Vágólapra másolva!
A sereghajtó Haas-istálló vezető versenymérnöke óvatos a már egy ideje minden erőforrását a 2022-es autó fejlesztésére irányító csapat jövő évi kilátásait illetően, mondván nagyon nehéz lesz átugrani az előttük levőket.

Noha az Azeri Nagydíjon elért eredményeinek köszönhetően a Haas átugrotta a Williamst a konstruktőri pontversenyben, a valós teljesítményt tekintve egyértelműen az amerikai istálló a mezőny leglassabb csapata, ezt a részsikert pedig inkább annak köszönheti, hogy pilótái többször juttatták célba az autót, mint a grove-i istálló versenyzői.

A Haas ugyanakkor nem is számított másra az idei évtől, hiszen bevallottan átmeneti szezonnak fogja fel a 2021-es évadot, amelyben a mostani autó fejlesztése helyett teljes mértékben a 2022-es, átfogó szabályváltozásokkal együtt érkező modellre koncentrál. A gárda vezető versenymérnöke ugyanakkor óva int mindenkit attól, hogy túlzott elvárásai legyenek velük szemben jövőre.

A két Haas többnyire a mezőny végén kullog Forrás: Charles Coates / LAT Images/Motorsport Images

„Tudtuk, hogy az idei év kemény lehet, mivel tavaly a járvány és a cég nehéz helyzete miatt le kellett állítanunk a fejlesztéseket – nyilatkozta az f1.com-nak Komacu Ajao. – Ez azt jelentette, hogy csak nagyon későn tudtunk volna elkezdeni dolgozni az idei autón, miközben tavaly sem volt versenyképes kocsink, ezért azt mondtuk, hogy »rendben, 2022-ben nagy szabályváltozások jönnek, és ha megpróbáljuk fejleszteni az idei autót, javíthatunk a teljesítményén, de mindez hatással lesz 2022-re? A válasz pedig az, hogy nem.« Ezért úgy döntöttünk, hogy minimalizáljuk a veszteséget. Tudjuk, hogy az idei egy átmeneti év, amely során azzal kell megbirkóznunk, amink van, miközben minden erőforrást a következő évi autóra irányítunk."

Komacu szerint azonban hiba lenne azt várni, hogy ezzel a filozófiával a Haas jövőre már nem a mezőny végén, hanem a közepén lesz, hiszen közben a többi istálló sem tétlenkedik.

„Bizonyos aspektusokat tekintve a következő évre is hátrányban vagyunk, még akkor is, ha 100%-ban a jövő évi autóra koncentrálunk. Hogy ez azonnal visszalök-e minket a középmezőnybe? Nem hiszem, hogy ennyire könnyű lesz. Hátrányos helyzetből indulunk."

Az F1-ben 2016 óta szereplő Haas 2018-ban érte el fennállása eddigi legjobb eredményét, amikor ötödik lett az összetettben. Ezt jókora visszaesés követte 2019-ben, amikor rossz irányba indultak el az autó fejlesztésével, és a szezon nagy részében ebbe az irányba is tartottak. Ezután jött a járvány miatt csonka 2020-as esztendő, majd a fejlesztések befagyasztása, így Mick Schumacher és Nyikita Mazepin munkaeszköze még mindig magán hordozza a 2019-es autó egyes jegyeit.

A Haas autója még mindig a 2019-es baklövéseket nyögi Forrás: AFP/Ozan Kose

Komacu szerint a céljuk az, hogy ismét a középmezőny elejére kerüljenek, ez azonban már csak azért sem fog egyik pillanatról a másikra menni, mert évek óta csak nő a lemaradásuk minden területen. A két pilóta révén a csapathoz érkező jelentős anyagi tőke viszont segíthet. „Vissza kell jutnunk a 2018-as teljesítményszintünkre. A járvány és a nehéz időszak alatt embereket veszítettünk, leálltunk néhány folyamatunkkal és hátrafelé haladtunk.

Vannak jó képességű embereink, akiket nem voltunk képesek a megfelelő módon használni és biztosítani számukra a megfelelő eszközöket. Minden új bevételünk ennek a megváltoztatására megy, hogy újra stabillá tegyük a csapatot. Szeretném, ha előbb járnánk, és aztán szaladnánk. Tudjuk, hogy mit szeretnénk elérni, nem vagyunk híján ötleteknek. Minden a fontossági sorrend felállításán és az erőforrások jó felhasználásán múlik.

A csapat pedig nemcsak a jövő évi autó fejlesztésével készülhet a visszakerülésre a középmezőnybe, hanem a különböző folyamatainak javításával is, mint például a kerékcserék.

Ajao Komacu (jobbra) nem számít csodákra Forrás: Sam Bloxham / LAT Images/Motorsport Images

Emellett pedig ott van az újonc pilótapárosuk, akiknek Komacu szerint előnyös is a csapat jelenlegi helyzete. „Minden egyes hétvégén tanulhatnak valami újat – utalt Schumacherre és Mazepinre. – Ha olyan versenyzőnk lenne, aki rendszeresen dobogós helyezéseket ért el, az jó autóra számít, egy ilyen autó pedig nagyon frusztrálóan hatna rá.

Arra koncentrálnak, hogy a legtöbbet kihozzák a csomagból. Nincs rajtuk nyomás, mert nincsenek a rivaldafényben, nem küzdenek dobogós helyezésekért és pontokért. Koncentrálhatnak a saját fejlődésükre, arra, hogy megtanulják az autót, vagy hogy miként zajlanak az edzések, az adatelemzés és a mérnökökkel való munka."