Az F1 bohócának indult, de Norris hamarosan Hamilton fejére is nőhet

Forma-1, Osztrák Nagydíj, Lando Norris, McLaren
SPIELBERG, AUSTRIA - JULY 04: Lando Norris of Great Britain and McLaren F1 prepares to drive on the grid before the F1 Grand Prix of Austria at Red Bull Ring on July 04, 2021 in Spielberg, Austria. (Photo by Christian Bruna - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Osztrák Nagydíj után nem kérdéses, hogy a McLaren is kinevelte a maguk Max Verstappenét, és ez nem csak a továbbra is alulteljesítő Daniel Ricciardónak rossz hír. Lewis Hamilton és Fernando Alonso okkal méltatja a feltörekvő fiatalokat, akik az ő pályafutásukat is beárazhatják.

Általában nem sok jót jelent, ha valakinek a főnöke ország-világ előtt kijelenti, hogy ideje emelni a tétet, és hozni az eredményeket. A Forma-1-ben ezt sokkal diszkrétebben szokták csinálni, Zak Brown, a McLaren Racing ügyvezetője viszont az év elején ezt tette Lando Norrisszal, miközben a csapat új szerzeményétől, Daniel Ricciardótól várta azt, hogy húzza magával a McLarent.

Norris majdnem egy évtized után vitte vissza a McLarent az első rajtsorba Forrás: Getty Images/EPA-EFE/Christian Bruna

A szezon első harmada után, féltávhoz közelítve nem kérdés, hogy Norris megkapta az üzenetet, és az első néhány verseny alatt kiérdemelte, hogy a McLarennél hosszú távra tervezzenek vele. A Red Bullnál ezt Max Verstappen, a Ferrarinál Charles Leclerc, az Alpine-nál Esteban Ocon érte el ugyanezt (bár az eredményei ezt nem feltétlenül indokolják) és várhatóan a Mercedes is előbb-utóbb bizalmat szavaz George Russellnek. Ők azok, akik a következő években meghatározzák majd a Forma-1 alakulását, de legyen szó sikerről vagy bukásról.

Norris esetében jelenleg egyértelműen fejlődésről lehet beszélni, és ez az elmúlt évek alapján számokkal is jól kifejezhető.

2019-ben (némi balszerencsével) 96-49 pont arányban, tavaly pedig 105-97-re vereséget szenvedett Carlos Sainztól, aki a Ferrarinál is bizonyítja, hogy kiegyensúlyozott versenyző, de nem a mezőny legjobbjainak egyike, főleg nem időmérőn, mert Norris már az első két évében is verte őt szombatonként. Idén viszont már most 101 pontnál jár, vagyis szinte biztos, hogy megduplázza (!) a tavalyi pontjai számát.

„Nagyszerű volt, 2012 óta először bejutottunk az első rajtsorba, Lando nyilvánvalóan nagyszerű kört teljesített, ami eljuttatta ide – méltatta pilótáját Brown a Sky Sports műsorában az Osztrák Nagydíj előtt. – Idén egész évben remekül vezet. Világos az is, hogy az autó is kezd összeállni, a versenyző teljesítménye mellett az autóra is szükség van a jó eredményhez.”

Tény, hogy a várakozásoknak megfelelően jó döntésnek bizonyult a McLaren visszatérése a Mercedes-motorokhoz

(a néhai Mansour Ojjeh közbenjárásával) és a kockázatvállalás, amit a karosszéria jelentős átépítése igényelt a Renault-erőforrás után, de a lehetőséggel egyelőre csak Norris tud élni, a 8. helyen 40 ponttal szerénykedő Ricciardo a 2020-as szintet idézi.

Kedélyes kocka, akinek bejött a zárkózottság

A 21 éves Norris 2017-ben csatlakozott a McLaren juniorprogramjához, pont akkor, amikor a wokingi istálló a sötét hondás korszak végén elindult a kilábalás felé. A tűzkeresztségen a Hungaroringen esett át, a Magyar Nagydíj után megrendezett teszten, a második nap során a leggyorsabbnak bizonyult, ez persze akkor még csak jelképes siker volt.

