainz döbbent arccal figyelte Lando Norris balesetét a Belga Nagydíj időmérőjén, Charles Leclerc-t pedig a két évvel ezelőtti tragédiára emlékeztették a történtek. A versenyzők szerint már korábban meg kellett volna szakítani a kvalifikációt, ám a Mercedes és a Red Bull csapatfőnöke megvédte a versenyigazgatót.

Emlékezetesen alakult a Belga Nagydíj időmérője, ám az eseményeket beárnyékolta Lando Norris hatalmas balesete. A McLaren pilótája az Eau Rouge-ban bukott hatalmasat, és utána ugyan fájlalta a karját, a futamon ismét autóba fog ülni.

Norris nagyon összetörte a McLarent

Carlos Sainz egészen tavalyig Norris csapattársa volt a wokingiaknál, és a két versenyző a mai napig közismerten nagyon jó viszonyt ápol egymással. A spanyol pilóta éppen anyanyelvén adott interjút Q2-es kiesését követően, amikor élőben látta, ahogyan az autó rommá törik barátja alatt.

Másodpercekig nem szólalt meg, hanem csak döbbenten figyelte a képernyőt.

Sainz jelenlegi csapattársában, Charles Leclerc-ben tragikus képsorokat idézett fel Norris balesete. Két évvel ezelőtt ugyanis az F2 főversenyén majdnem ugyanott, a Raidillonban szenvedett halálos balesetet Anthoine Hubert, akivel a Ferrari pilótája sokáig együtt nevelkedett.

„Számomra borzasztó volt ezt látni, mivel a paddockban rengeteg embert a két évvel ezelőtti sötét napokra emlékeztetett – jelentette ki. – Ugyanebben a kanyarban vesztettünk el egy remek versenyzőt Anthoine személyében, és nagyon szomorú, hogy ismét volt ott egy baleset. Örülök, hogy Lando jól van, még akkor is, ha kórházba szállították kivizsgálásra.”

Sokakban felmerült a kérdés, hogy nem kellett volna-e korábban félbeszakítani az időmérőt, egyáltalán el szabadott-e indítani a Q3-at.

A többi pilóta is szenvedett, Lewis Hamilton kis híján elvesztette az autót, Max Verstappen Red Bullja pedig felúszott az egyenesben. Utóbbi akkor rádióban közölte is mérnökével, hogy nem tudja, hogyan fognak körbemenni azon körülmények között.

Esteban Ocon utólag kérte számon a versenyirányítást, hogy miért nem volt korábban piros zászló, Daniel Ricciardo pedig kijelentette, hogy szerinte is ez a helyes döntés, mire mérnöke szólt neki, hogy nem a körülmények, hanem csapattársa balesete miatt kell megállniuk. Az ausztrál versenyző úgy véli, lehetett volna határozottabb is.

Ricciardo úgy véli, lehetett volna határozottabb Forrás: AFP/Kenzo Tribouillard

„A rádióban ecseteltem a körülményeket, amikor az autóm hetes fokozatban felúszott – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Talán lehettem volna nyíltabb is, és mondhattam volna, hogy »srácok, ide piros zászló kell«. [Ehelyett] azt mondtam, hogy valószínűleg a piros zászló a jó megoldás. Ez kemény helyzet, mert az ember nem akarja, hogy ő legyen az, aki nem szeretne vezetni, de az az igazság, hogy a körülmények nem voltak elég biztonságosak. Utólag [kijelenthető, hogy] nem lett volna szabad kimennünk, ebből tanulni fogunk.”

Ricciardóval ellentétben Sebastian Vettel nagyon is határozottan állította, hogy ezek a körülmények alkalmatlanok a vezetésre. Miután megtörtént a baleset, ki is fakadt a rádióban, hogy miért nem hallgattak rá, majd megállt a roncs mellett, hogy megbizonyosodjon Norris állapotáról.

A négyszeres világbajnok elmondása szerint ösztönösen cselekedett.

„Ott voltak [az autóról leszakadt] darabok, és én nem tudtam, hogy rendben van-e. Nem gondolkodtam, csak megálltam, hogy lássam, jelez-e mutatja-e a felfelé fordított hüvelykujját, eszméleténél van-e.”

Vettel a rádióban nagyon dühösnek tűnt, később azonban valamelyest árnyalta a képet. Azon véleménye mellett viszont továbbra is kitartott, hogy Michael Masi versenyigazgatónak félbe kellett volna szakítania az időmérőt, sőt, el sem kellett volna indítania a Q3-at.

Vettel megállt, hogy megbizonyosodjon Norris állapotáról

„Csapatként adunk visszajelzést a versenyirányításnak, de nagyon sok a pilóta és az istálló, szóval rengeteg a rádiózás, és nem lehet mindig mindenkire figyelni – magyarázta. – Egyértelmű, hogy nem szabadott volna zöld jelzést adni. Utólag mindig könnyű, de a legfontosabb, hogy tanuljunk az esetből.

Sergio Pérez egyetért azokkal, akik szerint a baleset pillanatában már nem szabadott volna pályán lenniük, de nem neheztel az ausztrál szakemberre. „Azt kell mondanom, hogy Michaelnek nagyon nehéz volt megítélnie a körülményeket, figyelembe véve, hogy a Q3 elején a célegyenesben esett, hátul viszont nem – szögezte le. – Amikor elhagytam a garázst, nyilvánvaló volt, hogy [a pálya] túlságosan vizes, és valószínűleg már túl késő volt, de nem haragszom [a versenyirányításra].”

A csapatfőnökök némileg más véleményen voltak a versenyzőkhöz képest. A Red Bullt irányító Christian Horner úgy véli, a pálya állapota annyira gyorsan változott, hogy egyáltalán nem volt könnyű felmérni a helyzetet.

– jelentette ki. – A körülmények nagyon gyorsan változtak, és a kivezető kör során a pilóták mondták, hogy a pálya rendkívül vizes, Ez hihetetlenül kemény [döntés] a versenyigazgató számára. Hála istennek az autó, a korlát és a biztonsági intézkedések ellátták a feladatukat, és Lando jól van.”

Kollégája, Toto Wolff ennél radikálisabb álláspontot képviselt. A Mercedes csapatfőnöke szerint az ilyen balesetek benne vannak a motorsportban, illetve a Forma-1-ben, Spa-Francorchamps-ban pedig pláne. Az osztrák üzletember szerint a versenyzőket nem lehet mindig megvédeni a bajtól, ami pedig a konkrét szituációt illeti, a versenyirányítás nem követett el hibát.

Wolff szerint jó döntés született Forrás: AFP/John Thys

„Ezeket a srácokat el kell engednünk, és ha az eső miatt az autó az egész pályán felúszik, akkor el kell gondolkodnunk [a piros zászlón], de most nem ez volt a helyzet. Helyes döntés született, hogy hagyták őket körözni.”