A Red Bull és a Mercedes is halasztaná az új motorszabályok bevezetését

Forma-1, Stájer Nagydíj, Christian Horner, Red Bull, Toto Wolff, Mercedes
SPIELBERG, AUSTRIA - JUNE 25: Red Bull Racing Team Principal Christian Horner and Mercedes GP Executive Director Toto Wolff talk in a press conference during practice ahead of the F1 Grand Prix of Styria at Red Bull Ring on June 25, 2021 in Spielberg, Austria. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Red Bull és a Mercedes csapatfőnöke is egyetért abban, hogy 2025 helyett 2026-ban kellene bevezetni a jelenlegit felváltó új motorformulát. A címvédő alakulatot irányító Toto Wolff néhány részletet is elárult a tervek szerint a mostaninál költséghatékonyabb és környezetbarátabb erőforrásról.

Az előző futamhétvégén nem csupán a pályán zajlottak fontos események, ugyanis az Osztrák Nagydíj helyszínén az érintettek tárgyaltak az új, a jelenlegi turbó-hibrid motort felváltó erőforrásról, illetve annak bevezetéséről. A megbeszélésen nemcsak a Ferrari, a Mercedes és a Renault képviselői (a Honda ennek az idénynek a végén hivatalosan kiszáll a sorozatból), hanem az Audi és a Porsche képviselői is részt vettek.

Horner és Wolff is egy évvel eltolná az új motorszabályok bevezetését Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója rendkívül pozitívnak titulálta a fejleményeket, és kijelentette, a következő hetekben további hírekre lehet számítani a témával kapcsolatban. Ugyanakkor még a találkozó előtt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke elmondta, szerinte a nulláról csak akkor tudnak létrehozni egy „valóban hatékony, környezetbarát, bioüzemanyaggal működtetett motort”, amely mindezek mellett költséghatékony is, ha nem a tervezett időpontban, vagyis 2025-ben, hanem egy évvel később vezetik be. Ritkán fordul elő, hogy kollégája, a Mercedest irányító Toto Wolff egyetért vele, de most ez történt.

– idézi a Grandprix.com az osztrák üzletembert. – Mindenki száz százalékban készen akar állni az új előírásokra történő átállásra, de ez talán 2026-ban lesz esedékes. A Forma-1-nek tényleg példát kell mutatnia és meg kell ugrania egy szintet. Nem tudom, mi lesz a megoldás, de olyan motorra van szükség, amely részben elektromos, emellett pedig a fejlesztési költségeknek a jelenleginél alacsonyabbaknak kell lenniük.”

Wolff néhány részletet is elárult az új generációs erőforrásról. Kiemelte, hogy mivel csökkenteni szeretnék a költségeket, ezért „nem akarjuk újra feltalálni a spanyolviaszt”. Ezzel együtt korszerű motort kell használniuk, vagyis nem mehetnek vissza a korábbi, rendkívül hangos erőforrásokhoz, amikor mindenki azt várja tőlük, hogy az elektromosság irányába induljanak el. „Ezek a motorok még mindig üzemanyaggal fognak működni – szögezte le az FIA monacói konferenciáján. –

A mostani hibrid rendszerekben mozgási- (MGU-K) és hőenergia-visszanyerő rendszer (MGU-H) egyaránt található. Utóbbi viszont rendkívül költséges és bonyolult, így könnyen lehet, hogy az új motorokban már nem lesz ilyen elem, és így a kinetikus komponens nyerhet nagyobb teret.

A másik fontos kérdés az üzemanyag, hiszen sokan úgy gondolják, hogy azoknak a gyártóknak, amelyek nem térnek át az elektromos motor használatára, ebből a szempontból fenntarthatóvá kell válniuk. Wolff úgy véli, az európai trendek ismeretében sem mennek szemben az árral.

Wolff elmondása szerint az új motorok nem térnek majd el alapjaiban a 2014 óta használt erőforrásoktól Forrás: Daimler

„Azért maradunk a belsőégésű motornál, mert úgy gondoljuk, hogy az üzemanyag még sokáig velünk lesz – magyarázta. – Lehetséges, hogy Európában kitűztek egy ambiciózus célt, miszerint az elektromos mobilitás 2030-ra a mindennapi életünk részévé válik, és azt is látom, hogy a Mercedesnél mennyire magasan vannak az [ezzel kapcsolatos] célok.

Az osztrák üzletember hozzátette, a Mercedes hozzájárulhat az innovációhoz, legyen szó bio- vagy szintetikus üzemanyagról. Leszögezte, hogy a 2020-as évek közepére a csillagosok autóit száz százalékban fenntartható üzemanyag fogja hajtani, ezzel is csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást a világon.

Wolff egy másik szempontot is megemlített, ugyanis kijelentette, a fiatal generáció képviselői számára vonzó, hogy a sportág a fenntarthatóság felé halad és technológiai téren az iparág élén jár. „Ha megnézzük a mai F1-et, illetve annak követőbázisát, abból is főleg a fiatalokat, akkor [látjuk, hogy] a legnagyobb ütemben növekedő létszámú csoport a 15-35 éveseké. A múlt heti ausztriai hétvége a pályán nem alakult túl jól [számunkra], de lenyűgöző volt látni a teltházat.

Wolff elmondta, felmérések is igazolják, hogy a fiatalok támogatják az innovációt. Úgy véli, a gyerekek úgy tekintenek az autókra mint a pályán köröző vadászrepülőgépekre, és nem szabad elfelejteni, hogy a csúcstechnológia mindig is a Forma-1 DNS-ének része volt.

A 49 éves üzletember arról is beszélt, hogy az egyik legfontosabb újítás a bioüzemanyag lesz. Ezzel kapcsolatban egy másik megoldás is felmerülhetne, de Norbert Haug, a Mercedes korábbi motorsportfőnöke szerint erre még várni kell. „Az e-üzemanyag tíz év késéssel érkezik meg a Forma-1-be, ami rossz hír – nyilatkozta az Auto Bildnek. – Ami viszont nagyon pozitív, hogy a jövő motorjai még mindig képesek lesznek a múltbeli hangon működni.”