Norris pályafutása során harmadszor állt F1-es dobogón Forrás: Getty Images/EPA-EFE/Christian Bruna

Az már sokkal jelentőségteljesebb fejleménynek számított, hogy egy évre rá a kétszeres F1-es világbajnok Fernando Alonso hajlandó volt átadni neki az autóját a 2018-as Belga Nagydíj szabadedzésére, ahol rögtön jobb tempót autózott az év végén elküldött Stoffel Vandoorne-nál, és ezzel megváltotta a jegyét a Renault-motorokkal új fejezetet kezdő csapathoz.

Norris közben megnyerte az F3-as Európa-bajnokságot, az F2-ben az előbb-utóbb a Mercedeshez kerülő Russell mögött a 2. helyezett lett, és az akkori pletykák szerint a Red Bull pilótaprogramját vezető Helmut Marko is kivetette rá a hálóját, de a brit fiatal ekkor már a McLaren kötelékébe tartozott.

Ez a karakteréből adódóan nem meglepő:

bár Norris bohókás, folyamatosan viccelődő, online streameket tartó, laza kölyökként jelent meg a paddockban, valójában zárkózott, látványos allűröktől mentes figura,

aki két verseny között a kortársaihoz hasonlóan örömmel visszavonul a videójátékokhoz, de az élményt alkalmanként szívesen megosztja követőivel a Twitch-en.

Májusban 846 ezer követője volt a videójátékos platformon, a koronavírus idején adománygyűjtést kezdeményezett, bő 4 millió rajongót ér el az Instagramon és a Twitteren. Ez már önmagában érettségre utal, de fiatal kora ellenére Norris nem félt felvállalni azt, hogy bár irigylésre méltó a pályafutása, őt is gyötri bizonytalanság.

Norris nem keresi a rivaldafényt, online mégis hatalmas a követőbázisa Forrás: AFP/Oli Scarff

„Más voltam, mint a legtöbb Forma-1-es versenyző, nagyjából mindenre nyitott, mókásabb, viccelődőbb, talán normálisabb, mintha valami robot sétálgatna a paddockban. Szerintem az embereknek már önmagában ez is tetszett, sokakat felvidított, hogy szórakozom és látnak valakit, aki humorosabb és megnevetteti őket” – nyilatkozta az ESPN-nek.

Norris felidézte, hogy kapott üzeneteket olyan követőitől, akiknek a könnyed viselkedése segített túllendülni nehéz időszakokon,

ez megtanította őt arra, hogy a nyilvánosság révén tehet másokért is. „Ilyen dolgokkal én is küszködtem korábban, tudatosulnia kellett, hogy mekkora hatást gyakorolhatok az emberekre világszerte.”

„Mióta elkezdtem versenyezni, arról álmodtam, hogy bejutok az F1-be, ennek ellenére megingott az önbizalmam. Elkezdtem azon aggódni, hogy megvan-e bennem, ami kell, összehasonlítottam magam a csapattársammal és más versenyzőkkel. Ez befészkeli magát az ember fejébe, nehéz kezelni és biztos vagyok abban, hogy más versenyzők is szenvedtek ettől a múltban.”

Norris első tesztje a McLarennel a Hungaroringen Forrás: Farkas Péter - GPhírek

A Forma-1 kíméletlen világ, de Norris és környezete úgy tűnik, átvészelte a kissé nehézkes kezdést, ebben bizonyára az is segített, hogy a brit pilóta jó kapcsolatot épített ki korábbi csapattársával, Sainzcal, fontos gesztusokkal megszerettette magát a csapat tagjaival, felívelő pályája ellenére nem kezdett el flörtölni más csapatokkal, és pont akkor újra aláírt a McLarennel, amikor akár erősebb csapatoknál is felmerülhetne a neve.

Emellett természetesen praktikus lépésekre is szükség volt:

2019-ben rájött, hogy nem szabad rágódnia a hibáin,

a Mercedes stábjához hasonlóan elkezdett foglalkozni a meditációval és az alvás optimalizálásával a Headspace nevű mobilapp segítségével, valamint a karanténidőszak vége felé Sainz (és Brown) példáját követve golfozni kezdett, ami kiszakította őt a négy fal közül.

Azt kívülről nehéz megállapítani, hogy minek, mekkora szerepe volt és van a mai napig a brit tehetség fejlődésében, de az egyre nyilvánvalóbb, hogy a módszerek működnek. Fiatal korának megfelelően előfordulnak pontatlanságok a vezetésében, Imolában például egy pályaelhagyás remek rajtpozíciótól fosztotta meg őt, de a futamon remek versenyzéssel és némi szerencsével mégis dobogós helyet ért el.

