Még a Magyar Nagydíjon is villoghat gyors kerékcseréivel a Red Bull

Forma-1, Brit Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, kerékcsere
NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 18: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda makes a pitstop during the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 18, 2021 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egy versennyel később, és egy kicsit módosítva érkezik az ultragyors kerékcseréket lassítani hivatott szabályváltozás a Forma-1-ben, aminek leginkább a Red Bull örülhet.

Változtatott a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Magyar Nagydíjtól bevezetni szándékozott, kerékcserékre vonatkozó technikai direktíván, valamint elhalasztotta annak hatályba lépését a nyári szünet utáni Belga Nagydíjra. Mindennek a Red Bull örülhet a legjobban, hiszen rendre az energiaitalos csapat hajtja végre a leggyorsabb bokszkiállásokat, és amellett, hogy így még egy versenyen kihasználhatja az ebből származó teljes előnyét, lehet, hogy azután sem veszít annyit, amennyit eredetileg veszített volna.

A Red Bull jelenleg a kerékcserék királya az F1-ben Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Az eredetileg a Magyar Nagydíjon érkező, a Red Bull szerint a Mercedes által előidézett technikai direktíva 0,15 másodperces ráhagyást írt elő a kerékcsere egyes fázisaiban, amitől a kalkulációk szerint 2-3 tizedmásodperccel lassultak volna átlagosan a kiállások. Mindezt az FIA biztonsági szempontokkal indokolta, hiszen így például a szerelők a folyamatot a lehető legjobban lerövidítve nem jelezhetik azelőtt, hogy készen vannak a cserével, mielőtt teljesen rögzítették volna a kereket.

A Racefans értesülései szerint azonban a szövetség most változtatott, és amellett, hogy egy futammal, az augusztus végi Belga Nagydíjra halasztotta a szabályváltozás bevezetését, némi enyhítést eszközölt.

Mindez azt jelenti, hogy ahol a csapatok szenzorokat használnak annak érzékelésére, hogy a kerék rendesen rögzült-e, a rendszernek meg kell tudnia akadályoznia a kerékcsere folytatását, az arról szóló döntést pedig a kerékkulcs kezelőjének kell meghoznia, ebben a munkafázisban azonban eltekintenek a 0,15 másodperces ráhagyástól.

A szoftvernek azt is meg kell tudnia gátolni, hogy a szerelő a kerékanya meghúzása előtt jelezzen (ezt a kerékkulcson levő gombbal szokták megtenni). Amennyiben mégis jelez, újra meg kell nyomnia a gombot az anya meghúzása után, ami természetesen időveszteséggel jár. A 0,15 másodperces ráhagyástól itt is eltekintenek.

Kevesebb lesz az időveszteség, mint amivel eredetileg számoltak Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Nem minden csapat alkalmaz ugyanakkor ilyen szenzorokat. Az ő esetükben a kerékkulcsot kezelő szerelőnek kell meggyőződnie arról, hogy az anya meg lett húzva, és ezt kézjelzéssel kell jeleznie. Mivel ez a módszer természetszerűleg lassabb, mint a gomb megnyomása, ezek az istállók eddig sem tudtak extra gyors kerékcseréket végrehajtani, ezért a direktíva első sorban nem nekik szól.

Bevezettek egy kötelező ráhagyást az autó emelőkről történő leengedése és a pilótának adott zöld jelzés közé is, eredetileg itt minimum 0,2 másodpercet kellett volna várnia a csapatoknak, az FIA azonban beérte 0,1 másodperccel is, az azonnali zöld jelzést azonban nem fogják tolerálni.

„Módosították a technikai direktívát a visszajelzések alapján, aminek szerintünk van értelme.

Másodsorban pedig biztosítania kell az egyenlő feltételeket a szabályok alkalmazása terén. Úgyhogy mi örülünk ennek" – összegezte Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke az elvégzett változtatásokat.