Ricciardótól várták, hogy a csapat motorja lesz, de Norris hozza a sikereket Forrás: Motorsport Images/Glenn Dunbar

Hasonló volt a helyzet Ausztriában is, a Stájer Nagydíj időmérőjén Valtteri Bottas büntetése után a 3. helyről kezdhetett, a futamon pedig hozta az elvárható legjobb eredményt az 5. hely révén, egy hétre rá pedig meglepetésre az utolsó kanyarig ő volt az esélyes a pole pozícióra, és a 2. helyről indulva csak egy nehezen megindokolható büntetés fosztotta meg attól, hogy meg is tarthassa a pozícióját.

Norris közben Verstappenhez hasonlóan feltűnésmentesen realista maradt, gyorsan leszögezte, hogy ettől még ne várja a közönség azt, hogy a McLarennel folyamatosan az élmezőnyben fog szerepelni, de idén eddig úgy tűnik, hogy erre egyre nagyobb esélye van, hiszen a Mercedes és a Red Bull (kisebb) megingásait kihasználva egyelőre nagyon is részt vesz a világbajnoki 3. helyért zajló csatában.

Hamilton is tudja már, hogy meggyűlhet vele a baja

Azt egyelőre csak az égiek tudják, hogy Norrisnak előrelépést, stagnálást vagy visszaesést hoz majd a mindenki által nagy lehetőségként elkönyvelt, de valójában jelentős kockázatot is jelentő 2022-es szabálymódosítás, annál is inkább, mert Ricciardótól előbb-utóbb elvárható, hogy mutasson valamit az ígéretből, amit a Renault-nak és a McLarennek is el tudott adni.

Hamilton is elismerte Norris ausztriai szereplését

Ha viszont eddig kérdéses volt, hogy Norris és a fiatal generáció többi tagja fel tudja venni a versenyt a mezőny legsikeresebb, de vitathatatlanul korosodó tagjaival, akkor az Osztrák Nagydíj megadta erre a választ. Lewis Hamilton nem volt rest méltatni ifjú honfitársát, ahogy Fernando Alonso sem fukarkodott Russell elismerésével, nem beszélve Leclerc-ről, akit tavaly Sebastian Vettel magasztalt.

Az F1 jelenlegi nagy öregjei már kezdik érezni, hogy a fiataloké a jövő, ami egykor az övék volt,

még akkor is, ha Hamilton még az év elején is bizonyította, hogy test-test elleni harcban még mindig maga felé tudja billenteni a mérleg nyelvét, de ahogy extrémebb formában Alonso példája is megmutatja, kiemelkedően jó autó nélkül már nem garantált a sikerük.

Egy lépésre vagyunk attól, hogy a mostani generációváltásnál is felmerüljön az a dilemma, ami a Forma-1-et mindig is jellemezte: vajon a 36 éves, hétszeres világbajnok Hamilton jobb-e a 23 éves, az első világbajnoki címére hajtó Verstappennél? Jobb volt-e a renault-s Alonso a 2006-os Michael Schumachernél? Vagy jobb-e a mostani Russellnél?

Hamiltonnak sokáig tartott, mire megelőzte Norrist, a fiatal pilóta később visszavette a pozíciót, amikor megsérült a Mercedes Forrás: Motorsport Images/Zak Mauger

Ez örök talány, de a mostani korelnökök ráéreztek, hogy ha emelik fiatal ellenfeleik ázsióját, azzal a saját örökségüket is építik, ez viszont nem jelenti azt, hogy a britek reménységei, Norris és Russell ne lennének képesek akár már rövid távon a fejükre nőni. Hamilton új, kétéves szerződése ezért óriási kockázatot is magában rejt, ami egyrészt becsülendő bátorság, másrészt nagy lehetőség a fiataloknak.

Leclerc már megmutatta, hogy versenyképes Ferrarival ott lehet, ahol a győztesnek járó pezsgőt osztják, Russell tavaly Bahreinben ígéretet tett erre, Norris pedig a nehézkes kezdés után egyre több jelét adja annak, hogy csak egy tényleg jó McLaren-Mercedesre van szüksége, és akár róla is szólhat a sportág egy új, rövidebb vagy hosszabb korszaka.